jeg har en SAAB 9000 CS 1992 med hvad jeg synes er en rimeligt slatten kobling.
Historien er at som følgende:
En dag jokker jeg koblingspedalen i bund, min ringe viden gør at jeg køber og skifter hovedkoblingscylinderen,
fint men jeg finder ud af at det pisser ud nede ved slavecylinderen.
Jeg får bilen til en mekaniker, han skifter herefter kobling, slavecylinder, rør og slange. Bilen kører fint et par måneder, herefter begynder koblingen at blive "slatten". Koblingen bliver luftet ud og det hjælper kortvarrigt. Jeg indkøber så et repsæt til hovedcylinderen skifter dette og lufter ud, det ser ud til at virke, men ak kun en kort periode. Den har været luftet ud en del gange, under tryk og baglæns og altid med en kortvarrig virkning. Nu har jeg så fået skiftet hovedkoblingscylinderen. Det skal lige siges at koblingen virker, den kobler ud. MEEEN det første lille stykke er der ingen modstand i pedalen og den tager fanneme først fat halvt nede på gulvet, og det gør at ind- og udkobling sker over et meget lille stykke på pedalens gang, og helt nede ved gulvet. Min mekaniker antyder at jeg er hysterisk og at koblingen virker fint. Men inden at koblingen blev skiftet var det en helt anden fornemmelse, og det har også hjulpet hver gang den er luftet ud.
Observation:
Hvis jeg fører pedalen langsomt tilbage også det sidste stykke efter at kobling har taget ved igen så er der stort set ingen frigang på pedalen næste gang jeg skal koble ud, men laver jeg et normalt/hurtigt gearskift så er der frigang i pedalen før at den kobler ud.
Er der nogen der har nogen gode råd
mvh en fortvivlet Michael