Banner cycler

Ladetryk på film :D

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

Ladetryk på film :D

12. sep 2004, 15:16

Hej drenge. Nogle af jer ved at jeg har døjet med mit ladetryk/tændings i et par uger nu. Det hele startede da jeg skiftede tændrør, rotor + fordelerdæksel. Den har tændings banket af h til. Jeg gik og troede at det var mine tændrør som drillede mig. Så jeg har prøvet en hel masse incl ændre på min apc boks, op til flere gange. Jeg har endda fået Sven til at sende en anden strømfordeler med posten, som han havde til at ligge! Tak for det Sven :D
Nu er jeg kommet frem til at det er mine tændkabler, som har drillet mig :-( Jeg har prøvet en hel forskellige sæt og det er sku ikke lige meget hvilken kvalitet de er i, for hvis de er for ringe, så kan gisten finde på at springe fra det ene kabel til den andet, og så har vi tændings banken.
De tændkabler jeg har i nu, viker! Men de er for lange og tændhætterne er for korte. Bilen kører fint, men det ser tosset ud. Jeg har et kabler fra tridon til at ligge, som jeg ikke har prøvet endnu. Det gør jeg lige når jeg er færdig med denne kop kaffe :D De har de rigtige tændhætter, men er class E, hvor dem som er i nu er class C. De originale er class D.
Jeg mangler lige at skrue lidt op for P på min APC boks, men det gider jeg ikke idag :D Som i kan se på neden stående film klip, så kører ladetrykket fint, men det kunne godt gå lidt hurtigere og lidt mere op i ladetryk. Jeg ved godt det er "flue knepperi", men jeg kan godt li' når det er 112% iorden.
Jeg regner med at købe en ny chip fra Sverige inden længe og evt. låne et kn filter fra Henrik Solgaard. Jakob havde du den Email til ham i Sverige med de ECU chip.

http://www.home1.stofanet.dk/900turbo/film/1.AVI

http://www.home1.stofanet.dk/900turbo/film/2.AVI

http://www.home1.stofanet.dk/900turbo/film/3.AVI

MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

12. sep 2004, 17:39

hej kaas

jeg skal lige få kigget efter den mail til mats i sverige.

jeg har godt nok aldrig hørt at tændkabler skulle volde så mange problemer men det skal man da lige tænke over til næste gang man skal skifte dem.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

12. sep 2004, 17:42

Hvad siger du ellers til min lille video? Jeg kan se at manometeret viser 0.1 bar for lidt, men den kan justeres :D Et dejligt lille stykke værktøj, som jeg købte igennem Daniel.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen

12. sep 2004, 18:21

hej kaas

jeg har lige kigget på dine film, det ser sgu da godt ud den stiger da okay hurtigt op i ladetryk. det med de 0,1 bar den viser forkert hvor ved du det fra ???

jeg skal vist lige have fat på ham daniel og ha ham til at akaffe et par stykker til mig.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

12. sep 2004, 19:09

:D Jeg kan se når bilen står stille og motoren er slukket, så står nålen på stregen lige før 0. Det er mig som er lidt forkert på den :-) Det er nemlig 0.05 bar den viser for lidt, end til jeg lige får den justeret.
Jeg har ikke fast monteret manometeret, da det er større end de almindelige 52mm. Den kan ikke være i hullet hvor der kan sidde en radio! Har du nogle gode idér til hvor den kan sættes?
MVH Lars Kristensen
autoanders
Kontakt:

12. sep 2004, 19:17

kaas har ret det er ikke lige meget hvad tændkabler du bruger. Der er ikke nogle uorginale kabler der passer og virker på 16 v motoren lige nu .www.slettet grundet GDPR.....dk
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. sep 2004, 10:36

Hej Lars.
Det lyder interessant. Jeg har jo også døjet meget med tændingsbanken, og det kan sagtens være pga. kablerne hvis de betyder så meget. Mine er ellers helt nye og fra BILTE.. :oops:
Det må jeg vist lige se nærmere på... (ka desværre ikke se din lille film. øv!)
Peter
Brugeravatar
9000cset
EXTREME SAAB FREAK

13. sep 2004, 11:29

Jeg havde en '88 900 turbo 8v , der da jeg købte den kørte med grundladetryk meget af tiden og tikkede som bare fanden hver gang den fik gas. Tikkelyden var apc-relæet.En saab-makeniker brugte 3 timer på den uden held - han mente at det var stelforbindelsen fra apc-en.
Der var masser af turbottryk når man bypassede apc'en. Jeg boltede bankesensoren af motorblokken uden at det hjalp, og det fik os til at tænke på interferens. Bankesensoren er vist en slags piezoelektrisk mikrofon, og hvis tændkablerne ikke er de originale, specielt radioskærmede, kan kablerne inducere støj i bankesensoren der tolker det som motorbanken.Så har man apc-klikken og grundladetryk :?
Vi byttede mine (uoriginale) kabler ud med de originale i min vens 900i - og bilen har siden (3-4 år) kørt med fuldt tryk. :lol:

mvh,
Anders
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. sep 2004, 11:38

hej KAAS!

