9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Redaktør: Bestyrelsen
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Vi skriver herrens år 2019 og befinder os omkring Sept/oktober måned -
ude på gaden stod der følgende tøs og ventede på mig
"Black beauty" o s v bliver de fleste sorte biler ofte "døbt", men ikke denne tøs her -
hun var nemlig en "Slitvarg" som de siger derover
Og sikke da en dejlig en af slagsen hun også er, 1 stk MY 2008 ægte Aero -
med den fine 260 Hk maskine:
Og igen godt udrustet fra fabrik af:
Her finder man også "ballevärmare" d v s varme i stole bag Hun "tjener" under en Peter, som for øvrigt også er den samme ejer til -
den røde 9K i tråden "Find 5. fejl"
Nå, men hun står der jo ikke til pynt, selv om da ser godt ud der ude på gaden -
nej jeg fik en lille to do liste og delene var allerede fikset til henne.
Så bare med at få tøsen ind i garage: "Meny" stod på bremser for+bag samt håndbremse -
de var helt færdige.
Se bare her fortil -
slet ikke værdige til at sidde på en Aero Bremser foran er jo ikke noget ophidsende og kigge på -
så vi hopper lige direkte til der hvor det er klart: Peter tog chansen på, at der ikke var noget galt med kaliber -
og det havde han også ret i, så de køre bare videre: Så er der igen klart til mange opbremsninger: Sådan det helst skal se ud når man inspicere bremser Der var også et olieskift på listen, et med en finfin "udsigt"
så det får lov til at "dryppe af" under natten:
ude på gaden stod der følgende tøs og ventede på mig
"Black beauty" o s v bliver de fleste sorte biler ofte "døbt", men ikke denne tøs her -
hun var nemlig en "Slitvarg" som de siger derover
Og sikke da en dejlig en af slagsen hun også er, 1 stk MY 2008 ægte Aero -
med den fine 260 Hk maskine:
Og igen godt udrustet fra fabrik af:
Her finder man også "ballevärmare" d v s varme i stole bag Hun "tjener" under en Peter, som for øvrigt også er den samme ejer til -
den røde 9K i tråden "Find 5. fejl"
Nå, men hun står der jo ikke til pynt, selv om da ser godt ud der ude på gaden -
nej jeg fik en lille to do liste og delene var allerede fikset til henne.
Så bare med at få tøsen ind i garage: "Meny" stod på bremser for+bag samt håndbremse -
de var helt færdige.
Se bare her fortil -
slet ikke værdige til at sidde på en Aero Bremser foran er jo ikke noget ophidsende og kigge på -
så vi hopper lige direkte til der hvor det er klart: Peter tog chansen på, at der ikke var noget galt med kaliber -
og det havde han også ret i, så de køre bare videre: Så er der igen klart til mange opbremsninger: Sådan det helst skal se ud når man inspicere bremser Der var også et olieskift på listen, et med en finfin "udsigt"
så det får lov til at "dryppe af" under natten:
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Videre bagtil, der finder vi jo så en håndbremsetype af "anden art" end den man mest har været vandt til -
jeg tænker her på OG 900 1988 -> samt Saab 9000.
Hvilken af dem som er "bedst", ja det er jo noget af en "smagssag" -
den ene har fordele den anden ikke har o s v
Men......
Alt det betyder slet ikke så meget og da specielt ikke hvis man alligevel ikke bruger den "nok"
Sådan her kan det se ud når man får bremseskiverne demonteret: Fungerede med "svag effekt" og næsten helt oppe så -
slet ikke noget og skrive hjem om:
Her har der ikke været "åbnet op" på lang tid:
Og på den anden side ser da heller meget bedre ud:
Det taler sit eget tydelige sprog:
Man behøver slet ikke og skrive noget til de fleste af billederne her
Nå men begge sider blev da "renset" ikke bare for komponenterne -
men også for flere års "støv"
Her ser vi ny vs gammel og som nogen engang skrev til mig -
"der er da masser tilbage endnu og tage af"
Og jo bevares da, men spørgsmålet var bare -
hvor længe det så også bliver siddende der på plads
Nej vi skal have helt nyt sammen med en ny monteringssats her
Og lige så godt var det også at jeg sagde til ham -
der skulle handles X2 "hävarm" for det der har jeg prøvet før med "håndbremse"
Nogle af de der "pinde" er jo tynde som "tandstikker":
Nogle vælger at ikke bytte dem, der for at -
de kan være lidt af et "#¤%&" ◀⬅⬅⬅⬅ (Censur) og få tilbage på plads igen
Har t o m set dem der skruer "ankerplader" af for at få dem på -
men her har vi et eget lille "trix" og så går det hyggeligt let
Så kom tiden til at "vaske" de nye bremseskiver af -
for så at få dem på plads:
Efter den omgang var det så tid til at "centrere" det hele -
dette før bremseklodser og kaliber's atter kommer på plads:
To Be Continued
jeg tænker her på OG 900 1988 -> samt Saab 9000.
Hvilken af dem som er "bedst", ja det er jo noget af en "smagssag" -
den ene har fordele den anden ikke har o s v
Men......
Alt det betyder slet ikke så meget og da specielt ikke hvis man alligevel ikke bruger den "nok"
Sådan her kan det se ud når man får bremseskiverne demonteret: Fungerede med "svag effekt" og næsten helt oppe så -
slet ikke noget og skrive hjem om:
Her har der ikke været "åbnet op" på lang tid:
Og på den anden side ser da heller meget bedre ud:
Det taler sit eget tydelige sprog:
Man behøver slet ikke og skrive noget til de fleste af billederne her
Nå men begge sider blev da "renset" ikke bare for komponenterne -
men også for flere års "støv"
Her ser vi ny vs gammel og som nogen engang skrev til mig -
"der er da masser tilbage endnu og tage af"
Og jo bevares da, men spørgsmålet var bare -
hvor længe det så også bliver siddende der på plads
Nej vi skal have helt nyt sammen med en ny monteringssats her
Og lige så godt var det også at jeg sagde til ham -
der skulle handles X2 "hävarm" for det der har jeg prøvet før med "håndbremse"
Nogle af de der "pinde" er jo tynde som "tandstikker":
Nogle vælger at ikke bytte dem, der for at -
de kan være lidt af et "#¤%&" ◀⬅⬅⬅⬅ (Censur) og få tilbage på plads igen
Har t o m set dem der skruer "ankerplader" af for at få dem på -
men her har vi et eget lille "trix" og så går det hyggeligt let
Så kom tiden til at "vaske" de nye bremseskiver af -
for så at få dem på plads:
Efter den omgang var det så tid til at "centrere" det hele -
dette før bremseklodser og kaliber's atter kommer på plads:
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Eftersom man nu har været så "dygtig" og har smurt alt op -
så gik det som en leg at få bremsebakkerne "centreret"
Næste på tur, ja det var så bremseklodserne -
og igen tog "P" chancen at der ikke var noget galt med kaliber:
Hvilket der nu heller ikke var og efter en omgang rengøring -
ja så køre de bare videre der ud af
Så var der kun en sidste ting at fikse med på bremsearbejdet -
der skulle skiftes bremsevæske her: Det var nemlig noget af det første jeg testede inden jeg begyndte på arbejdet -
om man nu også sikkert kunne "åbne" alle x4 luftnipler
Men det gik helt fint og de fik så også lidt kobberpasta på gevind -
som "belønning" inden jeg begyndte luftningen.
