Banner cycler

9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. feb 2023, 10:40

Mål modstanden i den nye og gamle ventil, det skal være rimeligt ens, så risikerer du ikke at brænde en motorstyring af.
Desværre er vi nok ved at nå derhen at du bliver nød til at mistænke motorens generelle sundhed.
Lav en kompressions test efter fabrikkens foreskrifter, selvom det er omstændigt
Skærmbillede (80).png
Prøv både tør og med 3 pump fra oliekanden i cylinderen.
Har du stadig det gamle gasspjæld?
Du kan prøve at bore et 3mm hul i spjældpladen for at øge tomgangs omdrejningerne, og gå op i størrelse hvis det ikke hjælper, et meget gammelt trick fra karburator tiden, så jeg ved ikke hvordan det virker på en moderne motorstyring.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. feb 2023, 21:14

Hej Morten. Tanken har også strejfet mig at motoren måske ikke er helt så sund som da den var ny. jeg må prøve at lave en rigtig kompressionstest og se hvor langt jeg er fra de anbefalede værdier.
En lækagetest kunne måske også være en idé.

Det med spjældhuset havde jeg ikke lige tænkt på. Det er måske et forsøg værd. Jeg kan dog godt forestille mig at motorstyringen vil brokke sig.
Hvis ikke vil den forhøjede tomgang måske give problemer ved emmisionstest til syn, men så kan man jo bare proppe hullet :lol:

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

6. mar 2023, 12:00

Lige en opdatering. Der er ikke så meget nyt. Jeg har ikke forsøgt at lave en kompressionstest og har heller ikke modtaget taktventilen endnu.

Til gengæld kørte bilen faktisk lidt bedre sidste uge. Den er ikke perfekt, men det er en anelse lettere at sætte i gang uden hjulspind eller brændt kobling.
Så måske har min roden med diverse gjort et eller andet. Jeg har dog skiftet til oktan 100 og ugen efter tilbage til 95, så måske har disse ændring tvunget motorstyringen til at køre adaptering. Tidligere har dette jo fået motoren til at køre bedre i et par dage hvorefter den igen langsomt vender tilbage til sit gamle mønster.
Jeg tror desværre jeg må indse at der er ikke noget at gøre. Nu må jeg prøve med ventilen og derefter en rigtig kompressionstest. Hvis ikke det giver resultat, så må jeg leve med "fejlen" som måske slet ikke er nogen fejl.
Næste bil bliver nok med automatgear.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

10. mar 2023, 07:41

Flere omdrejninger og motoren går renere, og mere jævnt, det er min erfaring fra dengang man kunne justere co og omdrejninger, dvs inden kattens indførsel. slutresultatet blev mindre emission.
Katalysatoren virker som et filter, men igen hvis den fejler emissions testen ved tomgang, så bliver det kontrolleret ved 2000 omdrejninger ved et syn, så den del er jeg ikke særligt bekymret over.
Problem som jeg ser det er hvis hullet bliver for stort, og omdrejningerne bliver for høje, og motorstyringen ikke kan regulere det ned, så står man nok med nogle fejlkoder, eller ikke optimale værdier.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

11. mar 2023, 07:52

Angående tomgang og forurening så giver det god mening. Det var egentlig også min opfattelse tidligere. Jeg har dog en bekendt der havde problemer til syn på grund af for høj tomgang hvilket gav højere forurening. Det var i hvert fald hans forklaring. Det var en Volvo 940 2,3 8v fra start 90'erne. En ny tomgangsmotor løste problemet og bilen blev synet. Der er dog sket en del indenfor motorstyring på de 10 år, så måske en gammel Volvo forurener mere ved 1200 o/m end ved 800 o/m :?

Tilbage til emnet. Jeg modtog ventilen, men som Morten foreslog målte jeg modstand, og den er nok desværre ubrugelig. Den gamle havde ca 25ohm og den ny er på 15,3, så den vil trække omkring 80% højere effekt end den originale. Så det vil jeg ikke satse på :(

Større problemer er dog dukket op :evil:
Som nogen måske er klar over, så er vi, specielt i Nordjylland, blevet ramt af en smule vintervejr. Dette har igen bekræftet hvor fantastisk godt sådan en 9-3ss kører. Jeg har ikke haft problemer med at sidde fast og den er meget forudsigelig gennem kurver osv. Min sædvanlige kørestil igennem rundkørsler virker dog ikke på sjap/is så her må jeg sætte farten lidt ned ;)

Torsdag da jeg kørte hjem gennem sne/slud/sjap/is sad jeg og tænkte på dette og var ganske glad, indtil jeg kørte ind i min indkørsel og lugten af kølervæske spredte sig.
Jeg fik bakket ind i min carport og åbnet motorhjelmen. Allerede inden stod der damp op fra fronten. Der manglede en smule kølervæske og der var ret vådt flere steder i motorrummet. Specielt var der vådt under tandrem delen af motoren, så jeg kunne hurtigt regne ud hvad problemet var.
Bilen blev parkeret og jeg måtte tage en ”plan b” i brug for at komme på arbejde fredag. Det er dog en helt anden historie som ikke hører denne tråd til.
EB524FE1-EE8B-40A7-9BA5-7B50733A266C.jpeg
Så tilbage til emnet.

