Banner cycler

900i'er fra '91: Restaurering eller ej?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kristian
SAAB FREAK

900i'er fra '91: Restaurering eller ej?

18. sep 2005, 19:43

Kære Saabfreaks

Her kommer et længe forberedte indlæg fra en Saab-rookie, som fra første færd har fået den dybeste respekt for jeres iver, venlighed og næsten overdrevede kendskab til Saab her i forummet.

I skal vide at mit eget tekniske niveau er på 2-3 stykker ud af 10, hvad angår biler. Jeg ved i store træk hvordan en motor er skruet sammen, men jeg er ikke typen der lige ruller ind under vognen og skifter bremseklodser - endnu! Dette faktum er hovedårsagen til følgende roman, som jeg håber giver en masse viden retur om min nye bil. I retur kan jeg ikke tilbyde jer andet end delagtiggørelsen af min nye Saab’s skæbne. Der kommer en del spørgsmål til sidst i indlægget og der er en omfattende billedsamling på http://www.jutten.dk/saab900i med 5 undersider (se navigation i toppen af siden).

Ok, here goes:

Jeg har for nylig købt en 900i’er fra en god kollega, og har hele tiden haft en ret god mavefornemmelse omkring købet. Egentlig købte jeg bilen af praktisk grunde:

- Den havde pæn undervogn uden særlig meget rust (synsmanden kaldte den i juli for ”et usædvanlig pænt eksemplar”)
- Den havde blot rullet små 190.000 km
- Den var forholdsvis billig (25.000,- inkl. 2 ekstra sæt dæk, tagbøjler og en stor tagboks)
- Rustangrebene udenpå var holdt nogenlunde på afstand (tror jeg da!)
- For nyligt var topstykket (havde kørt for varm) og hele udstødningen (tæret), inkl. katalysator skiftet ud med nye dele

Med andre ord en god begynderbil, som ikke var for dyr i anskaffelse, havde overstået nogle lidt dyrere reparationer og var rimelig nem at gå til. Og hvis den skulle vise sig at være et ”mandags-køb”, kunne den køre i to år til næste syn, og således blot ha’ kostet en tudse om måneden.

Men så skete der faktisk det, at jeg efter at have kørt nogle ture, blev grebet af en lidt uforklarlig hold-kæft-en-fed-bil stemning, og det gik hurtigt op for mig, at dette måtte bliver mere end blot et transportmiddel. Jeg sidder faktisk og er lidt stolt, når jeg betragter trafikken omkring mig, og griner lidt indvendigt over, at der går folk rundt derude og tænker ”sikke et gammelt lig”, for de skulle da bare vide... :-)

Så nu er projekt praktisk begynderbil blevet til projekt ”denne-her-bil-skal-leve-langt-og-lykkeligt”, og jeg kunne faktisk godt se mig selv rulle på bryllupsrejse i den (det kommer til at ske næste år).

Bilen:
900i fra 1991 (samlet 1990 i Finland), 4-dørs sedan, 5 gear, motortype: B201 8V, efter sigende 118 hk (tak til 9000cset). Sorry folks - ingen turbo, selvom det ku’ ha’ været fedt. Den fik i 2001 en dobbelt undervognsbehandling hos Helsinge Bilpleje (de behandler med mercasol), og jeg kører den derop om ca. 14 dage for at gentage behandlingen.
På nuværende tidspunkt kører bilen som den skal, synes jeg. Enkelte ting har jeg dog lagt mærke til:

- Den bremser ikke helt jævnt, men går over i små ryk ved 30 km/t og indtil fuld stop. Det føles lidt som om den tager fat, slækker, tager fat, slækker osv. indtil man holder helt stille. Det er tilsyneladende ikke noget der har påkaldt synsmanden opmærksomhed, og det er i øvrigt ikke særlig tydeligt, men jeg har dog bemærket det selv. Måske bremseskiverne er slidt og skal skiftes...
- Der er en meget svag hvislende lyd, når rattet drejes helt til siderne. Dette er heller ikke særlig tydeligt, men igen, man lægger jo mærke til de dér lyde...
- Der er en mikroskopisk revne i bundkarrets gevind der gør, at den smider et par dråber olie når den er varm, men det er vitterlig kun et par dråber, og det stopper når olien bliver kold og tyk igen.
- Endelig er der den rust I kan se på billederne, navnlig i bunden af dørene, men også et par andre steder rundt på bilen.

