Hej alle jeg har en 9-5 2.3t 170 hk og har fået et maptune stage 1 sammen med et sportsluftfilter fra maptune. Jeg vil høre hvad alle syntes om at sætte en td04 19t på som kan klare ca 350 hk. Motoren er original med ca 324000 km på. Hvad tror i der sker hvis man monterer den nye turbo sammen med stage 1 tuningen. Vil motoren knække eller vil den bare klare det. Mit mål er ca 280 hk med original motor og original udstødning hvis det er muligt.
Mange tak for hjælpen
tuning af 9-5 2.3t 170hk
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Wulff
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Min har en t 20 med bsr stage 1 og den klare det fint 320000 km omkring 300hk og omkring 370 400 nm men du skal ha fat i evt Lars Klausen han er en af ørnene i det der . Hovsa og velkommen til.
Saab 9-5 2.3 T Biopower 2007
Saab 9-3 1,8T HK ? (måske en 170 180 stykker)
Skoda Octavia 1a2 1,9TDI chipet HK ?
Ford Mondeo 2,5 V6 170 Hk
Mastodon @_kimwulff
BlueSky @kimwulff.bsky.socia
Saab 9-3 1,8T HK ? (måske en 170 180 stykker)
Skoda Octavia 1a2 1,9TDI chipet HK ?
Ford Mondeo 2,5 V6 170 Hk
Mastodon @_kimwulff
BlueSky @kimwulff.bsky.socia
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Mange tak for svaret. Hvordan kommer man i kontakt med Lars. Tak for den gode velkomst
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Hvis motoren er sund så kan den tåle ca 300 hk, men med de km så kræver det noget ekstra kontrol af motoren, hvis man vil være sikker på at den holder.
Koblingen bliver lige lille nok, og skal på sigt opgraderes til en Aero kobling.
Software og hardware skal passe sammen, ellers står man med en ødelagt motor.
Saabs sidste aero motor var begrænset til 260 hk, grundet udstødning og IC.
Hvis de skiftede de to ting så fandt de 20 hk ekstra uden at øge belastningen på motoren.
Så 280 hk med en større turbo, bliver nok kun noget du oplever ved første acceleration.
Herefter begynder effekten at falde da systemet er overophedet, og den reducerer effekten for at motoren skal overleve.
MVH
Morten
Koblingen bliver lige lille nok, og skal på sigt opgraderes til en Aero kobling.
Software og hardware skal passe sammen, ellers står man med en ødelagt motor.
Saabs sidste aero motor var begrænset til 260 hk, grundet udstødning og IC.
Hvis de skiftede de to ting så fandt de 20 hk ekstra uden at øge belastningen på motoren.
Så 280 hk med en større turbo, bliver nok kun noget du oplever ved første acceleration.
Herefter begynder effekten at falde da systemet er overophedet, og den reducerer effekten for at motoren skal overleve.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Mange tak for svaret. Det var ikke helt det jeg havde håbet for men det lyder nok rimeligt. Har nu bestillt en td04 15t fra aero modellen og så håber jeg den kan klare det.Mortenvig skrev: ↑29. nov 2024, 06:34Hvis motoren er sund så kan den tåle ca 300 hk, men med de km så kræver det noget ekstra kontrol af motoren, hvis man vil være sikker på at den holder.
Koblingen bliver lige lille nok, og skal på sigt opgraderes til en Aero kobling.
Software og hardware skal passe sammen, ellers står man med en ødelagt motor.
Saabs sidste aero motor var begrænset til 260 hk, grundet udstødning og IC.
Hvis de skiftede de to ting så fandt de 20 hk ekstra uden at øge belastningen på motoren.
Så 280 hk med en større turbo, bliver nok kun noget du oplever ved første acceleration.
Herefter begynder effekten at falde da systemet er overophedet, og den reducerer effekten for at motoren skal overleve.
MVH
Morten
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Er der nogen der kender hvad det kæver for at opgradere koblingen til den fra aero. Er der nogle ting på bilen som skal gøres eller skiftes andet end koblingen for at få den større kobling til at passe?Mortenvig skrev: ↑29. nov 2024, 06:34Hvis motoren er sund så kan den tåle ca 300 hk, men med de km så kræver det noget ekstra kontrol af motoren, hvis man vil være sikker på at den holder.
Koblingen bliver lige lille nok, og skal på sigt opgraderes til en Aero kobling.
Software og hardware skal passe sammen, ellers står man med en ødelagt motor.
