En noget langstrakt forklaring på et kort spørgsmål: Hvordan anvender jeg mest hensigtsmæssigt automatgearets N-stilling?
Og så til forklaringen:
Årsagen til at jeg købte en SAAB96 tilbage i 68 var alene Mogens Damskjærs (Ham kender I alle, ikke? I alt fald jer over 45...) anmeldelse af den, da modellen kom frem der midt i 60'erne. "Den bedste bil OVERHOVEDET - uanset prisen!" Så begejstret (sådan cirka) var han over kombinationen af SAABs karosse og Fords V4-motor. Bla. pga. FRILØBET på 96'eren, som den havde arvet fra 2-taktsmodellen. Det betød nemlig at man ikke brugte motoren som vacuumpumpe (motorbremse) når man slap speederen, og dermed hev man ikke olie op langs stempelvæggen, op i forbrændingskammeret, hvor den uvægerligt brænder til koks.
Mogens Damskjær foranstaltede det før/efter-forsøg med sin egen bil, at han i en periode kørte den som om den havde friløb, altså gik i frigear hver gang en SAAB 96 "selv" ville ha' gjort det via friløbet.
Efter en periode kunne han - ved at sænke et lille spejl ned i cylinderen - konstatere langt færre sodaflejringer.
Konklusion: Opbremsning med motoren - altså nedgearing f. eks. før rødt lys - er noget skidt. (I øvrigt var kørsel med friløb ualimindelig behageligt, idet al skift til frigear foregík uden brug af kobling! Man skubbede bare til ratgearstangen, når man fornemmede at friløbet havde slået fra...)
Nå - men da så mine to SAAB 96'ere var rustet op, blev det en VW Passat pga. større pladsbehov til film- og lydudstyr. Men en alm. bil lader sig jo altså manuelt sætte i frigear - og Passaten har garantrisse aldrig motorbremset i sin levetid (undtagen når min kone kørte den! Kørelæreres dårlige vaner er ikke sådan at få bugt med!)
Ligeledes med diesel-Audien, selv om en dieselmotor ikke optræder som vacuumpumpe på samme måde som en benzinmotor, og derfor ikke trækker olien op (har jeg ladet mig fortælle)
Men nu kan jeg mærke at vanen ligger mig i blodet, også i den "nye" SAAB 9000 med automatgear! Når jeg ser det røde lys i det fjerne, så skubber jeg gearvælgeren (eller hvad det nu hedder) over i stilling N og lader bilen trille. Det går fint nok. Men lejlighedsvis fejlbedømmer jeg jo rødperioden og kommer således frem til krydset med måske 60-70 kmt...
Og så kommer ENDELIG spørgsmålet: Hvad sker der inden i gearkassen når jeg nu sætter vælgeren i D? Går den ind i det gear den var i, da jeg gik i N eller hva? Styres gearvalget alene af hastigheden? Eller føler "systemet" sig snydt, når der ikke gives gas samtidigt med at vælgeren stilles i D?
Er det frygtelig usundt for autogearkassen det jeg gør? På den anden side kan jeg altså næsten ikke leve med fornemmelsen af at kassen skifter nedad, mens jeg triller frem mod lyskrydset. Biler skal bremses med bremserne!!! Kun når jeg triller frem mod et sving, og gearet så LIGE PRÆCIS passer med det jeg skal bruge - så er det vel nok SMART altså...det dersens automatgear.
Mvh.
Marcel (der aldrig har prøvet at køre med automatgear før ....)
Kørevaner med automatgear.
Redaktør: Bestyrelsen
-
GæstGæ
autogearet skifter ud fra en kombination af hastighed og motoromdrejning, og når du skubber til N og lader friløbe og derefter igen sætter den i D, så burde gearkassen "ramme" det rigtige gear der passer til hasigheden, da du jo har haft motoren gående i tomgang lige inden...
i øvrigt er jeg helt enig med dig og MD i at 96V4'eren var (og stadig er... for os der har den endnu) den bedste bil overhovedet!
i øvrigt er jeg helt enig med dig og MD i at 96V4'eren var (og stadig er... for os der har den endnu) den bedste bil overhovedet!
