9-3 t 2003 hverdagsbilen
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Den gamle 245 turbo er blevet for gammel til at køre til hverdag kun 22 år gammel.
Nyere modeller har skuffet mig slemt mht. kvaliteten,
Jeg blev meget positivt overrasket over kvaliteten på mine forældres 95 og hvor nemt det er at lege med motorstyringen.
Så jeg søgte efter en 9-3 med en T7 styring
Og fandt denne for en uge siden
Den pæne side i vinterdress
Radiobils siden
Rust og buler
Sommerhjul
Der var lidt arbejde da den har kørt 333000 km
Første var udskiftning af vakum slanger, rensning af gasspjæld, tætning af højre baglygte, udskiftning af generator, opfyldning af A/C, og nu stinker den af sure sokker
Insreument bordet, Jeg har haft en nokia tlf, der passer i holderen
Salgs papirene jeg fandt efter en uges ejerskab.
Efter en uge så er følgende ikke kritiske fejl fundet
Bløde motorophæng, højre sidespejl kan ikke justere op-ned, bund i føresæde er faldet sammen. radio tænd og sluk knap lever sit eget liv.
Men det er der råd for, når det bliver varmere i vejeret.
Trækkraften er der ikke noget at udsætte på
Den rækker vinteren over.
Desværre lægger den en lille olieskyt ved opstart kold, når den har stået et par dage, ventilstamme pakdåser, eller en slidt turbo ?
MVh
Morten
Nyere modeller har skuffet mig slemt mht. kvaliteten,
Jeg blev meget positivt overrasket over kvaliteten på mine forældres 95 og hvor nemt det er at lege med motorstyringen.
Så jeg søgte efter en 9-3 med en T7 styring
Og fandt denne for en uge siden
Den pæne side i vinterdress
Radiobils siden
Rust og buler
Sommerhjul
Der var lidt arbejde da den har kørt 333000 km
Første var udskiftning af vakum slanger, rensning af gasspjæld, tætning af højre baglygte, udskiftning af generator, opfyldning af A/C, og nu stinker den af sure sokker
Insreument bordet, Jeg har haft en nokia tlf, der passer i holderen
Salgs papirene jeg fandt efter en uges ejerskab.
Efter en uge så er følgende ikke kritiske fejl fundet
Bløde motorophæng, højre sidespejl kan ikke justere op-ned, bund i føresæde er faldet sammen. radio tænd og sluk knap lever sit eget liv.
Men det er der råd for, når det bliver varmere i vejeret.
Trækkraften er der ikke noget at udsætte på
Den rækker vinteren over.
Desværre lægger den en lille olieskyt ved opstart kold, når den har stået et par dage, ventilstamme pakdåser, eller en slidt turbo ?
MVh
Morten
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Fine vogn. Tillykke med den.
Godt at se de game dokumenter.
Sur sokke lugt kommer fra skimmel i A/C anlægget. Det kan renses væk med addbell A/C rens + plus filter skift.
Man skal huske at slukke a/c anlægget lidt før man stopper, så fordamper og kanaler kan blive tøre. Så kommer der aldrig grom lugt
Konstant kørsel med affugtning hele vinteren opfugte anlægget med sokke lugten til følge.
Olie pust er med stor chance en slidt turbo. Kan også godt være den lille kontraventil på topstykket. Men chancen for det er turboen er stor.
Heldig er mølle ikke så kostbar, eller svær at skifte.
Godt at se de game dokumenter.
Sur sokke lugt kommer fra skimmel i A/C anlægget. Det kan renses væk med addbell A/C rens + plus filter skift.
Man skal huske at slukke a/c anlægget lidt før man stopper, så fordamper og kanaler kan blive tøre. Så kommer der aldrig grom lugt
Konstant kørsel med affugtning hele vinteren opfugte anlægget med sokke lugten til følge.
Olie pust er med stor chance en slidt turbo. Kan også godt være den lille kontraventil på topstykket. Men chancen for det er turboen er stor.
Heldig er mølle ikke så kostbar, eller svær at skifte.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tillykke med bilen, jeg har selv en 93 2002 SE, som helårs bil som jeg er glad for...selv om den ikke når min sommerbil (OG900 aero).