Jeg havde i løbet af ugen godt nok lagt mærke til en let skrigende lyd som senere blev afløst af en raslen. Jeg mistænkte noget i remforløbet, sandsynligvis generatoren da det er det eneste jeg ikke har skiftet for nylig. Så det skulle selvfølgelig lige tjekkes ved lejlighed.
Tandrem stramme, -løbehjul og vandpumpe blev jo skiftet for under 10 måneder siden og jeg har kørt ca 25000 km med det. Delene var alle fra Continental, så det burde være god kvalitet. (Contenintal opfandt jo tandremmen)
FORKERT!

Efter adskillelse med besvær kunne jeg bekræfte at vandpumpen var utæt og at der var mindst ½cm slør i akslen.
Da pumpen drives af tandremmen var remmen også en smule gnasket. Dog ikke voldsomt, men den bør også skiftes ved lejlighed. Remmen var også løs på siden modsat strammeren, hvilket jo aldrig er godt.
For at afmontere remmen skal remspænderen løsnes. Det har dog vist sig at være umuligt indtil videre. Der sidder den mest åndsvage rundhovedede bolt med T40 kærv som efter hånden er blevet helt ødelagt. Det virker som om den er lavet af det ringeste stål man kan købe.
Jeg pillede i stedet et løbehjul af som sad virkeligt godt fast. Måske jeg brugte loctite da jeg samlede? Uanset synes jeg ikke det burde sidde så godt fast. Det andet løbehjul sad tilsvarende fast.
Jeg kunne nu konstatere at løbehjulene lækkede fedt ud gennem pakningerne.

Så alle dele fra ”Continental” har været af så ringe kvalitet at jeg vil gå langt udenom deres produkter i fremtiden. Deres dæk har jeg nu altid været godt tilfreds med, men jeg begynder nu at tvivle på dem også…
Har andre haft samme erfaring med denne slags dele fra Continental?

Det var fredag aften og ved at være sent, så jeg valgte at kaste håndklædet i ringen så jeg ikke fik ødelagt mere denne aften.
Nu er næste skridt at prøve at skære en flad kærv i bolten til strammeren. Hvis ikke det virker, så at svejse en M10 møtrik på…
Måske skal jeg prøve med ilt/gas først?

Konklusionen på nuværende tidspunkt må være at jeg er nødt til at ændre mine planer for min daglige transport.
Jeg ved at man ikke kan forlange samme driftsikkerhed fra en gammel bil med over 400K km på tælleren som fra en nyere bil.
Men i min logik var bilen relativt simpel, og at tandrem ikke var noget problem hvis blot den blev regelmæssigt servicere med gode dele af et anerkendt fabrikat. Det var åbenbart en fejlbedømmelse.
På en af mine tidligere biler havde jeg problemer med køreegenskaber og vibrationer. Også en gammel bil med mange km på tælleren. Her viste det sig at være dårlige dæk der gav alle problemerne. Dette var dog også forholdsvis nye dæk af anerkendt fabrikat (dog ikke Continental denne gang).

Min konklusion var dengang at de største, dyreste, mest tidskrævende og mest irriterende problemer, ikke skyldtes at jeg kørte i en gammel slidt bil, men at normale sliddele fejlede lang tid før man kunne forvente.
Derfor ville jeg på en relativt ny bil løbe ind i nøjagtig de samme problemer. Eneste forskel ville være en langt højere indkøbspris på den nyere bil.
En ren elbil begynder pludselig at give mening. Så længe jeg har en gammel bil til backup, hvis elbilen er løbet tør for strøm :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

11. mar 2023, 12:41

Min far købte continental dæk fra dæk online. De var lavet i Mexico og slidbanerne var skæve, så de skulle raspes af hos den lokale dækmand.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