Hvor langt op i omdr. kom du på filmen??
kunne være skægt at se en film med PIB (pedalen i bund) :twisted: fra 2000-6000 omdr./min. i 3. eller 4. gear ( på ruller´ne selvfølgelig- SÅ hurtigt må man jo ikke køre i DK hehe)

Mvh Svante

ps Det er ham her i skal købe chip fra - det fungerer!! Hov! Var det reklame :wink:

Ved ikke hvilken af dem han bruger nu!

MATS JOHANSSON
E-mail Address(es):
mats@mbox595.swipnet.se

MATS JOHANSSON
E-mail Address(es):
mats@mbox595.tele2.se
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2004, 14:28

Hej reserve svensker " Svante" Det var bare for sjov :D
Jeg ved ikke lige hvorlangt den gik op i omdr. men jeg stoppede vist omkring 160 km/t i 5 gear, fordi det var på en almindelig landevej ud mod rødhus/blockhus :-)
Men jeg regner med at komme på rulle feldt igen, efter den chip er monteret! Den du solgte til Muncken, var den også fra Mats?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

13. sep 2004, 16:10

Kaas: Torbens var fra mats, og den går godt! Var ude og køre i den igår, og den flytter sig rigtigt flot selv med 4 mand i bilen... Det duer bare! Med hensyn til dit manometer, så må du love mig du tager membranen af måleren inden du prikker hul i den, da den ellers kan smutte ned i måleren, hvilket min gjorde. Er nød til at købe en ny nu, da den gik i stykker da jeg forsøgte at redde den ud igen :(
Att Jakob: Jeg laver en indsamling i en anden tråd og ser hvor mange der skal have, så kan jeg måske få en lidt bedre pris...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2004, 16:15

Hej Daniel. Min membran faldt også i, men det skete ved jeg trykkede på gummi menbranen. Jeg har ikke prikket hul. Jeg kunne nemt fiske membranen op igen :D

Ser det ikke fint ud ellers?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

13. sep 2004, 16:28

Godt du kunne fiske den op igen, jeg var nød til at bruge en skruetrækker, og tømme glycerinen ud igen. Man må ikke ramme bourdon-røret der sidder lige under membranen, der skal næsten ingenting til, før det er ødelagt... Spørg mig hvordan jeg ved det :(
Hvor har du placeret uret henne? Jeg vil smide det i den nederste konsol i en plade med noget lys i, bliver sweet, specielt når de tre andre originale instrumenter også kommer i!
Lars, kan du skaffe bundpropper med temp-måler i fra vdo? Min knækkede under olie-skift i weekenden, den må have været træt, for den blev ikke strammet særligt meget...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jakob-Jensen

13. sep 2004, 17:07

hej

det er da lidt surt at man skal passe så meget på med de trykure, men så ved man da det :) . jeg er klar på den tråd med en opsamling.

med hensyn til placeringen af uret så vil jeg meget anbefale en placering med godt udsyn, for man kigger jo meget på den (det gør jeg hvertfald ind imellem :wink:) så jeg ville nok vælge A-stolpen eller i frisk luft hullet ved siden af radioen, min placering i luftet over bagspejlet er ikke helt ideel for man skal kigge op hele tiden og ikke bare fremad.
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

13. sep 2004, 18:12

Pil speedometeret ud og i med ladetryks måler. Det er vel det eneste man har brug for sammen med en omdr. tæller :D
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2004, 18:57

Hej Daniel! Hvordan har du tænkt dig at monterer det lys? Jeg havde nemlig selv tænkt på det! Jeg har bare ingen idé, hvordan det kan laves.
Jeg lavede lidt af en storm p opstilling af manometeret! Et bræt med 2 afstiver, manometeret bleve sat fast med 2 strips og ca 20 ca fra, monterede jeg mit digital kamera, med en skrue neden fra i det hul man kan sætte et stativ på. Så kørte jeg bare en tur, og istedet for at sidde og kigge på manometeret, så trykkede jeg bare på film klips optageren, så kunne jeg jo holde øje med vejen! Så for at se ladetrykket, så kunne jeg jo gøre det imens jeg holdte stille "smart bøv"
Jeg har jo det billige manometer monteret i midter konsolet, det er fint nok til dagligt brugt og hvis der så skal laves ekstra gode målinger, så bliver min storm p løsning monteret på passere sædet igen :D
Kan du se et nummer på den gamle bundprop, så kan det være jeg kan omsætte det til vores nummere!
MVH Lars Kristensen
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