Og nok må man da sige der var noget om at -
det heller ikke havde været byttet/skiftet på lang tid Fristende at tro det er "Coca cola" i flasken -
men det er det altså ikke
To Be Continued
så gik det som en leg at få bremsebakkerne "centreret"
Næste på tur, ja det var så bremseklodserne -
og igen tog "P" chancen at der ikke var noget galt med kaliber:
Hvilket der nu heller ikke var og efter en omgang rengøring -
ja så køre de bare videre der ud af
Så var der kun en sidste ting at fikse med på bremsearbejdet -
der skulle skiftes bremsevæske her: Det var nemlig noget af det første jeg testede inden jeg begyndte på arbejdet -
om man nu også sikkert kunne "åbne" alle x4 luftnipler
Men det gik helt fint og de fik så også lidt kobberpasta på gevind -
som "belønning" inden jeg begyndte luftningen.
Og nok må man da sige der var noget om at -
det heller ikke havde været byttet/skiftet på lang tid Fristende at tro det er "Coca cola" i flasken -
men det er det altså ikke
To Be Continued
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Hold da op de så grumme ud de bremser, sikker stadig okay ved daglig kørsel, men hvis der virkelig skal bremses så går det galt
Jeg ved ikke hvem der opfandt dette lidt fjollede og dyre bremse design, men jeg mener jeg snakke med en engang der sagde det kom fra Volvo... Jeg ved det ikke. Den gamle 9-3 havde det sammen og det kostede altid nye bagbremser inden syn da håndbremsen var totalt rusten. Den jeg har nu har kørt 6 år og 100k med samme bremser kun med smøring en gang om året.
Men flot arbejde
Jeg ved ikke hvem der opfandt dette lidt fjollede og dyre bremse design, men jeg mener jeg snakke med en engang der sagde det kom fra Volvo... Jeg ved det ikke. Den gamle 9-3 havde det sammen og det kostede altid nye bagbremser inden syn da håndbremsen var totalt rusten. Den jeg har nu har kørt 6 år og 100k med samme bremser kun med smøring en gang om året.
Men flot arbejde
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Nej de var ikke noget at skrive hjem om
Var så slidte at hvis man "skubbede" på bremseklodserne, så blev de "liggende" og kørte fint rundt "i" skiverne
Jo stemmer vist nok at 140/240 havde tilsvarende konstruktion på håndbremse
Jeg renoverede hele håndbremsen på AMY dengang med projektet af henne 2015 -
har ikke været noget siden da, andet end 1 st "justering" af den
Thnx
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Nej de var ikke noget at skrive hjem om
Var så slidte at hvis man "skubbede" på bremseklodserne, så blev de "liggende" og kørte fint rundt "i" skiverne
Jo stemmer vist nok at 140/240 havde tilsvarende konstruktion på håndbremse
Jeg renoverede hele håndbremsen på AMY dengang med projektet af henne 2015 -
har ikke været noget siden da, andet end 1 st "justering" af den
Thnx
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Vi er ikke klar endnu, næste på G består af dette her:
Nogen af de herre som har prøvet det - viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Dejlig foto serie, vi elsker gode projekter, og bremser er altid er herlig ting....
Keep up the good work
Volvo 740-760 har samme "herlige" bagbremse system.
Meeen Saab 9000 typen med mekansik påvirkning af bagkalibrene er heller ikke super nem.
I øvrigt er det en total fejl at håndberemsen er på baghjulen på Saab. De bør være på forhujlene for en forhjulstrækker..
Det er gammel vane fra baghjulstrækkerne at de sidde bagpå...
Min Jag har elekrisk håndbremse der trækker bag på med en aktuator og wire træk. Virker ok, hvis det absolut skal være elbremser. De nye typer sidder eltrækket direkte på kalibren
Et "sjovt" system når de dør....
Næh mekansike bremser med stænger er sagen. "From pedal to the wheel it is all steel" Godt slogan til et frygteligt system.
Keep up the good work
Volvo 740-760 har samme "herlige" bagbremse system.
Meeen Saab 9000 typen med mekansik påvirkning af bagkalibrene er heller ikke super nem.
I øvrigt er det en total fejl at håndberemsen er på baghjulen på Saab. De bør være på forhujlene for en forhjulstrækker..
Det er gammel vane fra baghjulstrækkerne at de sidde bagpå...
Min Jag har elekrisk håndbremse der trækker bag på med en aktuator og wire træk. Virker ok, hvis det absolut skal være elbremser. De nye typer sidder eltrækket direkte på kalibren
Et "sjovt" system når de dør....
Næh mekansike bremser med stænger er sagen. "From pedal to the wheel it is all steel" Godt slogan til et frygteligt system.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Nå, men der var åbenbart ingen som havde et bud på det ....
Det er altså "kittet" til gearskifter linkage, d v s bøsningerne, dersom at "P" -
beklagede sig over det af og til var lidt bøvlet og få bakgear i
Jeg kunne ikke selv konstatere noget direkte "alarmerende" i systemet -
men Why not, nu han jo havde handlet det....
Jeg har ikke haft så meget 9-5 og de få jeg havde, ja det var med Aut. -
så dette skulle blive min første gang med sådan et stykke arbejde
1 stk "Monteringsanvisning" i beskyttet udgave
Og hernede sidder det hele -
godt gemt af vejen:
Eftersom det nu er min første gang, så bliver der måske -
demonteret lidt mere end nødvendigt
Skruen der blev gjort meget OBS!! på, kunne være "svær" at få af -
men den kom helt fint her.
Det handler endelig bare om at man skal have den rigtige størrelse af Torx
Og her har vi "das thing" det hele drejer sig om:
Godt "snasket" så den fik lige en omgang vask -
ligger her, tør og klar til operationen:
Som i bund og grund består sig af disse 2 bøsninger af "blødere matriale" -
der meget enkelt skal byttes ud mod dem her
Og meget let var det da også:
Voilá
Det "ser" da også godt ud
Så det bare tilbage med det hele igen -
sidder fint her på sin plads: (Her er godt "snasket" og det kommer vi tilbage til senere)
Når det nu atter skulle på plads, så er det ikke "bare" til og smække tilbage -
nej det er meget vigtigt at man også får det "synket" rigtigt.
Det gør man med hjælp af disse 2 "pinde" -
som følger med i kittet: Den ene bruger man inde i bilen og den anden ude ved gearkassen -
med dem på plads, så er det blot at spænde efter.
Ville godt have vist det med billeder -
men desværre så "døde" mit kamera grundet jeg glemte lade det op dagen før...... ......
Men efter en lille prøvekørsel, ja så kunne jeg da godt mærke en lille forskel til det bedre -
så var der blot tilbage se om det også var nok til at løse problemet som "P" havde af og til.
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Nå, men der var åbenbart ingen som havde et bud på det ....
Det er altså "kittet" til gearskifter linkage, d v s bøsningerne, dersom at "P" -
beklagede sig over det af og til var lidt bøvlet og få bakgear i
Jeg kunne ikke selv konstatere noget direkte "alarmerende" i systemet -
men Why not, nu han jo havde handlet det....