Min plan er at køre med den i noget tid for at se udgiftsniveauet an. Det er trods alt en bil med 15 år på bagen, og det betyder vel lidt flere udgifter end normalt.

Ikke desto mindre er det min helt klare ambition, at den skal holdes på vejen så længe som muligt, for så vidt økonomien tillader det, og det kribler faktisk lidt i mine fingre for at give den en total make-over, dvs. fuld omlakkering (evt. i Polen) og få den til at skinne om kap med forårssolen næste år. Det forudsætter bare at motor og andre vitale dele er 100% i orden, ellers er det i mine øjne en forkert prioritering.

Og det bringer mig frem til mine spørgsmål:

- Først og fremmest: Er en total rustbehandling/omlakering for at komme rusten i forkøbet (og selvfølgelig for at gøre den pæn), spild af tid og penge?
- Kan I se nogle større reparationer i den nære fremtid ud fra det jeg beskriver, mao. skal jeg gøre noget ved det nu?
- Er der generelt noget jeg bør være opmærksom på, så jeg ikke om et halvt eller et helt år står og tænker, ”det skulle jeg sku ha’ gjort”!?
- Den går ca. 8-9 km på literen. Er det et normalt niveau? (jeg ville gerne ha’ at den gik lidt mere)
- Skal jeg mon blive ved med de lidt dyre mercasolbahandlinger? Jeg ser fx en del af jer nævne ”pavabehandling”. Hvori ligger forskellen?

Ja, lidt spredt fægtning, men når jeg ser niveauet blandt folkene her i klubben, kan jeg altså ikke lade være med at skyde spørgsmål af med løs hånd.

Jeg glæder mig til at høre fra jer...

Kristian

P.S. Webmaster: Dette hører måske til i Projekt-forum, men det er jo egentligt ikke et projekt - endnu... :-)

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

18. sep 2005, 20:12

Hej Kristian!
Jeg bliver altid varm og hjertet, når folk snakker om at renoverer og vedligeholde gamle biler som vores, også selvom det ikke er en turbo. Det gælder jo om at holde et stykke historie kørende, ikke sandt :D
Først of fremmest med det kilometer, så vil jeg få skiftet lamdasonde og evt motor temperatur sensor, for den kan godt komme til at køre længere. Det kan også være din tændings som står forkert!
På billederne ser undervognen RIGTIG fin ud! Det i dørene og panelerne kan sagtens laves, også til rimelig pris, hvis du kan bruge en svejser! Jeg vil bare sige GO FOR IT!
Jeg er selv igang med at renoverer en gammel SAAB, det er en 85'er 900 turbo 16, som skal have samme tur, men der "var" undervognen ikke særlig god!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

18. sep 2005, 21:56

Lækkert, Kristian, ser godt ud...
Du har ret, det hører måske til i projekt-forum, men der syntes jeg du skal skrive en anden tråd, når du går igang, du kan jo eventuelt bruge begyndelsen af denne tråd igen... :)
Hvis du planlægger at få den lakeret om og få lavet alt rust inden for en overskuelig fremtid, vil det (efter min mening) være spildte penge at give den en masse undervognsbehandling nu. Skal den til polen og have det hele skrabt af, så har du ikke fået så meget ud af det, specielt hvis alt rust skal laves også? Går selv med skumle planer om en tur til polen, når jeg bliver færdig med skolen om 2 år og får råd til det skidt!
Med hensyn til dine bremser, så lyder det lidt som om dine skiver har slået sig lidt, det vil give dig lidt vibrationer... Så længe det er ved så lav hastighed, så er det ikke sikkert det er særligt meget...
8-9 km pr liter er ikke meget! Ved hvilken type kørsel er det? Jeg skal køre udelukkende kold by-kørsel samt accellerationer når den er varm, for at komme derned, og min er en turbo! Prøv at skifte sensoren, som kaas foreslår. På en 8v'er giver den et signal til koldstarts-dysen når den når over 45 grader, så holder den op med at give tilskuds-benzin. Hvis sensoren er død, tja så sprøjter den sikkert benzin ind hele tiden...
Med hensyn til rust-behandling, så skal jeg ikke anbefale noget specielt, jeg kender ikke forskel :)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Carsten.R.B
EXTREME SAAB FREAK

18. sep 2005, 22:10

Hello Kristian

Har du nogen adresse til nogen i Polen som gør i det?

