Var ofte hjemme hos min mormor/morfar som på den tid, boede i Valby -
så det var blot at gå ned til Ålholm plads, tage bussen ind til Palads.
Nu efter man er flyttet, så er det også gået op for mig, at jeg idag bor -
tæt på et af de mange steder man har indspillet Olsen-banden
Den film jeg lige tænker på, ja det er intet mindre end -
"Olsen-banden i Jylland"
Filmen udspiller sig hovedsageligt i Thy og området omkring Vigsø.
Det Jylland, som Olsen-Banden møder, det er sat sammen af flere scener -
som så er optaget forskellige steder i det nordvestlige Jylland.
Som oftest på film, så er scenerne klippet sammen, så det passer ind i filmens sammenhæng -
som ikke nødvendigvis har meget at gøre med den virkelige verdens geografi.
Nu ved jeg da godt - at man kan finde det meste på internet, men der er i min verden - ikke noget som at "Gøre/finde det selv"
I filmen får man det s'føgelig til at se ud som om, det er en og den samme bunker - men det er det jo så bare ikke.
"The" Olsen-Bandens bunker er som beskrevet ikke én bunker, men en kombination af tre forskellige bunkere og et studie.
De store bunkers, som er med i filmen, dem fandt filmholdet dels på stranden ved Vigsø og dels i en af de kæmpestore kanonstillinger i Hanstholm.
Den kommer vi også til, men først vil jeg begynde med at finde/vise den fra Vigsø d v s den som i filmen -
også var med indgangen til bunkerkomplekset "246/312-3".
Her ser vi så de 3 "gutter" foran den i 1971
som tager sin begyndelse med at vi parkere Amy her: Lige netop, det er jo på Vigsø vi skal til det: Nu er der et par 2-3 stykker til vej ud til vandet -
denne her "op over" sandet er min favorit: Og her ligger den så
På grund af kystens tilbagerykning ja så ligger bunkeren nu i dag ca 30 m længere ude i havet end den gjorde i 1971 -
samt at døren, som Olsen-Banden kom ind igennem, den ligger nu under vandoverfladen
på sådan en "fætter" som også var af typen Regelbau 636, ildledercentral for kystbatteriet.
Det totale antal der er bygget i Danmark af denne model er 10 stk -
her billeder af en anden der stadievæk er nogenlunde tørskoet: På dette billede her ser man også "åbningen" ude til højre: Det er så lige præcis det samme vi ser her: Det var en kombination af lidt lavere vandstand end normalt da jeg var der -
og sørme da om ikke at jeg fik taget nogle billeder hvor man kan se lidt af den gamle indgang
resterne af "stålbjælken"