Husk hyppige olieskift (10.000km eller 1 gang årligt)
Ved korte ture under 15km måske oftere.
Undersøg evt om du har det seneste krumtapsføler udluftnings kit.
Jeg har nu kørt 60.000 i min hvor det eneste jeg har ofret er nye bag bremser og kabel.
Udover supplerende rustbeskyttelse og 7-8 olieskift...
Jeg købte min i 2013 med 232.000km på klokken.
Husk hyppige olieskift (10.000km eller 1 gang årligt)
Ved korte ture under 15km måske oftere.
Undersøg evt om du har det seneste krumtapsføler udluftnings kit.
Jeg har nu kørt 60.000 i min hvor det eneste jeg har ofret er nye bag bremser og kabel.
Udover supplerende rustbeskyttelse og 7-8 olieskift...
Jeg købte min i 2013 med 232.000km på klokken.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
A/C fik en kemi kur, så nu stinker den af kemisk krigsførelse.
Ja jeg kender til at huske at tørre det ud en gang imellem, men der var ingen kølemiddel på, så det har ikke virket et stykke tid, og den har kørt med maks varme i den tid jeg har haft den, ca. en uge,
Så den burde være tørret ud, skal nok lige kontroller drænet til varmeapparatet.
En halvgående turbo, det håber jeg på, da det kun er en undskylding for at opgradere til en aero turbo.
Har et brugt ventilations kit liggende, sjovt nok er det stading standart, selvom den er serviceret hos SAAB indtil år 2009. Men det var nok ved kunde klager at det blev opgraderet.!
Og ja den er planlagt det helt store service med Alle væske, og filtre samt tændrør, når jeg får tid..
MVH
Morten
Ja jeg kender til at huske at tørre det ud en gang imellem, men der var ingen kølemiddel på, så det har ikke virket et stykke tid, og den har kørt med maks varme i den tid jeg har haft den, ca. en uge,
Så den burde være tørret ud, skal nok lige kontroller drænet til varmeapparatet.
En halvgående turbo, det håber jeg på, da det kun er en undskylding for at opgradere til en aero turbo.
Har et brugt ventilations kit liggende, sjovt nok er det stading standart, selvom den er serviceret hos SAAB indtil år 2009. Men det var nok ved kunde klager at det blev opgraderet.!
Og ja den er planlagt det helt store service med Alle væske, og filtre samt tændrør, når jeg får tid..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Tændrør blev skiftet, og det var på høje tid.
Det jeg læser ud af tændrørene
Cyl. 2 Bruger olie mere end de andre
Cyl 1 og 2 kører magert. 3 og 4 kører normalt
Prøver en gang dyserens og hiver rørene op igen om 1000 km for at se resultatet.
Bliver nok nødt til at renovere reserve top stykket
MVH
Morten
Det jeg læser ud af tændrørene
Cyl. 2 Bruger olie mere end de andre
Cyl 1 og 2 kører magert. 3 og 4 kører normalt
Prøver en gang dyserens og hiver rørene op igen om 1000 km for at se resultatet.
Bliver nok nødt til at renovere reserve top stykket
MVH
Morten
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Jeg tror de rør har kørt længere end de er lavet til, jeg ville nok også vente et par tusinde km og vudere igen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Der er vel sprunget et par tændrørs skift over siden de blev monteret utroligt at den kørte uden problemer
Det siger lidt om styrken af tændingssystemet.
De 1000 km er ikke for at lave en endelig konklusion, men mere for at holde øje med tingene, og følge udviklingen.
Motoren er jo ikke ny længere.
Men den er holdt op med at starte i en blå oliesky, hvilket er positivt.
MVH
Morten.
Det siger lidt om styrken af tændingssystemet.
De 1000 km er ikke for at lave en endelig konklusion, men mere for at holde øje med tingene, og følge udviklingen.
Motoren er jo ikke ny længere.
Men den er holdt op med at starte i en blå oliesky, hvilket er positivt.
MVH
Morten.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Operation ny radio.
Krav:
Bluetooth, og navigation, stilren, og ikke for dyr
Så inspireret af NSB faldt valget på denne multi maskine
https://www.carjoying.de/android-5-1-ca ... pport.html
Problem nr 1 en 2 din radio passer ikke i en og 9-3
l
Så kopholderen skal væk
efter lidt udskæring i instrument bordet
Ledninger køblet til elantenne og ratbetjening, Loddet sammen ikke noget fusk med stømtyve.