Rgds:.
Carsten
Kristian
SAAB FREAK

18. sep 2005, 22:11

Hej Daniel

Tak - og spændende info. Det lave kilomtertal er på lange ture dagligt mellem København og Køge (altså relativt lidt bykørsel), og det er derfor jeg ikke synes det er ret meget. Nå, men som jeg har skrevet til Kaas i en PM så aner jeg ærlig talt ikke hvordan en lamdasensor ser ud, hvad den koster og hvor meget det vil koste at få en mekaniker til at skifte den - for det kan jeg sandsynligvis ikke. Jeg tænker nu på, at den oplysning vil være interessant for andre, så nu spørger jeg her.

Og tak for de opmuntrende ord, jeg vil begynde at spare op :-)
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

18. sep 2005, 22:25

Ja, vil også gerne høre om du har en adresse, eller en kontakt-person??
Lambda-sensoren sidder på udstødningen og sidder spændt i her. Bør ikke være det store problem at skifte, eventuelt nogen i dit område der kan hjælpe dig...
Det er nok en god ide at få skiftet sensoren, for det er helt sikkert, at du ikke kører langt nok, burde ligge ca. på 11 km/l i stedet...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Kristian
SAAB FREAK

19. sep 2005, 09:45

Carsten og Daniel: Jeg har en kollega som efter sigende har en god kontakt. Jeg vil lige prøve at høre ham ad, og så giver jeg besked her i tråden.
jlck
EXTREME SAAB FREAK

19. sep 2005, 10:22

http://www.investa.dk/biler/reparation.htm Dette sted har fået omtale på tv2 og det er jo tydeligt at se forskel på priserne i forhold til Danmark.
Kristian
SAAB FREAK

19. sep 2005, 15:50

Dem har jeg faktisk allerede haft fat i. Fik et længere svar retur, hvor standardprisen for en total omlakkering blev opgivet til at ligge mellem 7 og 17.000,- De skrev ogss at man skal regne med at bilen er væk i en måned, med mindre man selv kører den derned. Det er et selskab der i øvrigt formidler al form for kontakt i Polen - lige fra tandlæger til tattovører.

Er der andre er har erfaringer med undervognsbehandlinger? Mercasol, pava, eller..?
Aresdk
SAAB-MANIAC

19. sep 2005, 15:58

Kristian, det kan jo med fordel kombineres med et par overnatninger dernede hvor man får set lidt af seværdighederne.

Jeg må indrømme det er meget lokkende at få det gjort den vej..
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
cabola
SUPER SAAB FREAK

19. sep 2005, 21:48

Kære Kristian
Er selv blevet ejer af en 900i fra 1991 med (nu) 190.000 km på bagen her i februar 2005 (det har været noget af en føljeton her på sitet med en katalysator, der ikke virkede og derefter blev den sgu stjålet - husk at sikre din SAAB med en ratlås af mærket Bloster - de fleste andre virker ikke!!! - se tidligere tråd angående dette - søg på ratlås). Har fået skiftet katalysator ved købet (og lambdasonde blev skiftet af forrige ejer, så pris har jeg desværre ikke).

Undervognsbehandling kører jeg Dinitrol, fordi forrige ejer brugte dette - jeg har fået at vide, at man helst ikke skal skifte imellem de former for rustbehandling man benytter (men det KAN også være en smart sælger, der har sagt det ;-)). Jeg er super glad for bilen (også selvom den ruller i tomgangen - som 900i 8v har for vane). Og ellers har jeg fået anbefalet Tagensvej Autoværksted (ligger næsten lige ved krydset af Tagensvej og ...Hamletsgade, tror jeg nok) som et godt pladeværksted til rustarbejde (har endnu ikke selv benyttet dette - ingen rust - næsten!). Én af mine venner fik lavet en god grundig gang rustarbejde inden syn for meget lidt penge, bl.a. rust i vanger og ved forhjulene samt kølerhjelm og diverse andre rustgennemtæringer - så jeg kører derhen næste gang, jeg skal have lavet rustarbejde - må det blive om lang tid!

Hvislen lyd i rattet har jeg også og det har schwiegermutter også i sin 900i 16v - jeg tror, at det skal sige sådan, når servoen arbejder. Bremser der rykker lidt har jeg også, men da det er min anden SAAB900, hvor den første var i rigtig dårlig stand og virkelig "rykkede", lever jeg med rykkene indtil det bliver ubehageligt. Jeg har fået fortalt, at det er bremseskiverne der slides ujævnt (eller er dårlig kvalitet eller whatever) - den bremser - basta!