14. sep 2004, 00:57

Skulle vel ikke være enten: 120°C - VDO part# 323 900, eller 150°C - VDO part# 323 905? Kig eventuelt her http://www.vdona.com/onlinecatalogs/per ... chor-11481
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

14. sep 2004, 01:05

TurboAnd: Kiggede også der på siden, men syntes ikke nummerne passede med mine, og siden Lars arbejder ved Bak og Uhrenfeldt, kunne han måske lige tjekke når ham rammer jobbet i morgen eller en gang ved lejlighed... Lige nu har jeg så en bundprop i, der godt nok holder tæt, men den er brækket helt af, så der skal lirkes noget for at få den fri næste gang der skal olie på... Godt man har adgang til en lift en gang i mellem, så kan man da stå ordentligt til det!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

16. sep 2004, 13:05

Fandt i nogen sinde den temp måler, ellers sig lige til, for så kan jeg da lige kigge i noget katalog værk...
Anders
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

16. sep 2004, 13:16

Hej Anders. Det må du gerne for jeg ringede til Søren ved Hella, og han kunne skaffe den, men den skulle koste ommkring 200 - 300 mekaniker netto, han kunne ikke lige finde min netto pris. Så hvis du kan finde noget andet. Er det så ved TT eller hvor vil du kigge?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

16. sep 2004, 17:00

Du må meget gerne tjekke, Anders, har også fået et tlf-nummer til et firma i Århus, men vil da hellere se om vi kan finde noget herinde, da det sikkert kunne være billigere ;)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

16. sep 2004, 19:28

Har et VDO katalog liggende, og mon ikke der kunne snige sig en temp måler med næste gang jeg laver en indkøbs ordre der :p men for at kunne finde den rigtige skal jeg lige bruge noget data. Så som, hvilket gevind sidder der på (og nej jeg kender ikke målene på en bundprop i en saab) Den måler du har, er det med stel i "proppen" eller er den med 2 ledninger? Hvor lang er den? hvilken nøgle vidde er det? De har lavet en "bosch" udgave, hvor stikket på proppen er det samme som sidder i en Bosch insprøtnings dyse. Alle data du sådan lige har vil være kanon, og et VDO nr er perfekt :p

Anders
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

16. sep 2004, 22:14

Hej TurboAnd! Du må mægtigt gerne smide den med hvis det kan lade sig gøre!
VDO-nummeret på den var: 801/4/39.
Kan ikke huske gevindet på stående fod, men det kan jeg finde ud af. Derudover er der kun 1 stik i den, så det er ikke "bosch"-modellen og altså med stel i proppen. Nøgle-vidde og gevind kan jeg tjekke i morgen, da jeg beholdte den gamle...
Skal du stadig vide disse ting med et vdo-nummer ved hånden?
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

17. sep 2004, 00:46

Nej, skulle være nemt at finde med det rigtige nummer..

Anders
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

17. sep 2004, 01:01

Kanon, det er jeg glad for! Skal jo have mine ure sat til, ikke? :D
Anders, skal du ikke have et manometer med også?
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

17. sep 2004, 09:20

Så drenge! Nu er jeg nød til at justerer min APC boks igen :-) P værdien skal lidt ned, for her til morgen, hvor der er lidt koldt i luften, så har bilen et ladetryk på 1.2 bar, og når den når der op, så overshooter den en lille smule, så jeg skruer lidt ned for P, så er det overstået! Den lader også ca 1 bar i 2 gear og jeg syntes det er for meget. Det er 1.2 bar i 4 og 5 gear nu også. Jeg har et mål at skrue ned til 1.1, ja det er første gang jeg skriver at jeg har et mål, som er at opnå mindre ladetryk!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

17. sep 2004, 11:22

hmmm Kaas tror du ikke du hellere må sætte dig stille ned og se om ikke det går over af sig selv he he he
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

17. sep 2004, 18:33

HMMMMM, ja nu er den sku gal igen *****$$$$$$$@@@@@€€€€€€
Den tændingsbankede igen på vej hjem, men jeg har ikke gjort noget ikke engang hældt benzin på! Hvad fanden kan det være?
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Modern Forum"