- rene
- SAAB-PSYCHO
Hej...hvis du holder af din gearkasse skal du ikke sætte den i N under kørslen...bilen må trækkes med (hvis jeg husker rigtigt) op til 80km/t i N...men prøver man at sætte den i N, og tilbage i D, under kørslen behøver man ikke være mekaniker for at få en fornemmelse af at det holder den ikke til ret længe...
MVH Rene´
MVH Rene´
-
GæstGæ
Jeg har kørt med automatgear i mange år (Mercedes /123); og har også engang imellem benyttet N til friløb;
men det bør ikke blive en daglig vane - slider desværre for meget på mekanikken. De nyere biler har også en
Cut-off ventil, der lukker for benzintilførslen med speederen sluppet og bilen kører i gear - dvs. man sparer
faktisk mest benzin ved en let motorbremsning - præcis som de fleste automatgear er justeret til.
Lige før motoren begynder at trække i tomgang, bør den geare ned. N er hovedsagelig til for at man kan skubbe rundt med bilen.
Mvh.
Jeg har kørt med automatgear i mange år (Mercedes /123); og har også engang imellem benyttet N til friløb;
men det bør ikke blive en daglig vane - slider desværre for meget på mekanikken. De nyere biler har også en
Cut-off ventil, der lukker for benzintilførslen med speederen sluppet og bilen kører i gear - dvs. man sparer
faktisk mest benzin ved en let motorbremsning - præcis som de fleste automatgear er justeret til.
Lige før motoren begynder at trække i tomgang, bør den geare ned. N er hovedsagelig til for at man kan skubbe rundt med bilen.
Mvh.
- marcel
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
SÅ bl'r jeg nødt til at spørge videre (det hedder vist et tillægsspørgsmål..)
Hvis N "kun er til at skubbe bilen rundt i" - er det så også forkert at sætte i N ved rødt lys?
Tomgangen alene får jo dytten til at køre, og hvis jeg holder bilen med bremsen, så føler jeg det som om jeg sidder og filer på koblingen. Altså går jeg i N og skfter til D ved gult. Er det så også forkert???!!!
Mvh
Marcel igen igen
Hvis N "kun er til at skubbe bilen rundt i" - er det så også forkert at sætte i N ved rødt lys?
Tomgangen alene får jo dytten til at køre, og hvis jeg holder bilen med bremsen, så føler jeg det som om jeg sidder og filer på koblingen. Altså går jeg i N og skfter til D ved gult. Er det så også forkert???!!!
Mvh
Marcel igen igen
- netroM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Der er jo en pumpe i sådan en gearkasse, Jeg har som en af de andre også haft MB123'er, og den (også ZF) gearkasse havde pumpen på kardansiden, så man fik altså pumpet olie rundt i gearet, hvis bilen blev trukket. Der var dog stadig en begrænsning af slæbefarten, men der er vist også en lovregel om, at man ikke må slæbe med mere end 45 km/t, da en bil i træktov ikke er fast forbundet som en anhænger med stang.
Årsagen til at man skal have olietryk er, at der er flere glidelejer som kræver tryksmøring i systemet (ligesom krumtappen i bilen).
Min 86'er, der har 87'er 2,0 16v motor løber ireglen op i ca.2000 omdr/min, hvis jeg vipper vælgeren ned i N under kørsel.
Hvis den bliver i D holder den smukt 1000 +/- 100 omdr/min.
Min daglige tur er ca. 35 min kørsel, mest landevej og småbyer,Hastigheden er højst 90 km/t.
Økonomien er 8,5 l/100 km.