Hmmm - det var vist det hele. Held og lykke med projektet - og husk at tyverisikre din bil, hvis du vil have den i mange år - SAAB nøgler kan benyttes i flæng til alle SAAB biler (taler af lidt bitter erfaring, men jeg fik dog min bil tilbage i hel stand!)

med venlig hilsen

carsten bo larsen
saab 900i (stjålet men nu fundet)
2400 københavn nv
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. sep 2005, 22:13

Hej Kristian

Det er nogle gode biller du har lagt ud.
Den skal kører noget længere på en liter - med mindre du kører meget sporty. Min går ca. 12 km/l i det her vejr. Det kan være en ide at få målt CO og justeret. Der kan de også se på målingerne om lamdasonden virker. Her er et enkelt link hvis du har lyst til at sætte dig ind i hvordan det mekaniske indsprøjtningssystem virker.

http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI01

Foran træk-akseltunnelen forneden kan man se en lille rustplet på størrelse med en tokrone. Det dumpede min til syn på her i sommer - man kan jage en skruetrækker lige igennem.

Det er svært at give dig et godt råd ud fra billederne. Jeg vil gætte på at du måske skal bruge yderligere 25k inden du er færdig. Så jeg ville nok tænke mig lidt om.

Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
SAW
EXTREME SAAB FREAK

20. sep 2005, 09:29

Hej Kristian !

Først og fremmest tillykke med bilen. Jeg kan sagtens genkende den "uforklarlig hold-kæft-en-fed-bil stemning" som du føler når du kører - jeg har en blå 900i 8v næsten fuldstændig ligesom din, og oplevede helt det samme. Jeg måtte dog have en turbo - så det er mit nurværende projekt - men jeg har stadig min 8v som min kæreste kører i nu, og jeg har ingen planer om at skille mig af med den. Selv min kæreste er blevet helt vild med den, selvom hun kaldte det en "Olsenbande-bil" første gang hun så den.. hehe..

Jeg har kun været med herinde godt et års tid, så jeg er ikke ekspert, men har haft nogle af de samme overvejelser som dig, og vil derfor dele min erfaring med dig.

Du står nu og overvejer om du skal restuarere bilen eller ej. Det er en svær beslutning - hvormange penge har man? hvor stopper man? Og har man brugt en masse penge er man jo ligesom "gift"med sin bil, hvis der kommer nye store udgifter..

Det altafgørende punkt på din bil er rust og tærring. Din bil har rust de klassiske steder.

1) Kardanakseltunneler (se billede 1 ved undervogn) Dette er et kritisk område, hvis der er gennemtæring, hvor bilen kan "dumpe" til syn. Om det er så slemt ved din bil kan man ikke vurdere udfra et billede (kan være overfladerust) men prøv at tage en skruetrækker og bank(med den spidse ende) på områderne. Er metallet blødt, eller lyder det blødt - ja så er den gal. Selvom der er delvis gennemtæring er der IKKE sikkert det bliver opdaget ved syn, men det er dog et område de generelt er meget opmærksomme på fordi det er klassisk. Man kan være heldig at området er klasket til med tectyl, og at det ikke bliver opdaget fordi der SER pænt ud, men regn ikke med det.

Prisen hos værksted for at få svejset og rustrepareret dette område ved gennemtæring ligger omkring 4000-5000. (kan dog gøres billigere). Andre steder du bør tjekke i undervognen er paneler -spec der hvor sikkerhedselerne hæfter og områderne omkring støddæmpertårne. Der må ikke være gennemtæring nogle steder.

Få et en mekaniker eller anden kyndig til at banke bilen igennem - og få en no shit opinion.
Det kan gøre ondt, men så ved du hvor du står!!

Jeg synes først og fremmest du herefter skal overveje om du vil lave:

1) Total restuarering eller

2) Udføre kristisk rustarbejde, i øvrigt kosmetisk gøre bilen flot og få den til at køre godt.

Der 1. indebærer at ALT rust bliver lavet "rigtigt". En næsten total adskillelse og svejsning, plade arbejde og evt helt nye dele. Omlakering, rystbeskyttelse og meget meget andet. Det bliver dyrt. Rigtigt dyrt. Til gengæld er bilen når den færdig næsten så god som ny og sindsyg flot. Det varer lang tid før du ser rust igen, hvis du passer bilen.

