Hej
Jeg havde en 9000, der også var blevet chippet i en "moden alder" (fra 150 til 210 hk). Den var med manuel gearkasse, og gearkassen holdt til 400.000 km, før syncromeshen på 2. gear gik. Jeg kørte en del km med fejlen (den var ikke katastrofal, omend generende), inden bilen blev skrottet af andre grunde.
De 210 hk (og tilhørende drejningsmoment) til 2,0-motoren klædte bilen utrolig godt -det er nok det bedste, jeg har oplevet, og kan kun anbefales. At der så fulgte nogle ekstra vedligeholdelsesomkostninger med, er der nok ingen tvivl om (det koster at fyre med mahogni, som man siger). Jeg ville selv gøre det igen for at få den ekstra oplevelse -ekstra vedligehold på en bil, der har kørt over 300.000, må jo forventes under alle omstændigheder.
Da jeg egentlig foretrækker automatgear, har jeg siden haft en 150 hestes lettrykker (sløv...), og har nu en 200 hk/300 Nm 2,3 CSE. I begge tilfælde er det ikke effekt, der har skadet kasserne, men forkert olie. Så følg alle de gode råd om olieskift, krumtaphusudluftning etc. på B205-motoren, som du kan finde her, så får du næppe alt for store negative overraskelser.
Jeg ville ikke gå væsentligt over de 210 hk, som vist var SAAB's egen standard med Hirsch-trim (prøv, om du kan få fat i det -det kan også synes) -så får du en meget sjov og rimeligt driftssikker bil.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66