Jeg har ikke haft så meget 9-5 og de få jeg havde, ja det var med Aut. -
så dette skulle blive min første gang med sådan et stykke arbejde
1 stk "Monteringsanvisning" i beskyttet udgave
Og hernede sidder det hele -
godt gemt af vejen:
Eftersom det nu er min første gang, så bliver der måske -
demonteret lidt mere end nødvendigt
Skruen der blev gjort meget OBS!! på, kunne være "svær" at få af -
men den kom helt fint her.
Det handler endelig bare om at man skal have den rigtige størrelse af Torx
Og her har vi "das thing" det hele drejer sig om:
Godt "snasket" så den fik lige en omgang vask -
ligger her, tør og klar til operationen:
Som i bund og grund består sig af disse 2 bøsninger af "blødere matriale" -
der meget enkelt skal byttes ud mod dem her
Og meget let var det da også:
Voilá
Det "ser" da også godt ud
Så det bare tilbage med det hele igen -
sidder fint her på sin plads: (Her er godt "snasket" og det kommer vi tilbage til senere)
Når det nu atter skulle på plads, så er det ikke "bare" til og smække tilbage -
nej det er meget vigtigt at man også får det "synket" rigtigt.
Det gør man med hjælp af disse 2 "pinde" -
som følger med i kittet: Den ene bruger man inde i bilen og den anden ude ved gearkassen -
med dem på plads, så er det blot at spænde efter.
Ville godt have vist det med billeder -
men desværre så "døde" mit kamera grundet jeg glemte lade det op dagen før...... ......
Men efter en lille prøvekørsel, ja så kunne jeg da godt mærke en lille forskel til det bedre -
så var der blot tilbage se om det også var nok til at løse problemet som "P" havde af og til.
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Med dette var der så kun lige en bette ting tilbage på "to do" listen.
Over i sveskerland er det ikke tilladt at køre rundt med kombinationen -
tågelygter sammen med nærlys.
De fleste Saab'er fra fabrik af kan da heller ikke det -
men det kunne denne tøs åbenbart og det var "P" blevet stoppet for ved en trafik kontrol
Dersom at "P" ikke havde drukket og der ellers ikke var noget at "anmærke på", ja så gjorde den venlige betjent -
ham også kun opmærksom på det
Da jeg er indehaver af Tech.2 var det ikke noget stort problem, jeg spurgte på samme gang -
om ikke vi skulle "åbne op" for tågelys sammen med en anden af SAAB's "tilbehørsfunktioner"
Man kan nemlig godt få sin SAAB "rustet" så tågelygter fungere/lyser op sammen med det lange lys -
så, som sagt - så gik vi da igang med Tågelygter finder man i den meny der hedder DICE -
på sveskersprog hedder det dog "Dimljus": Der vælger man så alternativ nr:3 Og når vi så alligevel var igang -
hvorfor så ikke lige se til at alle system også var "okey" Her var så ikke noget at komme efter, kun tilbage at ringe efter "P".......
To Be Continued
Over i sveskerland er det ikke tilladt at køre rundt med kombinationen -
tågelygter sammen med nærlys.
De fleste Saab'er fra fabrik af kan da heller ikke det -
men det kunne denne tøs åbenbart og det var "P" blevet stoppet for ved en trafik kontrol
Dersom at "P" ikke havde drukket og der ellers ikke var noget at "anmærke på", ja så gjorde den venlige betjent -
ham også kun opmærksom på det
Da jeg er indehaver af Tech.2 var det ikke noget stort problem, jeg spurgte på samme gang -
om ikke vi skulle "åbne op" for tågelys sammen med en anden af SAAB's "tilbehørsfunktioner"
Man kan nemlig godt få sin SAAB "rustet" så tågelygter fungere/lyser op sammen med det lange lys -
så, som sagt - så gik vi da igang med Tågelygter finder man i den meny der hedder DICE -
på sveskersprog hedder det dog "Dimljus": Der vælger man så alternativ nr:3 Og når vi så alligevel var igang -
hvorfor så ikke lige se til at alle system også var "okey" Her var så ikke noget at komme efter, kun tilbage at ringe efter "P".......
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Ugen efter kom "P" forbi på "kaffefika" og med sig, havde han dette her -
tøsen havde været forbi syn og klaret det helt UA
(Utan anmärkning)
Så er det man bliver lidt småt stolt når man ser bremse værdierne
To Be Continued
tøsen havde været forbi syn og klaret det helt UA
(Utan anmärkning)
Så er det man bliver lidt småt stolt når man ser bremse værdierne
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Nå men alt køre bare der ud af, d v s lige indtil d.5 Marts 2020 -
så har vi igen tøsen på besøg: Den måde hvor på "P" beskrev symptomerne, der som hyppigst opstod ved hastighed omkring 90 Km/t eller mere -
med et instrumenthus der havde næsten alle lamper "blinkende" som et "diskotek" ....
Ja det fik hurtigt mine tanker på en hvis "fejl" der ofte viser sig på den måde.
Men for sjov, så lod jeg Tech.2 komme på arbejde -
her med tændingen på og en "aktiv" CE lampe
Og hvad er det så lige vi kan få Tech.2 til at "fortælle" os omkring det: Jo .......
Vi snakker om en fejlkode P0501 Vehicle Speed Sensor Range/Performance -
på alm. dansk, så er det højest tænkeligt en ABS-ring der er "knækket"
Det er oftest fortil det sker, så starter fint med at få tøsen op på bukkene -
der efter af med X2 til hjul og komme i gang med fejlsøgningen som starter i højre side:
"Kønt" ser det ikke ud - men der var ikke noget at komme efter i den side -
men så "Bingo" her var der vist noget om snakken:
Det er som sådan ikke noget direkte "svært" arbejde -
her er vi også godt i gang, nået til den endelige inspektion af det hele:
Og her ses det hele meget tydeligt -
fejlen er till 100% lokaliseret:
Fik den gamle ring af i "et stykke" ( )
her ses den med 1 Stk lille knivblad gennem:
Og igen her sammen med den ny som melder sig til fremtidig tjeneste
"P" havde selv allerede skaffet 1 stk "ring" -
så det var bare og komme i gang med rengøringen
Her skal man lige være lidt opmærksom på, man skal ikke tage "for meget af" på en gang -
det skal ikke være for "løst" men heller ej for "tight"
Det er en lille "balancegang" man lære sig med årene -
blev helt perfekt her, så nu er vi klar for montering:
Så var det færdigt, klar igen
Med tøsen der atter har asfalt under sine "sutter" -
samt efter en lille tur og der var ikke mere at komme efter her:
Man skal huske på at med den slags fejl/koder, så slukker CE lampen efter fejlen er udbedret -
men selve fejlen ligger stadievæk "registreret" i systemet.
Over i det svenske er det bare ikke så smart når man har en årgang 2008.........
Når en bil engang skal til syn, så gælder der det at modellerne fr o m årgang 2002 -
ja der "ud/læser" man også efter evt fejl via OBD-II.
Uanset om en evt fejl er udbedret eller ej -
ja så får man altså en anmærkning hvis der findes fejl reg.
