Banner cycler

Ladetryk igen igen...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

Ladetryk igen igen...

28. sep 2004, 19:06

Hej.

Er vi ikke enige om at hvis man piller kablet af den ventil der sidder på toppen af køleren, at man så "kun" vil køre med grund ladetryk?

Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. sep 2004, 19:13

Hej Anders. Jo hvis du piller stikket af, så er der kun glt! Hva da?
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 20:04

Tjo, den tryk måler der sidder i bilen, hvis man kigger på der orange felt, så svarer det vel til et sted mellem 0 og 0.7 bar eller sådan ikke? Det betyder at mit glt står meget for lavt. Nålen kommer noget der ligner 2mm ind i det orange felt. Så jeg tror lige jeg skal have skruet lidt....
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. sep 2004, 20:09

Ja det har du da ret i :D Men få fat i et rigtig boost meter, som du kan se ladetryk med. Hvis du ikke har bestilt et ved Daniel, så kan du købe et ved dansk biludstyr, det er dem de har ved bl.a. thansen. Sådan et har jeg i, jeg har også det af Daniels, men det er ikke fast monteret endnu. Den fra dbu er mekanisk er ikke helt så præsis som det andet, men man får et rimmelig godt indblik hvad der sker!
Du skal lige være lidt forsigtig når du justere glt, du skal holde på stangen med en tang, når du skruer på møtrikken, for ikke at stangen skal dreje rundt i dåsen.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

28. sep 2004, 20:46

Det kan osse være din blow off ventil der er utæt.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 21:21

Yup yup, men skal den ind eller ud?

Casper, jeg mener ikke en Saab har en direkte "Blow Off", men hvis du hentyder til det der virker som blowoff, så er det den der er slået fra når man måler glt.
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. sep 2004, 21:25

Hej Casper. Det er ikke hans by pass ventil, han har ingen i.

Anders. Den skal ind, altså stangen på wastegaten :D
Har i haft status ved TK? Vi havde nemlig her i weekenden, jeg kan huske der var altid problemmer med status, da jeg var ved TK.
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 21:26

Heh. nej ikke endnu. og jeg har fri :D
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. sep 2004, 21:30

Det var heldigt :D Gnav pot bliver altid pisse sur :D Kom du ned og sagde godaw næste gang du kommer til Aalborg? Ellers hvis det er en fredag du kommer, så hver anden fredag har jeg fri kl 1300, så kunne jeg jo kigge op til TK.
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 21:35

Det har længere udsigter inden jeg kommer derop af igen. TDC kan ikke lige finde ud af at levere det udstyr jeg skal bruge, men jeg skal dog derop en gang i den nærmere fremtid..
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

28. sep 2004, 22:19

Det er nu magnetventilen der ikke holder wastegaten lukket når man piller trykket fra... Da er det kune actuatoren der holder den lukket... Bare lidt info ;)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

28. sep 2004, 22:30

ja ja jeg prøver lige en gang til. min bypass ventil var utæt og der for havde jeg meget dårligt glt og tilsvarende ringe max ladetryk. da jeg havde skiftet den utætte bypass ventil ud med en tæt blowoff ventil fik jeg både dobbelt lade tryk ved glt og max lade tryk samt dobbelt så meget vacum i tomgang som før.
og skal vi lige skærer det helt ud i pap så fiser største delen af trykket ud hvis ikke lortet er tæt.

og skal vi sige det på den pæne måde så fik jeg ikke ret meget ud af at justerer glt op på min før jeg havde skiftet ventilen til en der var tæt. (gik fra 0,45 bar max tryk til 0,8-0,9 bar max tryk ved at skifte ventilen)
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

28. sep 2004, 22:40

Det er selvfølgelig rigtig Casper. Det hele er jo en forudsætning af at det hele er tæt, men efter der ikke er en bov på hans, så er det ikke det der er galt, men som du skriver så kan det være alt muligt andet! Du kan jo evt. tage en diesel start med hjem fra arbejdet og imens bilen står i tomgang, så spray ved alle samlingerne og hvis tomgangen så stiger, så er der en utæthed :-( Men det behøver heller ikke være en utæthed, det kan være 1000 ting fx hvis luftfilteret et stoppet! Jeg ved at på Sven's aero, der var øjet på stangen til wastegaten slidt oval, så stangen havde en vandring som ikke kunne bruges til noget. Men det kan jo også være vacuum/tryk dåsen som er blevet træt og så den hænger en smule, men det kan testes med et justerbart tryk fx. fra en kompressor.
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 23:13

Lige en anden ting... og husk nu lige at det er en gammel 8v jeg har :D. Der sidder en tryk sensor et eller andet sted, og jeg tror også jeg har fundet den, men for lige at være sikker, hvor sidder den "djævel" henne? Ville gerne lige lokalisere skidtet så jeg kan måle efter om den har den rigtige modstandsværdi.

Men jeg prøver nok at justere wastegaten i weekenden, håber ikke jeg skal til at finde en ny på mandag :D. Med hensyn til manometer har jeg fundet noget lækkert grej ved VDO til den rigtige pris. Håber jeg får det inden weekenden, ellers bliver det på "slum" til at starte med.

Men det er nok ikke det eneste der trænger til noget justering, burde nok justere tænding også, men det kommer nok til at vente til jeg skifter topstykke, og det skal også lige "renoveres" først.

For lige at komme med en indskudt, så mener jeg ikke der er nogen lækager på de vacumslanger der forbinder hele skidet, og når jeg piller ledningen af magnet ventilen når maskinen kører, klikker den fint når den bliver sat til igen, så 1 fejl mindre. Nogen der ved hvor stor modstanden skal være i magnetventilen?
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

28. sep 2004, 23:31

Kender intet til modstanden i magnetventilen. Både din trykvagt og din tryksensor sidder oppe under instrumentbordet... Vacuum-slangen der går ind i kabinen omkring fører-siden (fortsætter direkte til manifolden) ender i et T-stykke. Den ene smutter op til dit instrumentbord og manometret i det. Den anden drøner op mod trykvagt og tryk-sensor. Den er ikke til at komme til uden at afmontere instrumentbordet, men det er nu også meget nemt at gøre (gjorde det på 900ltt's sidste weekend).
Angående tænding, kan det ikke betale sig at vente! Du får meget bedre speeder-respons ved at stille tændingen, omend det samtidigt måske vil koste dig i ladetryk hvis den står lavere end den bør...
Forresten, er der kommet en sender til mig?
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

28. sep 2004, 23:42

Nope, sidder stadig og venter, har nemmerlig bestilt 2, vil have en selv :D
Anders
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

2. okt 2004, 23:41

Nå, jeg fik drejet lidt på turboen, og det hjalp dog lidt, men... ikke nok. Den fik 1 ½ omgang, så ville jeg lige teste om det var nok. Lader noget bedre nu, men ikke som den skal! Tjekkede så magnetventilen, og syntes jeg kan mindes at jeg har set at man ikke burde kunne puste luft igennem "R" indgangen, og det kan man på min. Er det en bytter eller??
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

3. okt 2004, 02:26

Hmm, hvis du fjerner stikket på apc'en, mens du har tænding på, så skal du ikke kunne puste igennem "R" nej... Kan du det, tja, så lugter det lidt af "bytter". Hvis du kommer på de her kanter kan du prøve min, ellers må du se om der er en hugger i nærheden der kan hjælpe dig!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Tilbage til "Modern Forum"