Jeg har BF Goodrich 185/70 R15 vinterdæk på. Ingen klima men soltaget åbent som vejret tillader.
Motoren løber med Mobil 10W40 og bruger stort set ikke noget olie - måske et par deciliter over et olieskift (15.000 km).
Økonomien holder tilsyneladende også ved op til 120 km/t på motorvej over længere stræk.
Ved bykørsel i Kbh. lander den i 9,5 l/100 km (fy-føj!)
Med hensyn til bremsemetoden: Hvad er enklest, at skifte bremseklodser eller skifte kobling (i manuelle gear, altså)?
Årsagen til at man skal have olietryk er, at der er flere glidelejer som kræver tryksmøring i systemet (ligesom krumtappen i bilen).
Min 86'er, der har 87'er 2,0 16v motor løber ireglen op i ca.2000 omdr/min, hvis jeg vipper vælgeren ned i N under kørsel.
Hvis den bliver i D holder den smukt 1000 +/- 100 omdr/min.
Min daglige tur er ca. 35 min kørsel, mest landevej og småbyer,Hastigheden er højst 90 km/t.
Økonomien er 8,5 l/100 km.
Jeg har BF Goodrich 185/70 R15 vinterdæk på. Ingen klima men soltaget åbent som vejret tillader.
Motoren løber med Mobil 10W40 og bruger stort set ikke noget olie - måske et par deciliter over et olieskift (15.000 km).
Økonomien holder tilsyneladende også ved op til 120 km/t på motorvej over længere stræk.
Ved bykørsel i Kbh. lander den i 9,5 l/100 km (fy-føj!)
Med hensyn til bremsemetoden: Hvad er enklest, at skifte bremseklodser eller skifte kobling (i manuelle gear, altså)?
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
- marcel
Jamen jeg erkender ÅBENT ikke at ha' forstand på automatgear! Det er derfor jeg spør!! Netop for at blive klogere! Jo, jeg ved godt at der er tale om en centrifugalkobling i sådan et køretøj - men i min bevidsthed ku' sådan en altså osse blive slidt! Jeg ved også godt at kræfterne overføres ved at man plører rundt med noget olie og nogen skovlhjul og spilder en masse energi.... men præcist hvordan det virker må jeg hellere se at få læst mig til.
Men ind til I fortæller mig noget andet, så vil jeg altså foretrække at gå i N ved rødt lys NÅR KARETEN STÅR STILLE, og gå i D når der skiftes til gult. I det mindste sparer jeg da på pærerne i bremselygterne!!!
Mvh
Marcel
Jamen jeg erkender ÅBENT ikke at ha' forstand på automatgear! Det er derfor jeg spør!! Netop for at blive klogere! Jo, jeg ved godt at der er tale om en centrifugalkobling i sådan et køretøj - men i min bevidsthed ku' sådan en altså osse blive slidt! Jeg ved også godt at kræfterne overføres ved at man plører rundt med noget olie og nogen skovlhjul og spilder en masse energi.... men præcist hvordan det virker må jeg hellere se at få læst mig til.
Men ind til I fortæller mig noget andet, så vil jeg altså foretrække at gå i N ved rødt lys NÅR KARETEN STÅR STILLE, og gå i D når der skiftes til gult. I det mindste sparer jeg da på pærerne i bremselygterne!!!
Mvh
Marcel
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Jeg ved hellere ikke en pind om automat gear, så jeg vil nok også gøre som dig, hvis det var. Nu vil jeg så helst heller ikke eje sådan en vogn, da jeg mener at automat gear er noget fanden har opfundet i en nedtrykket sindstilstand "det var bare en joke" Jeg er mest til manuel gear.
Jeg ved hellere ikke en pind om automat gear, så jeg vil nok også gøre som dig, hvis det var. Nu vil jeg så helst heller ikke eje sådan en vogn, da jeg mener at automat gear er noget fanden har opfundet i en nedtrykket sindstilstand "det var bare en joke" Jeg er mest til manuel gear.