(https://www.bilprovningen.se/ovrigt/ele ... jokontroll)
Jeg afslutter denne omgang med at "slukke" fejlkoden -
så er der ikke noget at komme efter
Under denne omgang blev der fundet andre fejl, disse skal også udbedres -
dog skulle "P" lige lægge bestilling på delene
Kun tilbage at ringe efter "P"
To Be Continued
så har vi igen tøsen på besøg: Den måde hvor på "P" beskrev symptomerne, der som hyppigst opstod ved hastighed omkring 90 Km/t eller mere -
med et instrumenthus der havde næsten alle lamper "blinkende" som et "diskotek" ....
Ja det fik hurtigt mine tanker på en hvis "fejl" der ofte viser sig på den måde.
Men for sjov, så lod jeg Tech.2 komme på arbejde -
her med tændingen på og en "aktiv" CE lampe
Og hvad er det så lige vi kan få Tech.2 til at "fortælle" os omkring det: Jo .......
Vi snakker om en fejlkode P0501 Vehicle Speed Sensor Range/Performance -
på alm. dansk, så er det højest tænkeligt en ABS-ring der er "knækket"
Det er oftest fortil det sker, så starter fint med at få tøsen op på bukkene -
der efter af med X2 til hjul og komme i gang med fejlsøgningen som starter i højre side:
"Kønt" ser det ikke ud - men der var ikke noget at komme efter i den side -
men så "Bingo" her var der vist noget om snakken:
Det er som sådan ikke noget direkte "svært" arbejde -
her er vi også godt i gang, nået til den endelige inspektion af det hele:
Og her ses det hele meget tydeligt -
fejlen er till 100% lokaliseret:
Fik den gamle ring af i "et stykke" ( )
her ses den med 1 Stk lille knivblad gennem:
Og igen her sammen med den ny som melder sig til fremtidig tjeneste
"P" havde selv allerede skaffet 1 stk "ring" -
så det var bare og komme i gang med rengøringen
Her skal man lige være lidt opmærksom på, man skal ikke tage "for meget af" på en gang -
det skal ikke være for "løst" men heller ej for "tight"
Det er en lille "balancegang" man lære sig med årene -
blev helt perfekt her, så nu er vi klar for montering:
Så var det færdigt, klar igen
Med tøsen der atter har asfalt under sine "sutter" -
samt efter en lille tur og der var ikke mere at komme efter her:
Man skal huske på at med den slags fejl/koder, så slukker CE lampen efter fejlen er udbedret -
men selve fejlen ligger stadievæk "registreret" i systemet.
Over i det svenske er det bare ikke så smart når man har en årgang 2008.........
Når en bil engang skal til syn, så gælder der det at modellerne fr o m årgang 2002 -
ja der "ud/læser" man også efter evt fejl via OBD-II.
Uanset om en evt fejl er udbedret eller ej -
ja så får man altså en anmærkning hvis der findes fejl reg.
(https://www.bilprovningen.se/ovrigt/ele ... jokontroll)
Jeg afslutter denne omgang med at "slukke" fejlkoden -
så er der ikke noget at komme efter
Under denne omgang blev der fundet andre fejl, disse skal også udbedres -
dog skulle "P" lige lægge bestilling på delene
Kun tilbage at ringe efter "P"
To Be Continued
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Hmmm jeg tror lige jeg har været lidt fraværende, som måske mange andre med det der sker lige nu i verden, det er sgu næsten ikke til at bære
Nå det hører ikke til i dette forum... Men dejligt at nogle holder modet oppe
Men nej det havde jeg aldrig gættet med det kit, måske hvis jeg selv havde en bil med invalide gear ej spøg til side jeg drømmer selv om at have automatgear fra tid til anden, det kunne være rart når man nu kører en del bykørsel.
Jeg har også prøvet en knækket ABS krans på den gamle 9-3, det kan give nogle ret pudsige bremseegenskaber og fejl.
Jeg får lyst til at kunne lave noget mere selv når jeg ser dine super fine tråde, de ting jeg kaster mig ud i er ofte ret simple, skift af nøglemodulet, skift at kondensator til AC, blæser motor, lidt bremser service osv. Men aldrig noget kæmpe stort.... Jeg prøver nok bare at sige dine tråde er ret inspirerende, så tak her fra
Nå det hører ikke til i dette forum... Men dejligt at nogle holder modet oppe
Men nej det havde jeg aldrig gættet med det kit, måske hvis jeg selv havde en bil med invalide gear ej spøg til side jeg drømmer selv om at have automatgear fra tid til anden, det kunne være rart når man nu kører en del bykørsel.
Jeg har også prøvet en knækket ABS krans på den gamle 9-3, det kan give nogle ret pudsige bremseegenskaber og fejl.
Jeg får lyst til at kunne lave noget mere selv når jeg ser dine super fine tråde, de ting jeg kaster mig ud i er ofte ret simple, skift af nøglemodulet, skift at kondensator til AC, blæser motor, lidt bremser service osv. Men aldrig noget kæmpe stort.... Jeg prøver nok bare at sige dine tråde er ret inspirerende, så tak her fra
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Hej Esben
"I-ordet" om gearkasser er da ikke at spøge med -slet ikke, når det er direkte i strid med sammenhængen her i tråden . Min kone mangler højre arm, og har derfor aldrig haft fornøjelsen af at sidde og røre i mere eller mindre knoklede manuelle gearkasser. Til gengæld har mødet med hende (og hendes bil) lært mig at sætte pris på den luksus at have en gearkasse, der selv kan finde ud af at skifte gear (endda selv om det var en af de mest rædselsfulde af slagsen: DAF med centrifugalkobling og en hysterisk motorbremsefunktion).
I mine øjne er det snarere de manuelle gearkasser, der er om ikke invalide, så i hvert fald uintelligente. Så min første 900 fik selvfølgelig morfargear, så hun også kunne prøve at køre i en rigtig bil . Så fik vi en datter , så fik jeg DAF'en som pendlerbil , og så købte hun selv en 900 .
Mvh/NC
PS: Jeg er også taknemmelig over, at vi stadig har friheden til at diskutere livets store og især mindre spørgsmål her i landet.
"I-ordet" om gearkasser er da ikke at spøge med -slet ikke, når det er direkte i strid med sammenhængen her i tråden . Min kone mangler højre arm, og har derfor aldrig haft fornøjelsen af at sidde og røre i mere eller mindre knoklede manuelle gearkasser. Til gengæld har mødet med hende (og hendes bil) lært mig at sætte pris på den luksus at have en gearkasse, der selv kan finde ud af at skifte gear (endda selv om det var en af de mest rædselsfulde af slagsen: DAF med centrifugalkobling og en hysterisk motorbremsefunktion).
I mine øjne er det snarere de manuelle gearkasser, der er om ikke invalide, så i hvert fald uintelligente. Så min første 900 fik selvfølgelig morfargear, så hun også kunne prøve at køre i en rigtig bil . Så fik vi en datter , så fik jeg DAF'en som pendlerbil , og så købte hun selv en 900 .
Mvh/NC
PS: Jeg er også taknemmelig over, at vi stadig har friheden til at diskutere livets store og især mindre spørgsmål her i landet.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Det må du meget undskyld, det var bestemt ikke min hensigt at krænke nogle. Der var bestemt ikke nogle onde tanker i det da jeg skrev det, snare manglende omtanke af hvad jeg skrev... Jeg kommentere ikke mere på denne tråd....