Prøve montering, ser ok ud og det er intet tab at miste kopholderen efter min mening.
To do listen er lang.
1. bytte rund på tændins plus, og konstant plus, da den mister stationerne
1a. Finde ud af radioens funktione
2. Montere en modificeret holder til sid displayet, det hænger bare løst lige nu.
3. lodde lidt om bag sikringsboksen, således ar den får en radio+ og ikke kun en tændins plus
4. Få den originale mikrofon koblet til radioen
5. Montere en ekstra forstærker,samt andre højtalere for
6. Montere en aktiv subwoofer i nødhjulet
7. Finde ud af hvor usb kablerne skal være
8. Eventuelt Ekstra tin der kan kobles på
MVH
Morten
Krav:
Bluetooth, og navigation, stilren, og ikke for dyr
Så inspireret af NSB faldt valget på denne multi maskine
https://www.carjoying.de/android-5-1-ca ... pport.html
Problem nr 1 en 2 din radio passer ikke i en og 9-3
l
Så kopholderen skal væk
efter lidt udskæring i instrument bordet
Ledninger køblet til elantenne og ratbetjening, Loddet sammen ikke noget fusk med stømtyve.
Prøve montering, ser ok ud og det er intet tab at miste kopholderen efter min mening.
To do listen er lang.
1. bytte rund på tændins plus, og konstant plus, da den mister stationerne
1a. Finde ud af radioens funktione
2. Montere en modificeret holder til sid displayet, det hænger bare løst lige nu.
3. lodde lidt om bag sikringsboksen, således ar den får en radio+ og ikke kun en tændins plus
4. Få den originale mikrofon koblet til radioen
5. Montere en ekstra forstærker,samt andre højtalere for
6. Montere en aktiv subwoofer i nødhjulet
7. Finde ud af hvor usb kablerne skal være
8. Eventuelt Ekstra tin der kan kobles på
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
9-3 t 2003 hverdagsbilen
Da det var dejligt vejr i dag, og jeg havde 2 filter liggende så var der dømt operation skift af luftfilter og pollenfilter.
Luftfilteret started med en halvt udboret skrue, og et defekt gummiophæng
Så kassen blev afmonteret, og dette var synet der mødte mig
Sidst skiftet sammen med tændrørene tror jeg!
Så med bange anelser gik jeg igang med at fritlægge pollen filtret, og jeg blev ikke overrasket
Fyldt med formuldede blade og den slags ting
Uhyggeligt at tænke på hvad der har groet her.
Efter lidt vask og rensning af afløb, samt nyt filter ser det helt hæderligt ud
Listen over afdækningen, burde den ikke væer limet fast på forrruden?
Et spørgsmål hvor er det nemmest at føre ekstra kabler ind i kabinen, fra motorrummet?
Luftfilteret started med en halvt udboret skrue, og et defekt gummiophæng
Så kassen blev afmonteret, og dette var synet der mødte mig
Sidst skiftet sammen med tændrørene tror jeg!
Så med bange anelser gik jeg igang med at fritlægge pollen filtret, og jeg blev ikke overrasket
Fyldt med formuldede blade og den slags ting
Uhyggeligt at tænke på hvad der har groet her.
Efter lidt vask og rensning af afløb, samt nyt filter ser det helt hæderligt ud
Listen over afdækningen, burde den ikke væer limet fast på forrruden?
Et spørgsmål hvor er det nemmest at føre ekstra kabler ind i kabinen, fra motorrummet?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Takker
Listen skal limes fast på forruden, et projekt til varmere dage
Batt og acc ledninger blev byttet rundt i stikket, så nu holder den stationerne
Og efter dette lille mod i sikrings boxen så spiller radioen indtil tændingsnøglen bliver taget ud
Der er ingen plads bag radioen så jeg skal have flyttet nogle ledninger, men det blever sammen med en større opdatering af anlægget.
