Banner cycler

Ujævn motorgang i 900i 8v årg. 1990

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Gæst

Ujævn motorgang i 900i 8v årg. 1990

20. apr 2004, 12:43

Hej

Jeg har en Saab 900i 8v årg. 1990. Som jeg er rigtig glad for. Jeg har bare det problem, at motorgangen nogen gange er så ujævn, at bilen går i stå, hvis det er for lave omdrejninger (typisk ved langsom kørsel). Det betyder, at man er nød til at køre med en fod på speederen hele tiden og bruge håndbremse, når man skal bremse. Dette er ikke så fedt, specielt er det ikke populært hos min bedre halvdel...

Problemet er ikke regelmæssigt, men opstår bare nogen gange primært når bilen er kold. Varigheden er ca. 5-10 min. og så forsvinder problemet lige så stille og roligt. Jeg har flere gange fået min mekaniker til at se på det, men han har ikke kunnet rette fejlen. Derfor hører jeg meget gerne om andres evt. erfaringer eller input

Mvh. David Dalgas

Gæst

20. apr 2004, 15:51

Hej David

Det er ikke sikkert at dette løser promblemet men prøv at rense din koldstartslufttilsatsventil (det hedder den faktisk !!) i noget rense benzin eller liggende
Hvis du afmontere den (det er ikke så svært) skal den være "mest" åben når temperaturen er
ca 5°C og næsten lukket når temperaturen er 35 °C (de helt præcise værdier kan du se i en original værkstedshåndbog !! eller skriv igen så skal jeg nok finde dem)

For at se om den er åben/(lukket er det en god ide at holde ventilen op mod lyset !!

Ventilen sidder på venstre side af motoren og har et "tårn", der løber to forholdsvis tykke gummislager til den.

Problemet har iøvrigt været oppe i det gamle forum

mvh
Rolf
Gæst

20. apr 2004, 17:32

Hej Rolf

Mange tak for svaret. Jeg prøver og du får en melding tilbage, når jeg har bikset lidt med det.

Mvh. David
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

20. apr 2004, 18:51

Hej David.
Nu hvor du skal til rense alligevel, så afmontere lige slangen fra indsugningsspjældet til luftmasse måleren "luftfilter hus" og rens indsugningsspjældet med fx. rense benzin og en pensil. Der sidder en o-ring imellem indsugningsspjældet og indsugningsmanifolden, den har det med at blive utæt med tiden.

MVH. Lars - Nordjylland
MVH Lars Kristensen
Gæst

21. apr 2004, 10:38

Hej Lars

Det tager jeg med i arbejdet - mange tak for tippet.

Mvh. David

Tilbage til "Modern Forum"