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Hej Esben
Den er modtaget, og skriv endelig videre -det er jo også spændende at høre om andres glæder (og sorger) med nyere modeller (og andre gearkasser). Jeg overvejer faktisk at skifte (kommer i anden tråd), men vil nok helst blive ved den gode, gamle 9K.
Mvh/NC
Den er modtaget, og skriv endelig videre -det er jo også spændende at høre om andres glæder (og sorger) med nyere modeller (og andre gearkasser). Jeg overvejer faktisk at skifte (kommer i anden tråd), men vil nok helst blive ved den gode, gamle 9K.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Esbenw og NC_Ribe
Vi står nok ind for en kedelig tid fremover, hvor det sikkert også bliver let at "havne lidt udenfor" på mange måder -
så derfor skal vi ikke blive uvenner, men i stedet for holde sammen og hygge os her på SKD
Alle har vi vores måde og håndtere det på, min er at skrive og fortælle her.
Der er lidt endnu og fylde på/fortælle i denne tråd og vi er, som jeg husker det -
nu kommet til tiden omkring Maj måned stadievæk år 2020
Jeg skrev tidl. i tråden omkring skiftet af de 2 bøsninger i gearskifter lænkage -
at der var godt med "snask" på gearkassen og den årsag kommer vi så til nu.
"P" havde nemlig selv observeret at tøsen derhjemme -
så småt var begyndt på at markerer "revir" på gårdsplan
Der blev så lagt en plan og den gik ud på der skulle "spores/saneres" efter evt olielækage -
hvor det så måtte komme fra
Endnu engang ude i garagen, med "huv'en" åben og en motor som er "blottet"
Vi starter så "oppefra" med at konstatere, pakningen til ventilkåben "sveder lidt"
Det samme ser vi her:
Men det er nu mest her vi skal finde fejlen til den del af "snask" på gearkassen
Midten af topstykket "bagtil" er der en lille åbning -
og finder man spor af olie der, ja så er det fordi......
Jeg har været med til dette mange gange, at skruerne inde under TK ofte er meget -
eller som her, alt for løse og så rinder der olie ned
Det kan altså godt være en god idé, lige at "løfte" på TK og så mærke efter på de 5+2 skruer Vi slap heldigt fra det, tændrør "bader" ikke i olie, men det er også set af og til
Nu skal vi så bare have ventilkåben af, men på T7 af senere årgang fr o m 2004 -
ja så sker dette her alt ofte For ikke at sige det samme om just denne "ventil:" Med kåben demonteret ser der sådan ud efter små 237.000 Km: Et andet relativt kendt problem er dette: En T7 motor der ikke er med "tomatkasse" ja den har så denne "prop" i topstykket -
som vi passende kan demontere nu ventilkåben er "off duty".
Det gør man bedst med at "slå/banke" på den forsigtigt indad med en lille hylse -
husk bare lige at have/lægge noget til at "fange" den så den ikke falder ned i motor Men den ude/borte/demonteret samt efter rengøring: Så er det blevet til til dette smukke fine "kit" her Det var en gut på SSK/FB der selv lavede dem -
og det passer "hur bra som" på T5 fr o m 1994 d v s kortmotor som det gør på T7
Dog skal man lige tage forbehold, at der på T7 er denne "skrue" her -
så der skal tages noget af den medfølgende brik: (Ikke det helt smukkeste, men det duer )
To Be Continued
Vi står nok ind for en kedelig tid fremover, hvor det sikkert også bliver let at "havne lidt udenfor" på mange måder -
så derfor skal vi ikke blive uvenner, men i stedet for holde sammen og hygge os her på SKD
Alle har vi vores måde og håndtere det på, min er at skrive og fortælle her.
Der er lidt endnu og fylde på/fortælle i denne tråd og vi er, som jeg husker det -
nu kommet til tiden omkring Maj måned stadievæk år 2020
Jeg skrev tidl. i tråden omkring skiftet af de 2 bøsninger i gearskifter lænkage -
at der var godt med "snask" på gearkassen og den årsag kommer vi så til nu.
"P" havde nemlig selv observeret at tøsen derhjemme -
så småt var begyndt på at markerer "revir" på gårdsplan
Der blev så lagt en plan og den gik ud på der skulle "spores/saneres" efter evt olielækage -
hvor det så måtte komme fra
Endnu engang ude i garagen, med "huv'en" åben og en motor som er "blottet"
Vi starter så "oppefra" med at konstatere, pakningen til ventilkåben "sveder lidt"
Det samme ser vi her:
Men det er nu mest her vi skal finde fejlen til den del af "snask" på gearkassen
Midten af topstykket "bagtil" er der en lille åbning -
og finder man spor af olie der, ja så er det fordi......
Jeg har været med til dette mange gange, at skruerne inde under TK ofte er meget -
eller som her, alt for løse og så rinder der olie ned
Det kan altså godt være en god idé, lige at "løfte" på TK og så mærke efter på de 5+2 skruer Vi slap heldigt fra det, tændrør "bader" ikke i olie, men det er også set af og til
Nu skal vi så bare have ventilkåben af, men på T7 af senere årgang fr o m 2004 -
ja så sker dette her alt ofte For ikke at sige det samme om just denne "ventil:" Med kåben demonteret ser der sådan ud efter små 237.000 Km: Et andet relativt kendt problem er dette: En T7 motor der ikke er med "tomatkasse" ja den har så denne "prop" i topstykket -
som vi passende kan demontere nu ventilkåben er "off duty".
Det gør man bedst med at "slå/banke" på den forsigtigt indad med en lille hylse -
husk bare lige at have/lægge noget til at "fange" den så den ikke falder ned i motor Men den ude/borte/demonteret samt efter rengøring: Så er det blevet til til dette smukke fine "kit" her Det var en gut på SSK/FB der selv lavede dem -
og det passer "hur bra som" på T5 fr o m 1994 d v s kortmotor som det gør på T7
Dog skal man lige tage forbehold, at der på T7 er denne "skrue" her -
så der skal tages noget af den medfølgende brik: (Ikke det helt smukkeste, men det duer )
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Her ser jeg nu, at jeg lige bliver nød til at "tilrettevise" mig selv -
fik vist skrevet det på en lidt "forkert" måde.......
Dette kit passer jo selvfølge også til Saab's øvrige 16.Valve med TK -
d v s B202/234/204/205/235 fra 1984 og så op til de sidste anno 2010.
Alle har de jo samme "arv" fra tiden med strømfordeler, selv om man på de senere -
monterede en "vakuumpumpe" til Automatgearkassen.
Hvorfor jeg kom til at skrive som jeg gjorde, jo det var fordi at jeg havde "billedet" i hovedet -
fra dengang hvor SAAB faktisk selv en "plug/prop" fra tiden med 9K.
De første T16 i 9K var jo stort set blot en B202, den samme som man også fandt i OG 900 -
forskellen lå så til gengæld i "Brøstkåber" samt "bundkar"
Skal vi helt ned i detaljerne, så var der faktisk også en lille periode hvor 9K -
havde en ventilkåbe som var helt "Lodret"
https://www.esaabparts.com/saab/parts/7522949
(Men den går bare ikke hvis man vil have det i en OG 900)
Tiden omkring 1989, da SAAB så begyndte med TK -
så kommer der også en "plug" som man finder frem t o m 1990 (part nr: 75 63 075)
1991 - 93 kommer der så en anden af slagsen -
og det var den jeg havde i hovedet da jeg skrev indlægget.....