Fik bilen inden for WIFI rækkevidde. og downloadede nogle Apps
Ladetryks ur i radioen
Skalaen på uret skal justere lidt:oops:
MVH
Morten
Listen skal limes fast på forruden, et projekt til varmere dage
Batt og acc ledninger blev byttet rundt i stikket, så nu holder den stationerne
Og efter dette lille mod i sikrings boxen så spiller radioen indtil tændingsnøglen bliver taget ud
Der er ingen plads bag radioen så jeg skal have flyttet nogle ledninger, men det blever sammen med en større opdatering af anlægget.
Fik bilen inden for WIFI rækkevidde. og downloadede nogle Apps
Ladetryks ur i radioen
Skalaen på uret skal justere lidt:oops:
MVH
Morten
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Virker det ladetryks ur (og hvordan) ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Umiddelbart ja så virker det som det skal, Har dog ikke kontrolleret det med et kalibreret mekanisk ur.
Det burde være nøjagtigt da det får data direkt fra motorstyringen
Det starter med en obd bluetooth adapter og en par aps, der skal købes
Torque pro og Widgets for Torque, og lid tid til at sætte det op
MVH
Morten
Det burde være nøjagtigt da det får data direkt fra motorstyringen
Det starter med en obd bluetooth adapter og en par aps, der skal købes
Torque pro og Widgets for Torque, og lid tid til at sætte det op
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Ser rigtigt spændende ud, må man spørger hvad du gav for denne skønne 9-3? jeg har selv en 1999 9-3 med 540K på klokken og den er træt, meget træt, derfor leder jeg efter en som har kørt omkring de 200K km
mvh jens
mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jeg gav 16,500 kr. ny synet Med alle service stempler i bogen.
For en uden rust og buler skal man nok over 26.000 kr.
Men du får det svært hvis du vil have en med 200 k på klokken
De fleste jeg har set ligger omkring de 300k på klokken
MVH
Morten
For en uden rust og buler skal man nok over 26.000 kr.
Men du får det svært hvis du vil have en med 200 k på klokken
De fleste jeg har set ligger omkring de 300k på klokken
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg kan bekræfte Mortens pris. Jeg har en næsten magen til (MY2003 jubi inklusiv buler mv) købt for et år siden med 250kkm på klokken uden syn til 17.000.
Med diverse reparationer og syn står den mig nok i rundt 25.000.- så på baggrund af dette kan det godt betale sig at give ~30.000 for et pænt og velholdt eksemplar. Især hvis ikke man selv har adgang til værksted og kan lave diverse småreperationer selv.
Du skal dog nok lede temmeligt længe eller også til udlandet for at finde en med under 200KKm på klokken, og så stiger prisen nok også til noget mere end de priser vi har nævnt her.
MVH Mads
Med diverse reparationer og syn står den mig nok i rundt 25.000.- så på baggrund af dette kan det godt betale sig at give ~30.000 for et pænt og velholdt eksemplar. Især hvis ikke man selv har adgang til værksted og kan lave diverse småreperationer selv.
Du skal dog nok lede temmeligt længe eller også til udlandet for at finde en med under 200KKm på klokken, og så stiger prisen nok også til noget mere end de priser vi har nævnt her.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Operation oprulning af sele.
Selen i føresiden har drillet mig fra dag 1,
Den vil ikke rulle tilbage uanset hvor meget jeg prøvede at rense den monteret i bilen.
Så der måtte andre metoder til!
Dagens høst
Det egentlige problem fingerfedt på det øverste seleøje, selen føltes som en våd pomfrit.
Selen blev rullet ud og fikseret med et par klemmer, og en kraftig banding af varmt vand og Ajax blev hældt i en spand.
Som så såddan ud efter et kvater, sele øje og lås fik en tur med opvaskebørsten, og det stod i blød i en time., beklædningerne blev vasket i samme omgang.
Skylning og tørretid
MVH
Morten
Selen i føresiden har drillet mig fra dag 1,
Den vil ikke rulle tilbage uanset hvor meget jeg prøvede at rense den monteret i bilen.
Så der måtte andre metoder til!
Dagens høst
Det egentlige problem fingerfedt på det øverste seleøje, selen føltes som en våd pomfrit.
Selen blev rullet ud og fikseret med et par klemmer, og en kraftig banding af varmt vand og Ajax blev hældt i en spand.
