Banner cycler

Maptun trim 1, 2010 2.0t

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Maptun trim 1, 2010 2.0t

11. jun 2024, 17:05

Hejsa

Jeg overvejer at anskaffe Maptun trin 1 til min 9-3 2.0t.

Kunne godt tænke mig lidt mere spark i den, og moment. Har læst og hørt godt om Maptun.

Bilen er passet og plejet efter bogen. Den går godt, og trækker godt. Umiddelbart kan jeg reelt ikke udtale mig ydeligere on kobling, kæde eller lignende, da jeg reelt ikke ved det med garanti.

Bilen har gået 223.000.

Men.. kan det overhovedet betale sig? Det vil vel kun fremskynde mere slid, trods man køre pænt?


andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Maptun trim 1, 2010 2.0t

11. jun 2024, 17:07

Tilføjelse:

Kørselsmønster historisk har været eksemplarisk. Ingen Brian kørsel.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: Maptun trim 1, 2010 2.0t

11. jun 2024, 17:54

Hvis det er et Maptun Trim1 med 220HK/330 Nm så ser jeg intet problem (Mange foretrækker dog Hirsch da bilen kan godkendes med dette)
Jeg har lagt et Speedparts trim i min ved 315.000km.
Det slider kun når du bruger den extra power...men samme motor blev leveret med 210hk ab fabrik (blot med en lidt større turbo lader)

Men hvis du vil have nydelse af ydelsen kræver det 98/100 oktan...
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
andthe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 28
Tilmeldt: 30. sep 2023, 05:44

Re: Maptun trim 1, 2010 2.0t

11. jun 2024, 21:24

Vil det ikke slide uanset kørsel? Med Maptun er det jo allerede ved 1500 RPM at der er noget mere NM end standard.

Og hvad tænker du på mht 98/100 oktan? Er effekten ikke mærkbar ved 95 oktan? Eller giver 98/100 blot det sidste?
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 382
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Maptun trim 1, 2010 2.0t

11. jun 2024, 22:42

Min er selv tunet og runder snart 250k og køre fint i motoren. Jeg syntes bestemt det er det hele værd, den køre langt bedre efter min mening, og det hele passer meget bedre med de hk. holder det?, ja det er det gode spørgsmål som ingen kan svare på men motoren og gearkassen er solgt med de hk fra fabrikken så mun ikke, hvis den dør var den nok død alligevel, og det er ved at være lidt et lotteri med de mange km vores biler har kørt.

Jeg syntes ikke der er kæmpe forskel mellem 95 og vpower... Lidt... Jeg syntes den største forskel ligger i at den intercooler der sidder på er lige lille nok så når det er meget varmt vejr eller meget kø kørsel så er den ikke specielt glad for at lave ordentlig ladetryk, og det kan mærkes når den pludselig kun laver 0,6-7 stykker i stedet for 1.2 bar, når den lige har holdt stille f.eks, det afhjælper den højere oktan på.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1750
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Maptun trim 1, 2010 2.0t

12. jun 2024, 08:16

Der er ingen tvivl om at en tuning øger belastningen på bilen, specielt når man lige har fået det udført og skal afprøve den nye effekt.
Det har en tendens til at finde den svage komponent hurtigere end en standard motor.
Så hvis man ikke har plads i budgettet til at få skiftet f.eks. en kobling, så ville jeg vente med opgraderingen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"