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Her ser jeg nu, at jeg lige bliver nød til at "tilrettevise" mig selv -
fik vist skrevet det på en lidt "forkert" måde.......
Dette kit passer jo selvfølge også til Saab's øvrige 16.Valve med TK -
d v s B202/234/204/205/235 fra 1984 og så op til de sidste anno 2010.
Alle har de jo samme "arv" fra tiden med strømfordeler, selv om man på de senere -
monterede en "vakuumpumpe" til Automatgearkassen.
Hvorfor jeg kom til at skrive som jeg gjorde, jo det var fordi at jeg havde "billedet" i hovedet -
fra dengang hvor SAAB faktisk selv en "plug/prop" fra tiden med 9K.
De første T16 i 9K var jo stort set blot en B202, den samme som man også fandt i OG 900 -
forskellen lå så til gengæld i "Brøstkåber" samt "bundkar"
Skal vi helt ned i detaljerne, så var der faktisk også en lille periode hvor 9K -
havde en ventilkåbe som var helt "Lodret"
https://www.esaabparts.com/saab/parts/7522949
(Men den går bare ikke hvis man vil have det i en OG 900)
Tiden omkring 1989, da SAAB så begyndte med TK -
så kommer der også en "plug" som man finder frem t o m 1990 (part nr: 75 63 075)
1991 - 93 kommer der så en anden af slagsen -
og det var den jeg havde i hovedet da jeg skrev indlægget.....
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Vi skal videre med operationen her og nu var der så også "ankommet" -
lidt af de dele der skal skiftes ud:
Når man ser denne "udsigt" her:
Ja så falder tankerne på at "P" da har sørget for der er godt med "pawa" -
meeen..... alt er nu heller ikke Pawa
Så vi skal have os en lille "kiggert" bag det hjul tror jeg:
Hvis man vil have det af uden alt for meget besvær -
så skal der lidt spec. værktøj til
Voilà
Det var så skruen
Men der er også lige en rem vi skal have af først, så her skal vi have fat i remspænderen og "aflaste" den.
Det kan man fint gøre med noget af sit værktøj, her vist med hjælp af forlængere der er 1/2" -
som passer fint ned i til at aflaste.
På den måde kan man nemlig så komme til og "låse" den -
så det hele bliver meget letter og arbejde med
Men med hjulet demonteret......
Ikke lige helt det "syn" jeg havde forventet mig
Så skal vi altså lede efter fejlen "højere oppe", men den der "classic" med pakning til ventilkåben -
ja det er udelukket da topstykket var tørt lige under hvor pakningen "ligger".....
De er jo lidt kendte, for at kunne blive utætte mellem motor/topstykke -
der ved kædetrækket....
Det kunne man da også godt forestille sig når man ser synet her:
Og alligevel ikke.......
Jeg kan også se det lidt som, at den olie der nu engang er havnet oppe på topstykke -
ja det tror jeg er fra når remmen/motor er "igang" og der så dannes en lille "luftstrøm" omkring.
Beslutter mig så for at gå "all-in" på det kan være "kædestrækkeren" -
demontering at støttehjul, som for øvrigt også blev konstateret "slidt" efter remmen kom af. Her ses hvor det er man gå til veje med remspændren:
Et er sikkert, det er godt "snasket" til her:
Så nok lige en god ide og "dække" diverse ting og sager til
To Be Continued
lidt af de dele der skal skiftes ud:
Når man ser denne "udsigt" her:
Ja så falder tankerne på at "P" da har sørget for der er godt med "pawa" -
meeen..... alt er nu heller ikke Pawa
Så vi skal have os en lille "kiggert" bag det hjul tror jeg:
Hvis man vil have det af uden alt for meget besvær -
så skal der lidt spec. værktøj til
Voilà
Det var så skruen
Men der er også lige en rem vi skal have af først, så her skal vi have fat i remspænderen og "aflaste" den.
Det kan man fint gøre med noget af sit værktøj, her vist med hjælp af forlængere der er 1/2" -
som passer fint ned i til at aflaste.
På den måde kan man nemlig så komme til og "låse" den -
så det hele bliver meget letter og arbejde med
Men med hjulet demonteret......
Ikke lige helt det "syn" jeg havde forventet mig
Så skal vi altså lede efter fejlen "højere oppe", men den der "classic" med pakning til ventilkåben -
ja det er udelukket da topstykket var tørt lige under hvor pakningen "ligger".....
De er jo lidt kendte, for at kunne blive utætte mellem motor/topstykke -
der ved kædetrækket....
Det kunne man da også godt forestille sig når man ser synet her:
Og alligevel ikke.......
Jeg kan også se det lidt som, at den olie der nu engang er havnet oppe på topstykke -
ja det tror jeg er fra når remmen/motor er "igang" og der så dannes en lille "luftstrøm" omkring.
Beslutter mig så for at gå "all-in" på det kan være "kædestrækkeren" -
demontering at støttehjul, som for øvrigt også blev konstateret "slidt" efter remmen kom af. Her ses hvor det er man gå til veje med remspændren:
Et er sikkert, det er godt "snasket" til her:
Så nok lige en god ide og "dække" diverse ting og sager til
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
OBS Dette her arbejde kræver lidt af dig, at du ved hvad du har gang i OBS
Det er ikke i sig selv svært at demontere en kædestrækker, men.......
Hvis der er noget af kæde/hjul som evt "rykker" på sig, eller ikke "står korrekt" ved montering -
ja så er der altså meget stor chance for evt motorskader
Vi skal igang med at tætte/pakke kædestrækker om, d v s -
at vi skal løsne toppen af den:
Men her skal man altså være meget forsigtig
Det gælder om at skrue af, men samtidig så også "trykke" ind imod -
på sådan måde, så man til sidst "hører/mærker" at gevindet hopper over.
Derefter trækker man - igen forsigtigt - så skruen ud og tilbage, samt passer på -
at indehold så som denne fjeder ikke falder med ud:
Når man så har fået fjeder og den lille "pind" der også ligger der inde, med ud:
Så er det næste at demontere selve strækkeren, som det ses -
er det 1 stk 27'er der skal til:
Igen, så løsner man strækkeren meget forsigtigt, går den ikke let at skrue af -
ja så har man højest sandsynligt en knastaksel der "rør på sig" og det er ikke så smart.
Denne operation skrives det at man kan stille motor i en "position/0-mærkning" men jeg har også oplevet at -
dette ikke altid er "sikkert"
Nogle motorer er så slidte i kæden/hjul at det så alligevel "rykker" på sig......
Igen skal man også lige huske på, at jeg stadievæk her har svinghjulet "låst" med mit værktøj -
hvilket "eliminere" en del af risiko for det
Af denne årsag lavede jeg aldrig sådan et stykke arbejde uden at have ventilkåben demonteret -
og af skulle den jo når der skal byttes denne lille "prop/plug"
Det blev med tiden, en slags "standardarbejde" i min garage med disse X-3 når der enten skulle byttes "plug" -
eller det var jagten på div olielækage
Nå, men denne her kom let af, og når den nu også er det -
så kunne det være meget praktisk også lige at "aflæse" hvordan det står til med den del af motor.