MVH Lars Kristensen
- netroM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Man har jo højre fri til at holde kæresten i hånden eller bremse ungerne på bagsædet.
Marcel, du slider bare på vælgermekanikken, skift hellere bremsepærerne til diodetyperne, der nu er kommet frem - de har en levetid over 20.000 timer, så kan du holde med pedalen nede døgnet rundt i 2-3 år uden at skulle skifte pære.
Automatgear er "Comfy", men ikke til race. Det er så enkelt at selv amerikanere kan finde ud af det. Det har vist sig driftsikkert, da utroligt mange biler verden over (bare ikke i DK) har det.
Bybusser har det, Lastbiler har det....
Og man skal aldrig skifte kobling, kun tappe olie af, skifte filter, hælde ny olie på for hver ca. 40kkm.
MEN !!! -det bruger mere brændstof......
Man har jo højre fri til at holde kæresten i hånden eller bremse ungerne på bagsædet.
Marcel, du slider bare på vælgermekanikken, skift hellere bremsepærerne til diodetyperne, der nu er kommet frem - de har en levetid over 20.000 timer, så kan du holde med pedalen nede døgnet rundt i 2-3 år uden at skulle skifte pære.
Automatgear er "Comfy", men ikke til race. Det er så enkelt at selv amerikanere kan finde ud af det. Det har vist sig driftsikkert, da utroligt mange biler verden over (bare ikke i DK) har det.
Bybusser har det, Lastbiler har det....
Og man skal aldrig skifte kobling, kun tappe olie af, skifte filter, hælde ny olie på for hver ca. 40kkm.
MEN !!! -det bruger mere brændstof......
Morten Perlegrus
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Hej Morten. Jeg ved godt dem som har automat gear er meget glade for det, jeg sagde bare min mening. Men hvis jeg fik en med automat gear en gang, så kan det da godt være min holdning ændre sig!
Det med lastbilerne, er jeg nu ikke helt enig med dig
De lastbiler jeg har kørt i og set igennem tiden, har noget som ligner automat gear. Man skal stadig rykke i en form for gear stang, ved mercedes fx. er der en stang som man skal skubbe frem og tilbage.
Saab har også lavet et system, med en gearstang og uden kobling. Det styres elektronisk, jeg mener det kaldes trip tronic eller syn tronic eller et eller andet der omkring, kan det ikke passe?
Det med lastbilerne, er jeg nu ikke helt enig med dig
Saab har også lavet et system, med en gearstang og uden kobling. Det styres elektronisk, jeg mener det kaldes trip tronic eller syn tronic eller et eller andet der omkring, kan det ikke passe?
MVH Lars Kristensen
- marcel
Tak for kommentarerne. Principielt er (var) jeg enig i at automatgear er fandens værk. Men nu VAR der altså automatgear i den 9K'er som forsynet havde udset mig til at redde fra at ende sine dage som mark-ræcer (se evt. tråden om "hvilke biler har I") og - efter nu at have kørt med det nogle uger - så er jeg ikke helt så afvisende længere. Det ER en behagelighed, men altså dyrt betalt i benzin og evt. reparation.
Min ønskedrøm er - engang i tilværelsen - at eje en Multitronic-bil, altså den moderne udgave af DAFs "milliongear" Men det findes vist kun på Audi her i landet. Mishubishi (sikkert stavet forkert) har et tilsvarende system i deres Charisma, men vist ikke i Europa (og jeg har slet ikke lyst til en Charisma...)
Måske dukker det op i Passaterne en dag, og så kan man måske prismæssigt komme i nærheden af den teknik via en fladkørt taxa eller såd'n.
Men lad os nu (også) se om Audis nye "dobbeltvirkende" automatgearkassesystem vinder indpas generelt. Så kommer driftsøkonomien i alt fald på plads, men den skal jo lige vise sig driftsikker først - og komme ned i pris....