Som så såddan ud efter et kvater, sele øje og lås fik en tur med opvaskebørsten, og det stod i blød i en time., beklædningerne blev vasket i samme omgang.
Skylning og tørretid
MVH
Morten
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Dejligt at se at en bruseniche kan bruges til noget fornuftigt, holder resten af bilen i stuen...
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Den er ikke så besværlig med det rigtige værktøj.
Det hele falder på om man kan komme til bolten på sædet, der holder selen.
Ps. det er et projekt der helst skal udføres i varme omgivelser, Kold plastic bliver hård og skør i kulde.
MVH
Morten
Det hele falder på om man kan komme til bolten på sædet, der holder selen.
Ps. det er et projekt der helst skal udføres i varme omgivelser, Kold plastic bliver hård og skør i kulde.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nu med virkende sele
Og manglende trækkraft
Den har haft en periodisk pludrende lyd ved maks. acceleration. Som en luftventil der lukker tryk ud, og self. ingen fejlkoder.
Så idag ingen lud og 0,5 bar i ladetryk
MVH
Morten
Og manglende trækkraft
Den har haft en periodisk pludrende lyd ved maks. acceleration. Som en luftventil der lukker tryk ud, og self. ingen fejlkoder.
Så idag ingen lud og 0,5 bar i ladetryk
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg vil gætte på din BOV. Jeg har skiftet i både min egen og min fars 9-5. Min fars kunne nøjagtig holde 0,5 BAR testet med en håndpumpe med manometer.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Udskiftning af BOv hjalp intet, blokering af tank udluftning hjalp intet.,
prøver med rensning af stelpunkter, men det haster ikke voldsomt på denne årstid.
MVH
Morten
prøver med rensning af stelpunkter, men det haster ikke voldsomt på denne årstid.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Fik en pakke fra sverige, den var kun 18 dage undervejs
Den bestod af nye emblemer
Og en afdækning til trækket
Sidst nævnte krævede noget arbejde.
Først bore låsen ud, Hvem stjæler et træk?
Dernæst håndtag kan ikke udløse trækket.
Det er der råd for af med plastic kappen og lidt yderligere adskillelse
Lidt varme en mukkert, og så var det afmonteret
Lidt dele til renovering her når det bliver vinter
Den bestod af nye emblemer
Og en afdækning til trækket
Sidst nævnte krævede noget arbejde.
Først bore låsen ud, Hvem stjæler et træk?
Dernæst håndtag kan ikke udløse trækket.
Det er der råd for af med plastic kappen og lidt yderligere adskillelse
Lidt varme en mukkert, og så var det afmonteret
Lidt dele til renovering her når det bliver vinter
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hej Morten
hvordan borede du låsen ud? bare på med en batteriboremaskine og så et bor eller er det et trick?
hvordan borede du låsen ud? bare på med en batteriboremaskine og så et bor eller er det et trick?
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Udboring af låsecylinder.
Boremaskine af eget valg, min havde snor.
Et 4-5 mm bor til at bore for med
og et 8 mm bor til resten, når cylinderen begynder at dreje rund så er det bare at trække den ud.
Så er det bare at trykke på håndtaget og fjerne trækket
Hvis det går helt galt så findes kappen som reservedel
http://webshop-dk.saabparts.com/900-9-3 ... ragkrok102
HVIS armenkun kan dreje ca 30 grader, så har det siddet for længer og er rustet sammen.
Kappen med håndtag (1) afmonteres sidder med 4 torx skruer nedefra
Kappe nr 2 sammen med trykfjeder, og rød plastic indikator afmonteres
(kappen er presset fast for oven og neden)
Rust i føringsrør til stempel nr 3. renses af
Stemplet bankes ud med en dorn igennem hullet til låsecylinderen.
Selve krogem bankes bagud, en mukkert er uundværlig her..
Bank ikke i en uendelighed, varm skidtet op (varmluftpistol, gasbrænder, skærebrænder.)
Krogen skal nok komme af uden at man smadre den helt
Nu er der kun renovering, og samling af krogen tilbage.
MVH
Morten
Boremaskine af eget valg, min havde snor.
Et 4-5 mm bor til at bore for med
og et 8 mm bor til resten, når cylinderen begynder at dreje rund så er det bare at trække den ud.
