turbokit eller ny motor med turbo til saab 900i 2.0 1987
Redaktør: Bestyrelsen
- tomjensen
- SAAB NET NYBEGYNDER
turbokit eller ny motor med turbo til saab 900i 2.0 1987
hej.
jeg har en saab 900i 2.0 8 ventilers fra 87. jeg kunne godt tænte mig at få lidt mere gang i den. kan man uden stører problemer sætte en mølle på eller er det nemmere af få fat i en anden motor med turbo og det hele???
jeg har en saab 900i 2.0 8 ventilers fra 87. jeg kunne godt tænte mig at få lidt mere gang i den. kan man uden stører problemer sætte en mølle på eller er det nemmere af få fat i en anden motor med turbo og det hele???
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Hej Tom, jeg vil nok anbefale at finde en anden bil med turbo istedet! For du kan ikke uden problemmer bare monterer en turbo på en suge motor, desværre 
Du kan selvfølgelig finde en anden motor incl. turbo, men det er heller ikke bare lige, der skal du have noget ledningsnet overflyttet og syn folkene vil nok tygge en ekstra gang på cigaren
Du kan selvfølgelig finde en anden motor incl. turbo, men det er heller ikke bare lige, der skal du have noget ledningsnet overflyttet og syn folkene vil nok tygge en ekstra gang på cigaren
MVH Lars Kristensen
- villads
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
du kunne jo også smide gas i den. jeg tror det skulle kunne gøres for ca. 6000. jeg har hørt at det skulle give helt ekstremt. mvh
9KCDE2,3Taut.95.sævsjø.camp
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hmm, gas på den gamle 8v? Det tror jeg ville være problematisk, i forbindelse med K-jetronic og benzinen osv... Men skal da ikke udelukke at det kan fungere godt! Sig mig engang, er der ikke 118 hk i en 8v indsprøjtninh? Så er der jo også et afgifts-spørgsmål i forbindelse med at smide en turbo-motor i den... Så skal man have sådan en der ligger i min skrot-bil, fra california med kat og 140hk...
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Jov Daniel det er 118Hk der er in en 900i 8v
118Hk *1,2 = 141,6Hk
altså lige knapt nok til de 145Hk der er standart for en T8
118Hk *1,2 = 141,6Hk
altså lige knapt nok til de 145Hk der er standart for en T8
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Saab-daniel

- Kontakt:
Ja, det var jo også min udregning Casper... Medmindre man altså finder sådan en som min rexervedels-bil... Og dem er der nok ikke så forfærdeligt mange af...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
en 900i 16v er vel osse lovlig har den ikke 130 Hk fra fabrikken
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Måske en 900 S 16 V'er motor....LTT fra 1990
Kristoffer
Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- Saab-daniel

- Kontakt:
Kristoffer, den har 145hk ab fabrik, så den er ulovlig at smide i...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hej jeg fandt lige lidt omkring tuning og turbo
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.
det er sakset her fra http://www.fstyr.dk/sw4752.asp
så er idén med at smide en turbo motor i næsten aflivet
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.
det er sakset her fra http://www.fstyr.dk/sw4752.asp
så er idén med at smide en turbo motor i næsten aflivet
- Saab-daniel

- Kontakt:
Tja, der står jo: "Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %". I tilfældet med turbo-motoren, vil det jo ikke være en eftermontering, men derimod montering af en motor hvor det sidder på i forvejen... Jeg ser det netop som en ÅBNING af at smide sådan en i, fremfor at eftermontere...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Jan
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Reglen har altid været et en "ny" motor maks må have 20% mer effekt, men den linie som står der nu må være ret ny og er en skærpelse af reglerne, for det har været tilladt at eftermontere turbo, også med en forøgelse på mere end 20%, f.eks. Volvo havde turbosæt til eftermontering, disse var lovlige.
Men der er måske en anden åbning, de biler som før den nye regel trådte i kraft (nogen som ved hvornår) må jo stadigvæk være lovlige, så er spørgsmålet hvis der eftermonteres turbo (på den eksisterende blok) på en 1987 900, hvem kan så sige hvornår det er gjort, jeg er dog ikke klar over om bilinspektionen har registreret de biler som har været til syn med (lovligt) eftermonteret turbo??
Mvh
Jan
Reglen har altid været et en "ny" motor maks må have 20% mer effekt, men den linie som står der nu må være ret ny og er en skærpelse af reglerne, for det har været tilladt at eftermontere turbo, også med en forøgelse på mere end 20%, f.eks. Volvo havde turbosæt til eftermontering, disse var lovlige.
Men der er måske en anden åbning, de biler som før den nye regel trådte i kraft (nogen som ved hvornår) må jo stadigvæk være lovlige, så er spørgsmålet hvis der eftermonteres turbo (på den eksisterende blok) på en 1987 900, hvem kan så sige hvornår det er gjort, jeg er dog ikke klar over om bilinspektionen har registreret de biler som har været til syn med (lovligt) eftermonteret turbo??
Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.
http://www.saab-brochuresamling.dk
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg havde for en del år siden en 900i (1980) som var turbo ombygget.
Den synede jeg et par gange uden problemer.
/Peter
Den synede jeg et par gange uden problemer.
/Peter
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Tja de lukker jo selv lidt op for muligheden for at få godkendt en turbo på bygning i en saab 900i med følgende text
"eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
da bilerne grunlæggende er identiske og en 900 turbo er type godkendt skulle der vel være en teoretisk mulighed for at finde og rette de forskelligheder der er nødvendige for en ny godkendelse. men omdet kan svare sig er jo et godt spørgsmål
"eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
da bilerne grunlæggende er identiske og en 900 turbo er type godkendt skulle der vel være en teoretisk mulighed for at finde og rette de forskelligheder der er nødvendige for en ny godkendelse. men omdet kan svare sig er jo et godt spørgsmål
- Saab-daniel

