Banner cycler

Thermostat skift!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Thermostat skift!

12. okt 2004, 17:38

Har en af oplevet at man ikke kan bruge en uoriginal thermostat til en turbo bil? For jeg har lige skiftet min, sammen med temperatur føleren! Men under kørsel kommer nålen ikke længere end ca 2-3 mm ind i det grønne, altså den når langt fra normal temperaturen, hvor nålen står i midten! Men hvis jeg lader bilen stå i tomgang, så kommer nålen godt nok op over midten, hvor så thermo kontaken får blæseren til at køre!
Kan det være fordi den ikke er luftet godt nok ud? Der kommer en ingen luft ud ved udluftnings nippelen på toppen af thermostat huset, men der kommer en jævn strøm af kølervæske ud!

MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. okt 2004, 23:03

Hej Lars.
så vidt jeg husker fra min tid med 99-900 så har den originale
termostat et lille hul (2-3 mm) i øverste halvdel, dette er nødvendigt
for at have en vis cirkulation omkring termostaten.
har den uoriginale også dette hul ?
Mvh. Søren
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. okt 2004, 23:13

Hej igen Lars.
Hvilken temperatur har din nye termostat, hvis den er noget koldere
end originalen så vil din temp-visning jo afspejle dette.
jeg har skiftet min termostat ( 9000T) til en koldere, og jeg fik så en betydelig lavere visning af temp.
Mvh. Søren
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

12. okt 2004, 23:58

Hej Søren.
Jeg var ved at kigge på den gamle thermostat og der så jeg godt nok det hul og tænke på hvad den skulle bruges til! Jeg kan jo selvfølgelig ikke huske om det hul også var i den nye, men hvis vi nu har en anden til at ligge på hylden på arbejdet, så kan jeg jo kigge imorgen :D
MVH Lars Kristensen
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

18. okt 2004, 12:14

Hullet er der også for at kunne udlufte systemet efter montage; ventilen åben jo ikke, hvis ikke der kommer varme hen til den og står der en luftboble ved ventilen bliver den først varme når motoren er kørt varm og har stået noget tid og "strålet" varme over til termostaten. På nogle termostater er der et lille hul med en løs konus i. Den tillader at systemet ved afkøling trækker sig sammen igen. Vigtigt at vende disse korrekt, da man ellers ikke får udlignet trykket på den rigtige måde. Konussen vil spærre hvis flowet igennem hullet bliver for hurtigt.
På andre er der blot lavet en lille bule i kanten af ventilsædet eller ved yderkanten af indsatsen, som tillader et svagt gennemløb. De fleste termostater er udført sådan at de åbner for gennemstrømning hvis de skulle blive defekter = temperaturen kommer ikke eller kun meget langsomt op. Defekt termostat giver selvfølgelige forøget brændstofforbrug, da motorstyringen vil kompensere og køre " med choker" - altså overfed blanding.
Termostaten kan kontrolleres ved en gryde vand og et termometer (100°C*) på komfuret. De fleste skal være fuldt åbne ved senest 90°C
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. okt 2004, 19:00

Jeg har monteret den gamle thermostat igen og jeg lagde godt mærke til det lille hul i den gamle, den er der ikke i den nye, så hvis der nogle som er interesseret i en ny thermostat, så kan den afhentes gratis i Kaas :D
Jeg har sat thermostaten, så hulet vender op ad, der er også en lille udfræsning i thermostat huset, som passer med hulet i thermostaten.
MVH Lars Kristensen
lars_buch
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:

18. okt 2004, 19:21

Det er nemlig korrekt Hullet/ gennemstrømning i termostat SKAL altid vende opad
//Lars
SAAB 9000- Can it get any better?
http://www.saabpower.dk

Tilbage til "Modern Forum"