Det gør man på følgende måde, ved at måle "afstanden" her:
Enligt Saab data har man følgende og gå efter:
Her ser vi "indehold" i denne kædestrækker, bl.a den lille "pind" jeg skrev om -
men også de nye pakninger:
Skal lige have en mindre rengøring før montering:
Før montering, så skal vi lige have strækkeren "nullet," det gør man ved at -
løsne på "spærren" og så "skubbe" foden ind igen:
Step 1, så er den del af den atter tilbage til "tjenstgøring" -
plejer dog lige "manuelt" at forsigtigt og trykke "foden" ud i bund.
Step-2 Fjeder samt "pind" følger så trop her:
Som afsluttet med den ny 0-ring på "topskruen" Igen, før man monterer ventilkåben på plads, så bør man lige "dreje" motor rundt et par omgange -
dette for at på den måde, sikre sig at alle markeringer nu også står korrekt
1 stk nyt "støttehjul også på plads -
og så er vi klar med den del af dette pillearbejde
To Be Continued
Det er ikke i sig selv svært at demontere en kædestrækker, men.......
Hvis der er noget af kæde/hjul som evt "rykker" på sig, eller ikke "står korrekt" ved montering -
ja så er der altså meget stor chance for evt motorskader
Vi skal igang med at tætte/pakke kædestrækker om, d v s -
at vi skal løsne toppen af den:
Men her skal man altså være meget forsigtig
Det gælder om at skrue af, men samtidig så også "trykke" ind imod -
på sådan måde, så man til sidst "hører/mærker" at gevindet hopper over.
Derefter trækker man - igen forsigtigt - så skruen ud og tilbage, samt passer på -
at indehold så som denne fjeder ikke falder med ud:
Når man så har fået fjeder og den lille "pind" der også ligger der inde, med ud:
Så er det næste at demontere selve strækkeren, som det ses -
er det 1 stk 27'er der skal til:
Igen, så løsner man strækkeren meget forsigtigt, går den ikke let at skrue af -
ja så har man højest sandsynligt en knastaksel der "rør på sig" og det er ikke så smart.
Denne operation skrives det at man kan stille motor i en "position/0-mærkning" men jeg har også oplevet at -
dette ikke altid er "sikkert"
Nogle motorer er så slidte i kæden/hjul at det så alligevel "rykker" på sig......
Igen skal man også lige huske på, at jeg stadievæk her har svinghjulet "låst" med mit værktøj -
hvilket "eliminere" en del af risiko for det
Af denne årsag lavede jeg aldrig sådan et stykke arbejde uden at have ventilkåben demonteret -
og af skulle den jo når der skal byttes denne lille "prop/plug"
Det blev med tiden, en slags "standardarbejde" i min garage med disse X-3 når der enten skulle byttes "plug" -
eller det var jagten på div olielækage
Nå, men denne her kom let af, og når den nu også er det -
så kunne det være meget praktisk også lige at "aflæse" hvordan det står til med den del af motor.
Det gør man på følgende måde, ved at måle "afstanden" her:
Enligt Saab data har man følgende og gå efter:
Her ser vi "indehold" i denne kædestrækker, bl.a den lille "pind" jeg skrev om -
men også de nye pakninger:
Skal lige have en mindre rengøring før montering:
Før montering, så skal vi lige have strækkeren "nullet," det gør man ved at -
løsne på "spærren" og så "skubbe" foden ind igen:
Step 1, så er den del af den atter tilbage til "tjenstgøring" -
plejer dog lige "manuelt" at forsigtigt og trykke "foden" ud i bund.
Step-2 Fjeder samt "pind" følger så trop her:
Som afsluttet med den ny 0-ring på "topskruen" Igen, før man monterer ventilkåben på plads, så bør man lige "dreje" motor rundt et par omgange -
dette for at på den måde, sikre sig at alle markeringer nu også står korrekt
1 stk nyt "støttehjul også på plads -
og så er vi klar med den del af dette pillearbejde
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Så kom vi dertil hvor der skal monteres igen og "igen" til det der med den nedre pakdåse:
nu der var bestilt en ny, så kunne den lige så godt byttes ud.
Som sagt, så gjord -
her er den ved siden af den gamle:
Så står den lige på en omgang rengøring:
Ved montering af den ny, eller for den del -
pakdåse på SAAB, er der nok ikke mange som tænker på det her:
Sådan en omgang har vi da på lager
Og så bare med at komme igang:
Voilá
Der sad den som om den godt vidste den hørte til der
På med hjulet igen og så var den sag -
omkring oliespild vist nok afklaret:
To Be Continued
Efter at have "vendt det" med "P" så kom vi frem til at -nu der var bestilt en ny, så kunne den lige så godt byttes ud.
Som sagt, så gjord -
her er den ved siden af den gamle:
Så står den lige på en omgang rengøring:
Ved montering af den ny, eller for den del -
pakdåse på SAAB, er der nok ikke mange som tænker på det her:
Sådan en omgang har vi da på lager
Og så bare med at komme igang:
Voilá
Der sad den som om den godt vidste den hørte til der
På med hjulet igen og så var den sag -
omkring oliespild vist nok afklaret:
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Med "hjul" rem o s v afklaret, så kunne man godt tro det igen var tid til -
at lade tøsen få asfalt under sutterne ........
Men nej, vi er ikke helt færdige endnu.
Der dukkede lige lidt mere op, så som dette her -
en ikke helt usædvanlig fejl med tiden på OG 9-5:
Beholder til luftfilter, den sidder i nogle små fine gummi og de har det med af og til at "gå af" -
ikke noget alvorligt men kan dog give små sære lyde:
De sørgelige "rester"
Her sammen med de fine nye
Lette er de også at få skruet fast -
man skal bare finde en lille "hylse"
Og så var den sag afklaret
Jeg fik også fortalt af "P" at der på det senere, var opstået sådan en "dum" lille irriterende "knæk/bankelyd".
Den var mest og lokalisere når man kørte på brostensgade, eller når man -
var på vej "op" af et speedbump.
"P" havde selv en ide om, at det måske nok var de øvre -
lejre i "fjederbenet" det havde han oplevet før med sine biler.......
Selv havde jeg nu et andet bud på sagen:
De koster jo ikke en herregård, så skiftede dem begge ud.
Der var lige slør nok til at det ene kugleled - der hvor "lyden" også kom fra -
skulle "gå med rundt" ved demontering, det havde jeg ikke meget tålmodighed til den dag
Det sidste der så er ved at være tilbage i denne omgang her -
det er at få den gamle plastic ventil her af:
Den nye ventil, er så også "upgraded" til noget mere "tåligt" så tog mig lige på samme tid -
lejligheden til at montere en bedre "klemme" i samme "stil"
Det sidste er så det andet rør, men denne gang med -
komplette "lås" så det bliver siddende på sin plads: Så lige en sidste "check" og på med sutterne, ned igen -
ud og køre en fin lille tur som også fik en "holdeplads" her
Og så retur igen, men der var intet at komme efter.
Nu skal det så blive spændene og se, om tøser også holder tæt -
er færdig med at "markere revir"
Tilbage var blot at meddele "P" tøsen gerne ville hjem igen
at lade tøsen få asfalt under sutterne ........
