Banner cycler

Hvordan smører man en knirkende motor?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

Hvordan smører man en knirkende motor?

3. nov 2004, 22:39

Når 900'eren har stået stille et par dage i vinterhalvåret 'knirker' den temmelig belastende indtil den er gennemvarm - jeg mener det kommer fra 'de roterende dele' ved drivremmen og diverse bælter.

Udover at være belastende at høre på, skyldes lyden utvivlsomt friktion, som må belaste og slide på motoren. Forleden, da bilen havde stået stille i tre-fire dage, var det så udtalt, at motoren gik i stå i tomgang inden den var blevet varm.

Spørgsmålet er, om - og hvordan - man kan smøre de dele; kan man bare tage en gang wd40 og spray'e på??

/Søren - '91 900 ltt

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

3. nov 2004, 23:00

Det med bilen gik i stå i tomgang, tror jeg er din tomgangs motor "stepmotor", det er MEGET let at gøre ren, så den kører som ny igen! Pil stikket af toppen og ta' en 36 top "mener jeg det er" og skru selve motor ud. Rengør motor mm. med evt. rensebenzin og en tandbørste og smør da de bevægelige dele med WD40 og sammel skidtet igen! Det kan jo også være en utæthed i vacuum systemet, iform af evt defekt by pass ventil eller defekt vacuum slange e.lign.
Min larmer også meget når den er kold, men det tror jeg de fleste gør, jeg kan bl.a høre mine remme skal skiftes, de ligger i en pose i garagen, så det er bare at komme igang :D Jeg tror også vand pumpen knirker lidt. Men ikke mindst, så skal olien jo lige varmes lidt op, inden den smøre optimalt. Hvilken olie kører du på?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

3. nov 2004, 23:15

Det med tomgangen kan også hænge sammen med at jeg lige havde fået skiftet kølervæsken - det er set før, at den reagerer ved at gå ujævnt lige efter, indtil motoren er varm. Samtidig havde den dog stået stille i tre-fire dage, så det er svært at sige, hvad der var årsagen. Normalt har jeg ingen problemer med tomgangen.

Men knirkelydene kommer altid når den har stået stille i koldt og fugtigt vejr, og det virker helt klart som overfladefriktion og ikke noget inde i motoren (de lyde forsvinder efter 2-3 sek.) - det fortsætter således også når motorolien (10/40) er driftsvarm.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

4. nov 2004, 07:39

Hmm, det med kølervæsken har jeg dog ikke hørt før. Huskede du at lufte kølersystemet ud?
Jeg vil HELT KLART anbefale en 5/40 eller mobil 1 0/40 olie, her i den kolde vinter tid! Den smører hurtigere.
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2004, 11:00

Hej Søren.
JEg kan lige nævne at min bil siger en meget mærkelig knirkelyd lige når jeg starter. Det er den lille envejsventil til vacuumbeholderen i højre inderskærm som larmer indtil beholderen er suget tom.
Mht. WD40, så må du ENDELIG IKKE sprøjte det på remmene, De skal have en gang silikone hvis de larmer. Hvis der er en slags skramlelyd, kan det være du skal have en ny vandpumpe på.
Held og lykke
Peter
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

4. nov 2004, 11:06

hmm... det er altså vanskeligt at beskrive en lyd - men lyden kommer ikke fra selve remmene, men fra de forskellige snurrende metaldele ved remmene - det er lyden af mekanisk friktion fra noget der har stået og sat sig eller rustet lidt i regnvejr (?) Det lyder lidt tøffende...

Der MÅ være nogen der har erfaring med det.
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

4. nov 2004, 14:52

Lyder som den lyd min lavede da vandpumpen var på vej ud... Pil skiftevis en af remmene af og start motoren (der sker ikke noget så længe det er en kort periode og den ikke er drøn-varm i forvejen) så kan du se hvilken del der larmer!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

4. nov 2004, 14:59

Okay - så det er altså udelukket, at man kan prøve at smøre de eksterne dele??
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2004, 22:40

Hej Søren
Du kan da godt prøve at smøre akslerne, men det er vist en stakket frist. Enig med Daniel, vandpumpen lyder typisk som metallisk skramlen når den er døende...
Peter
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. nov 2004, 22:42

...Og ja, det ER svært at beskrive en lyd! Måske skulle man foreslå administratoren at lave mulighed for at uploade små lydfiler med mislyde ligesom det nu er muligt at uploade billeder :lol:
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

6. nov 2004, 22:40

Okay, lad os nu sige I har ret i det med vandpumpen; er det derfor jeg har lidt kølingsproblemer, dvs. at bilen som regel kører på blæser, når jeg kører i byen (eller kan det være den irrede køler)? Jeg kan nu ikke helt forstå hvorfor det kun er i koldt og dårligt vejr, at en defekt vandpumpe skulle brokke sig.

Inden I kommer for godt igang kan jeg i øvrigt fortælle at termostaten er skiftet.
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

7. nov 2004, 03:05

Tror du skal satse dine penge på en ny køler! Jeg havde samme problem med min, indtil køleren blev skiftes. Nu ryger den aldrig særligt højt op, og jeg har fået en anden føler i køleren, så den nu starter blæseren lidt tidligere. Det syntes jeg er en dejlig trykhed...
Din vandpumpe vil enten virke, eller ikke virke. Når den ikke virker har du et seriøst problem (ingen cirkulation=varm motor=hul i stempel), så når vandpumpen larmer, skal den skiftes (360 Kr ved Asbjørns auto). Men prøv nu med at tage en af remmene af og start bilen. Så kan du jo pejle dig nærmere ind på problemet. En vandpumpe er iøvrigt ret nem at skifte, var et af de første DIY-jobs jeg lavede på min bil da jeg arvede den :D
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/

Tilbage til "Modern Forum"