Jeg forstår godt du overvejer den mulighed, også fordi bilen ikke har gået så langt. Men alligevel tror jeg ikke det er den rigtige løsning for dig. Pga økonomien.

2) Kristisk rystarbejde bliver lavet rigtigt. Kosmetisk ryst bliver lavet ved hjælp af slibning, blæsning, polymer mm. og malet over i original farve. Bilen bliver rigtig flot (hvis det er lavet rigtigt) men den kosmetiske rust vil nogle steder komme igen, men du andre steder kan være heldig at den ikke gør. Der kan gå alt fra 1 - 5 år før du ser disse gamle rustangreb igen, men de kan så igen laves hen ad vejen.

Hvis du beslutter dig for at gøre noget ved bilen tror jeg umiddelbart at løsning 2 er den rigtige for dig. Du når langt for 7000 kroner. (inkl det kristiske ryst)

De andre ting på bilen vil jeg betegne som småting.

Bremserne: Ja det er nok bremseskiverne der har slået sig lidt, og er idt skæve.
Skift dem når de alligevel skal skiftes, men jeg ville ikke gøre det før, hvis bilen i øvrigt bremser fint.

Servo: Min servo hvisler også når den er helt i yderstillingerne. Det tror jeg er helt normalt, og det ville jeg ikek tænke mere over. Hvis der derimod er decideret servohvinen er det en anden sag.

Olielæk: Lyder som bagatel. Prøv evt en pakningsfornyer, hvis det er ved en pakning den lækker. Omega 917 skulle være et seriøst produkt du kan hælde i olien (evt også servo olien hvis den hviner). Har hørt om en der har brugt det med god effekt, men ellers har jeg ikke andre erfaringer med det.

Benzinforbrug: Min kører ca. 10 km/l blandet forbrug og ca 11 km/l når jeg kører langt og fornuftigt. Min kæreste har en gang hevet den helt op på 12, men det er het umuligt for mig. Kører man alene bykørsel kommer den meget længere ned (ca 8 km/l). Jeg har ikke selv skiftet noget, men jeg har hørt det med lamdaen fra mange.

Ellers har din bil jo ikke gået langt, og en ny udstødning er dyr (blev lamdaen ikke skiftet her?), så det skal du være glad for. Husk at passe den med oliskift 2 gange årligt eller hver 10000 km. Det er meget nemt, og så kan din motor kører meget langt endnu (en af mine har kørt 372000 med samme motor uden brok)

GL.. Saw..
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

20. sep 2005, 10:13

Hvordan går det med dit turbo projekt?
MVH Lars Kristensen
Kristian
SAAB FREAK

20. sep 2005, 21:44

Hej Saw

Tak for langt og indholdsrigt indlæg. Jeg tor du har fuldstændig ret, og jeg følger formentlig dit råd 2. Jeg har i øvrigt været nede på ryggen og tævet løs i undervognen :-) Jeg kan ikke finde nogen bløde steder overhovedet, bortset fra, at der overalt i bunden sidder et lag sort skidt som er næsten gummiagtgit. Jeg forestiller mig, at det er resterne af forrige undervognsbehandling (gjort i 2001).
SAW
EXTREME SAAB FREAK

21. sep 2005, 08:18

Hej Kristian! Selv tak! Det jo i hvert fald gode nyheder med undervognen! Det gummiagtige lag må stamme fra rustbeskyttelsen

Hejsa Lars! - Jeg er kommet i gang med turbo projektet. dvs har fået købt mig en 900 turbo 16 med IC (selvom det desværre ikke blev den fra Danny). Indtil videre har jeg ikke haft tid til at lave det helt store, men kun fået skiftet dæk, olie, tændrør, luftfilter osv. I oktober skal den have lavet rust (gys, der er noget ved kardanakseltunnel) og så er det APC boksen der står for tur. Skal også have lavet hovedcylinderen til koblingen, og der har Daniel lovet at give en hånd, hvilket jeg har tænkt mig at holde ham op på inden han fortryder.. hehe...

Hvordan gik det med Lailas? synes jeg så du ville sælge den igen??? Eller det var måske en joke?
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

21. sep 2005, 10:12

Nej nej, den er gå nok! Den er lige blevet syntet uden bemærkninger! Det er fordi der er en 9000 som jeg hellere vil ha´ hun skal køre i, så den ER til salg! :D
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Modern Forum"