Men nej, vi er ikke helt færdige endnu.
Der dukkede lige lidt mere op, så som dette her -
en ikke helt usædvanlig fejl med tiden på OG 9-5:
Beholder til luftfilter, den sidder i nogle små fine gummi og de har det med af og til at "gå af" -
ikke noget alvorligt men kan dog give små sære lyde:
De sørgelige "rester"
Her sammen med de fine nye
Lette er de også at få skruet fast -
man skal bare finde en lille "hylse"
Og så var den sag afklaret
Jeg fik også fortalt af "P" at der på det senere, var opstået sådan en "dum" lille irriterende "knæk/bankelyd".
Den var mest og lokalisere når man kørte på brostensgade, eller når man -
var på vej "op" af et speedbump.
"P" havde selv en ide om, at det måske nok var de øvre -
lejre i "fjederbenet" det havde han oplevet før med sine biler.......
Selv havde jeg nu et andet bud på sagen:
De koster jo ikke en herregård, så skiftede dem begge ud.
Der var lige slør nok til at det ene kugleled - der hvor "lyden" også kom fra -
skulle "gå med rundt" ved demontering, det havde jeg ikke meget tålmodighed til den dag
Det sidste der så er ved at være tilbage i denne omgang her -
det er at få den gamle plastic ventil her af:
Den nye ventil, er så også "upgraded" til noget mere "tåligt" så tog mig lige på samme tid -
lejligheden til at montere en bedre "klemme" i samme "stil"
Det sidste er så det andet rør, men denne gang med -
komplette "lås" så det bliver siddende på sin plads: Så lige en sidste "check" og på med sutterne, ned igen -
ud og køre en fin lille tur som også fik en "holdeplads" her
Og så retur igen, men der var intet at komme efter.
Nu skal det så blive spændene og se, om tøser også holder tæt -
er færdig med at "markere revir"
Tilbage var blot at meddele "P" tøsen gerne ville hjem igen
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Vi skriver nu 14 Aug året er 2020
dog ikke for egen maskine: Denne omgang for noget der er gået hen og blevet lidt af en -
moderne "classic" ...... Nogen der har et bud på sagen To Be Continued
Endnu engang er tøsen tilbage i garagen-dog ikke for egen maskine: Denne omgang for noget der er gået hen og blevet lidt af en -
moderne "classic" ...... Nogen der har et bud på sagen To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Det var der ikke nogen som havde bud på
Syntes ellers jeg gav et fint "fingerpeg" på det -
da jeg skrev det var en "moderne" classic.....
Nå ja, men det er jo givetvis disse rør til "servostyring" den er gal med: Det er noget man kommer til at se mere af i fremtiden: Ikke bare på OG 9-5, men også OG 9-3: (Sjovt nok ser de ud til at klare den bedre på NG 9-3 )
Det er stykke arbejde der ikke er helt lige til at løbe afsted med -
tiden giver rust og rust giver, ja ..............
Nu tager vi 1 ting af gangen og demontere kofanger: Her er så et af de steder man skulle kunne dele på det: Så bagefter op og søg videre ved servopumpen -
den kommer man lettere til hvas man lige "fjerner" lygtesatsen: Her er pumpen: Og voilá så var det borte: Og ......
toutchdown Her slap jeg altså heldigt fra det, det gik og dele på det -
samt at det bagerste system ikke var angrebet af rust
To Be Continued
Syntes ellers jeg gav et fint "fingerpeg" på det -
da jeg skrev det var en "moderne" classic.....
Nå ja, men det er jo givetvis disse rør til "servostyring" den er gal med: Det er noget man kommer til at se mere af i fremtiden: Ikke bare på OG 9-5, men også OG 9-3: (Sjovt nok ser de ud til at klare den bedre på NG 9-3 )
Det er stykke arbejde der ikke er helt lige til at løbe afsted med -
tiden giver rust og rust giver, ja ..............
Nu tager vi 1 ting af gangen og demontere kofanger: Her er så et af de steder man skulle kunne dele på det: Så bagefter op og søg videre ved servopumpen -
den kommer man lettere til hvas man lige "fjerner" lygtesatsen: Her er pumpen: Og voilá så var det borte: Og ......
toutchdown Her slap jeg altså heldigt fra det, det gik og dele på det -
samt at det bagerste system ikke var angrebet af rust
To Be Continued
- Sport E
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Løsningen på dette "elände" ja det finder man i denne pose her
En komplet sats:
Men vi behøver ikke hele den -
kun dette her:
Begynder med at montere det på plads -
i de 2 gummiophæng/klemmer:
Og så lidt "kopparpasta" på "gäng" -
hvis det måske skal ned igen engang:
Tillod mig at give det en omgang -
"tunnflytande hålrumstectyl" for måske, bare lidt, bedre beskyttelse;
I samme stil, så valgte jeg at bruge lidt "el-tejp" -
til der hvor klemmerne skal på igen.
Så skal der da "gnaves" lidt mere før der bliver rust
Kofanger op tilbage på sin plads -
ser da ikke så fy skam ud:
Og efter et godt stykke arbejde, ja nemlig -
en prøvetur på det.
En som meldte tilbage, at nu var hun klar igen til tjeneste: Dette skal så vise sig, at det bliver den sidste gang "for os" -
senere lukkede jeg som sagt garagen og så var det det:
End of story
En komplet sats:
Men vi behøver ikke hele den -
kun dette her:
Begynder med at montere det på plads -
i de 2 gummiophæng/klemmer:
Og så lidt "kopparpasta" på "gäng" -
hvis det måske skal ned igen engang:
Tillod mig at give det en omgang -
"tunnflytande hålrumstectyl" for måske, bare lidt, bedre beskyttelse;
I samme stil, så valgte jeg at bruge lidt "el-tejp" -
til der hvor klemmerne skal på igen.
Så skal der da "gnaves" lidt mere før der bliver rust
Kofanger op tilbage på sin plads -
ser da ikke så fy skam ud:
Og efter et godt stykke arbejde, ja nemlig -
en prøvetur på det.
En som meldte tilbage, at nu var hun klar igen til tjeneste: Dette skal så vise sig, at det bliver den sidste gang "for os" -
senere lukkede jeg som sagt garagen og så var det det:
End of story
- Micky
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Godt indlæg og god historie. Men hvad skal der så i garagen ?
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 Aero "Edna - Arbejdshesten"
Hej Mike
Garagen (Plankans) er "stängd" for good, og Sport E flyttet til Danmark (uden garage), så garagen huser nok en moderne, intetsigende miljøbil nu til dags. En anden tråd endte desværre så skidt, at samme Sport E har valgt at stoppe helt her på stedet (jeg sender dig en PM ved lejlighed). Så vi må nøjes med at nyde de spændende og inspirerende indlæg, der heldigvis stadig ligger her.
Mvh/NC
Garagen (Plankans) er "stängd" for good, og Sport E flyttet til Danmark (uden garage), så garagen huser nok en moderne, intetsigende miljøbil nu til dags. En anden tråd endte desværre så skidt, at samme Sport E har valgt at stoppe helt her på stedet (jeg sender dig en PM ved lejlighed). Så vi må nøjes med at nyde de spændende og inspirerende indlæg, der heldigvis stadig ligger her.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66