Mvh.
Marcel
Min ønskedrøm er - engang i tilværelsen - at eje en Multitronic-bil, altså den moderne udgave af DAFs "milliongear" Men det findes vist kun på Audi her i landet. Mishubishi (sikkert stavet forkert) har et tilsvarende system i deres Charisma, men vist ikke i Europa (og jeg har slet ikke lyst til en Charisma...)
Måske dukker det op i Passaterne en dag, og så kan man måske prismæssigt komme i nærheden af den teknik via en fladkørt taxa eller såd'n.
Men lad os nu (også) se om Audis nye "dobbeltvirkende" automatgearkassesystem vinder indpas generelt. Så kommer driftsøkonomien i alt fald på plads, men den skal jo lige vise sig driftsikker først - og komme ned i pris....
Mvh.
Marcel
-
GæstGæ
Da jeg tidligere kørte med automatgear, gjorde jeg ofte det når bilen skulle holde stille for rødt igennem lidt længere tid - trak håndbremsen - så fik jeg både motioneret denne; samtidig med jeg slap for de 'røde baglygter'. Ofte trak jeg håndbremsen lige de sidste meter inden bilen skulle stoppe, så bakkerne også blev rørt. Til syn fik jeg altid ok på håndbremsen; selvom den ellers typisk kunne drille på denne model
Mvh.LarsT
Da jeg tidligere kørte med automatgear, gjorde jeg ofte det når bilen skulle holde stille for rødt igennem lidt længere tid - trak håndbremsen - så fik jeg både motioneret denne; samtidig med jeg slap for de 'røde baglygter'. Ofte trak jeg håndbremsen lige de sidste meter inden bilen skulle stoppe, så bakkerne også blev rørt. Til syn fik jeg altid ok på håndbremsen; selvom den ellers typisk kunne drille på denne model
Mvh.LarsT
-
GæstGæ
Jeg synes at kunne huske noget med, at man i visse typer biler ikke må holde stille med automatgearet slået til i mere end 2 min (hvorfor ved jeg ikke) - dette var i hvertfald gældende på en mitsubishi galant årg. 90 (jeg tror det kunne få olien i gearkassen til at blive for varm ?!)
Anders_Møller
Anders_Møller
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
netroM - "Bremse ungerne på bagsædet"?? Dén må du vist hellere lige forklare....
M.h.t. diodepærerne - Er de CE-godkendte? Hvor meget lys gi'r de fra sig?
M.h.t. automatgear på busser, lastbiler og efterhånden også personbiler, så bliver det mere og mere en manuel gearkasse, som blot skiftes af mekanik/elektronik. Man har gennem erfaring fundet ud af at det er mere brændstoføkonomisk og billigere at reparere på, end "gammeldags" automatgear. Eksempler herpå er: Scania OptiCruise. Saab Sensonic (dér var navnet Lars
), MMT-gearet hos Toyota, VW Lupo 3L m.fl.
På en autokasse kan konverter m.v. gå i stykker. Spørg bare VW Touareg-ejere - de skifter den på stribe.
M.v.h.
M.h.t. diodepærerne - Er de CE-godkendte? Hvor meget lys gi'r de fra sig?
M.h.t. automatgear på busser, lastbiler og efterhånden også personbiler, så bliver det mere og mere en manuel gearkasse, som blot skiftes af mekanik/elektronik. Man har gennem erfaring fundet ud af at det er mere brændstoføkonomisk og billigere at reparere på, end "gammeldags" automatgear. Eksempler herpå er: Scania OptiCruise. Saab Sensonic (dér var navnet Lars
På en autokasse kan konverter m.v. gå i stykker. Spørg bare VW Touareg-ejere - de skifter den på stribe.
M.v.h.
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hmmm tror netroM´s "Bremse ungerne på bagsædet" drejer sig om diverse slåskampe
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model