Saabs sidste aero motor var begrænset til 260 hk, grundet udstødning og IC.
Hvis de skiftede de to ting så fandt de 20 hk ekstra uden at øge belastningen på motoren.
Så 280 hk med en større turbo, bliver nok kun noget du oplever ved første acceleration.
Herefter begynder effekten at falde da systemet er overophedet, og den reducerer effekten for at motoren skal overleve.
MVH
Morten
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Koblingen er plug and play
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Wulff
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Vil tro det nemmeste er her på siden eller på facebook siden.Casper Himborg Olsen skrev: ↑28. nov 2024, 12:43Mange tak for svaret. Hvordan kommer man i kontakt med Lars. Tak for den gode velkomst
Saab 9-5 2.3 T Biopower 2007
Saab 9-3 1,8T HK ? (måske en 170 180 stykker)
Skoda Octavia 1a2 1,9TDI chipet HK ?
Ford Mondeo 2,5 V6 170 Hk
Mastodon @_kimwulff
BlueSky @kimwulff.bsky.socia
Saab 9-3 1,8T HK ? (måske en 170 180 stykker)
Skoda Octavia 1a2 1,9TDI chipet HK ?
Ford Mondeo 2,5 V6 170 Hk
Mastodon @_kimwulff
BlueSky @kimwulff.bsky.socia
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Ok lyder godt. Mange tak for svaret
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Ok mange tak, jeg prøver at finde hamWulff skrev: ↑1. dec 2024, 15:51Vil tro det nemmeste er her på siden eller på facebook siden.Casper Himborg Olsen skrev: ↑28. nov 2024, 12:43Mange tak for svaret. Hvordan kommer man i kontakt med Lars. Tak for den gode velkomst
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Casper jeg har sendt dig en Pb.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Det var en noget vild tuning på en svagt designet Saab motor.
Det skal nok lige tjekkes om bundkarret har være nede og renset for nylig.
Når bundkarret er ned, tjekker man lige et plejlleje.
Svagheder i motor og transmissionen viser sig når der tunes så hårdt.
Hvad med bremser, affjedring, bøsninger mv. er alt frisk og ret nyt ?
Der skal nok komme rock i synagogen med det tun..
Nb: jeg har også selv tidl. tunet min Saab 2,3t til 2,3HT, de bliver spændende og friske
Det skal nok lige tjekkes om bundkarret har være nede og renset for nylig.
Når bundkarret er ned, tjekker man lige et plejlleje.
Svagheder i motor og transmissionen viser sig når der tunes så hårdt.
Hvad med bremser, affjedring, bøsninger mv. er alt frisk og ret nyt ?
Der skal nok komme rock i synagogen med det tun..
Nb: jeg har også selv tidl. tunet min Saab 2,3t til 2,3HT, de bliver spændende og friske
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Casper Himborg Olsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Jeg må lige høre med mekanikeren om hvad der skal ske.
Bremserne er gode nok men en af abs ringne er rustet lidt i gennem så bremsen hopper lidt en gang i mellem, så det skal fikses snart. Men afjedring og bøssninger har jeg faktist ikke en ide om hvordan det har det.
Jeg synes allerede mine 240 hk er vilde.
Tak for de gode ord så må jeg undersøge.
Re: tuning af 9-5 2.3t 170hk
Det skal nok blive vildt.viking skrev: ↑4. dec 2024, 20:11Det var en noget vild tuning på en svagt designet Saab motor.
Det skal nok lige tjekkes om bundkarret har være nede og renset for nylig.
Når bundkarret er ned, tjekker man lige et plejlleje.
Svagheder i motor og transmissionen viser sig når der tunes så hårdt.
Hvad med bremser, affjedring, bøsninger mv. er alt frisk og ret nyt ?
Der skal nok komme rock i synagogen med det tun..
Nb: jeg har også selv tidl. tunet min Saab 2,3t til 2,3HT, de bliver spændende og friske
Jeg må lige høre med mekanikeren om hvad der skal ske.
Bremserne er gode nok men en af abs ringne er rustet lidt i gennem så bremsen hopper lidt en gang i mellem, så det skal fikses snart. Men afjedring og bøssninger har jeg faktist ikke en ide om hvordan det har det.
Jeg synes allerede mine 240 hk er vilde.
Tak for de gode ord så må jeg undersøge.
Saab 9-5 2.3t 1998 stage 1 TD04 15T 270 HK