- Kontakt:
Netop, det var også sådan jeg tolkede det, Casper, ja og Jan for den sags skyld. Jeg er fuldt bekendt med reglerne, da jeg selv pønsede på at smide en 16v Turbo i min engang.
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Så er det næste problem bare told & skat der har følgende regler
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
Modelskifte Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.
så det er nok lidt dyrt at gå i krig med hvis først det kommer til told og skat
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
Modelskifte Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.
så det er nok lidt dyrt at gå i krig med hvis først det kommer til told og skat
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hov det her havde jeg ikke set før og det giver jo sagen en ny vinkel
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
- Saab-daniel

- Kontakt:
Casper: Jeg er enig med dig, åbningen i afgiften var natuligvis ved montering af en motor med tubro på UNDER de tilladte 20%. Ellers ville der ikke være nogen pointe i det...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ja som jeg lige ser det sidste indlæg jeg smed her så ser det jo ud til at man uden de store dikke darer kan smide en turbo på en 8v i motor uden at tolderen kommer og puster en i nakken osse selv om man overstiger 20% reglen
- Saab-daniel

- Kontakt:
Ja, men det kommer altså helt an på hvem der kigger på den, man kan være uheldig og få afkrævet en
vurdering=Un-nice...
Husk også i samme ombæring, at selvom kompressionen nedsætter på de originale stempler, vil det ikke gøre dem lige så stærke som de der sidder i turboen...
Daniel.
vurdering=Un-nice...
Husk også i samme ombæring, at selvom kompressionen nedsætter på de originale stempler, vil det ikke gøre dem lige så stærke som de der sidder i turboen...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Man kunne jo lave en lav tryks turbo.......
Det er jo alligevel vildt ubehageligt at have for mange heste.......
Det er jo alligevel vildt ubehageligt at have for mange heste.......
- Saab-daniel

- Kontakt:
Man skulle lave en lavtryks, siger du, men så ryger man jo i de skærpede krav, og hvordan vil du bevise den ikke har flere heste end de tilladte?
Daniel.
Jaja, så siger vi detCasper_Ankersen skrev: Det er jo alligevel vildt ubehageligt at have for mange heste.......
Man skulle lave en lavtryks, siger du, men så ryger man jo i de skærpede krav, og hvordan vil du bevise den ikke har flere heste end de tilladte?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ja ja Daniel hvis du kigger lidt på den der volvo så er den jo forøget med 40% grunden til at jeg sagde lavtryker var at man så kunne undgå at skille motoren ad for at sænke kompressionen.
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Helt enig Casper... Hvad pokker kan der gøres ved de mange heste???? Synes også det er meget ubehageligt som det rykker i hele bilen ved selv den mindste bevægelse af speederfoden
Satser på at få min aero ned under 50 heste snarest..... Starter med at hælde cement i luftfilteret, senere ryger turboen osv... Det skulle du også tage at gøre
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ja i morgen så piller jeg 2 af benzin dyserne af så jeg kan få tæmmet vilddyret og er dette ikke nok så sætter jeg en stor modstand ind foran benzin pumpen så den ikke kan give så meget
- Saab-daniel

- Kontakt:
Det lyder som sådan min T8 opfører sig...Casper_Ankersen skrev:ja i morgen så piller jeg 2 af benzin dyserne af så jeg kan få tæmmet vilddyret og er dette ikke nok så sætter jeg en stor modstand ind foran benzin pumpen så den ikke kan give så meget
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8