11. mar 2023, 15:48

Jeg har monteret mange tandrems kit fra Continental, og har aldrig stødt på en eneste reklamation,
så du har nok bare været uheldig med vandpumpen, og det er en oplagt reklamations sag.
Fedt der løber ud af lejer, det ser man ofte når man er derinde, men det er sjældent lejet fejler noget, min teori er at lejet er pakket med for meget fedt, og lækker lidt i starten for derefter at holde tæt.
Skift det hele det er et meget dumt sted at spare.
Varm bolten op og prøv at slå en forkert type top ind over bolten, det kan mange gange løse problemet.
Det er så nemt at lægge en producent for had når komponenten fejler efter kort tid, nogen gange er det selvforskyldt, da man har købt det billigste lort man kan finde,
Andre gange er det sort uheld og man får en defekt komponent fra producenten selvom mærket er nok så anerkendt, tænk lidt over hvor mange tandrems kit de sælger om året til denne motor type, det er mange tusinde.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

11. mar 2023, 22:22

Nu kører bilen igen med de gamle dele monteret.
Det lykkedes mig at få skruen ud ved hjælp af svejser og en tilfældig M12 møtrik jeg havde liggende.
20CDF1AC-A1E1-4498-854D-ECCF697B57CE.jpeg
Efter samling af det hele startede jeg bilen op for at tjekke om alt var som det skulle. Umiddelbart ikke nogen problemer, men efter kort tid udviklede motoren en sær lyd der blev værre og værre. Kunne det være et af lejerne der var blevet dårlig af at ligge 10 måneder i min "skal smides væk snart" dynge?
Det viste sig dog at være en fejl 40, hvilket jeg fandt ud af efter at have adskilt det hele igen. Plastikskærmen omkring remmen var ikke klikket rigtigt på plads i bunden, så krumtapremskiven gned imod og havde smeltet lidt af plastikken. :oops:
Så jeg er godt træt nu efter at have adskilt og samlet det hele 2 gange.
Jeg bestiller et nyt tandrems kit. Så kan jeg gøre det igen næste weekend :roll: Fordelen er at jeg nu kan huske hele proceduren...

Jeg tror ikke jeg gider at lave en reklamationssag. Jeg købte sættet på Ebay og samtidig købte jeg et sæt med drivrem og strammer ved samme sælger. Strammeren var OK men drivremmen var for kort, så her måtte jeg købe en ny udfra længden på den gamle rem.
Det hele virkede lidt billigt, men der behøver jo ikke nødvendigvis at være sammenhæng mellem finish og kvalitet.

Det er ikke så meget de ca. 100€ sættet kostede jeg er træt af. Det er mere tiden jeg skal bruge på det og risikoen for at motoren står af hvis en af delene fejler.
Jeg har vel i bund og grund været heldig. Havde pumpen udviklet mere slør inden den var blevet utæt var remmen sikkert hoppet over. Hvis dette var sket så var bilen kun skrotprisen værd. Selvfølgelig kunne jeg lave den, men det ville tage mere end weekend, og jeg har rigeligt med projekter. Så jeg ville nok bare afskrive den og købe en anden billig bil.

Jeg holder mig nok fra Continental dele som disse i fremtiden, men dæk har jeg altid været tilfreds med, så dem tror jeg stadig jeg tør stole på.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. aug 2023, 21:52

Jeg skylder en opdatering på denne tråd.
Jeg skiftede tandrem igen men beholdt den gamle vandpumpe. Et par uger senere bemærkede jeg dog en mærkelig lyd der lød som en pumpe der var ved at give op, så den ny vandpumpe fra sættet blev monteret. Lyden må dog have kommet andensteds fra for pumpen havde ingen mislyde da jeg afmonterede den.
Men alt er nu skiftet. Ny tandrem, stramme/-løbehjul og vandpumpe, så den burde være god for de næste 60kkm.
Udsætterne har jeg ikke fundet ud af, så desværre ingen løsning på det problem.

Men dette bliver nok det sidste indlæg i tråden, da jeg ikke er ejer af bilen længere. Bilen er "solgt" til min niece der fylder 18 til januar.
I anførselstegn, da jeg ikke har modtaget nogen betaling for den. Den er nu registreret i min søsters navn. Inden den blev overhændet fik jeg den synet uden bemærkninger. Inden syn fik den 2 nye bremseskiver + klodser bagpå. Forreste bremser blev adskilt og efterset. Jeg håber hun får en rimelig funktionel og problemfri første bil, og måske hun også bliver smittet af SAAB-bacillen ;)
Hun har kørt lidt i den og min søster og svoger siger at de ikke har de store problemer med igangsætning, så lad os håbe hun kan leve med dens særheder.

Jeg har imidlertid købt en anden SAAB som jeg nok laver en ny tråd på. Den har selvfølgelig også nogle ting der skal udbedres og nogle beslutninger der skal tages. Mere om det senere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"