Så er det bare at trykke på håndtaget og fjerne trækket
Hvis det går helt galt så findes kappen som reservedel
http://webshop-dk.saabparts.com/900-9-3 ... ragkrok102
HVIS armenkun kan dreje ca 30 grader, så har det siddet for længer og er rustet sammen.
Kappen med håndtag (1) afmonteres sidder med 4 torx skruer nedefra
Kappe nr 2 sammen med trykfjeder, og rød plastic indikator afmonteres
(kappen er presset fast for oven og neden)
Rust i føringsrør til stempel nr 3. renses af
Stemplet bankes ud med en dorn igennem hullet til låsecylinderen.
Selve krogem bankes bagud, en mukkert er uundværlig her..
Bank ikke i en uendelighed, varm skidtet op (varmluftpistol, gasbrænder, skærebrænder.)
Krogen skal nok komme af uden at man smadre den helt
Nu er der kun renovering, og samling af krogen tilbage.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Takker Morten og jeg ved hvad mine vinterftener skal gå med.
mvh jens
mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det var så lidt, husk at hvis du har den mindste tvivl, om krogen låser korrekt efter renoveringen, så find en anden.!!!
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Rummet i midterkonsollet bag håndbremsen
Der er efter min mening overflødigt, og samler kun skrammel.
Det er for lille til at opbevare noget nyttigt, f eks tlf, eller solbriller.
Så jeg samlede lidt skrammel
Planer er at det bliver bilens IT rum
Med en usb hub til radioen, et obd stik til bluetooth obd modulet. Et db9 stik til trionic 7, et USB lade udtag, og en mønt holder hvis jeg får plads.
Planen er at montere det hele under en plexiglas plade, med huller til stikkene, og grøn baggrunds belysning.
Problemet bliver den manglende dybde, så der skal måles lidt mere.
Kredit kortet er blevet sendt til afkøling,
Da det har været i England, for at købe et opgraderet tandstangs monterings kit, og en kraftigere krængnings stabilisator bag.
Og derefter en tur i sverige for at købe en Aero turbo + monterings detaljer.
Et led i den overordnede plan, at lave en lidt bedre Areo.
MVH
Morten
Der er efter min mening overflødigt, og samler kun skrammel.
Det er for lille til at opbevare noget nyttigt, f eks tlf, eller solbriller.
Så jeg samlede lidt skrammel
Planer er at det bliver bilens IT rum
Med en usb hub til radioen, et obd stik til bluetooth obd modulet. Et db9 stik til trionic 7, et USB lade udtag, og en mønt holder hvis jeg får plads.
Planen er at montere det hele under en plexiglas plade, med huller til stikkene, og grøn baggrunds belysning.
Problemet bliver den manglende dybde, så der skal måles lidt mere.
Kredit kortet er blevet sendt til afkøling,
Da det har været i England, for at købe et opgraderet tandstangs monterings kit, og en kraftigere krængnings stabilisator bag.
Og derefter en tur i sverige for at købe en Aero turbo + monterings detaljer.
Et led i den overordnede plan, at lave en lidt bedre Areo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Morten
Lyder som nogle spændende planer du har, hvordan vil du lave USB stik til radioen(nu mener jeg den originale radio) og hvad pokker er et obd stik
Lyder som nogle spændende planer du har, hvordan vil du lave USB stik til radioen(nu mener jeg den originale radio) og hvad pokker er et obd stik
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
obd/obd2/eobd stik kært barn har mange navne. det er bare stikket til tester udtaget på bilen, det sidder under rattet.
Et lidt irriterende sted når man har en bluetooth adapter siddende i permanent. og at den stille og roligt aflader batteriet.
Planen er at lave et ekstra stik, med tændings plus således at afladningen stopper.
Usb til original radioen det tror jeg ikke findes.
Parrot har en bluetooth løsning, men den er dyr
https://www.parrot.com/uk/car-kits/parr ... in-the-box
Her er en anden løsning
http://saabaux.com/
Hvis man vælger bluetooth løsningen, så virker telefonen, som en original multi CD. har desværre ingen handsfree funktion til telefonen
Og her er en løsning for elektronik nørden.
http://bluesaab.blogspot.dk/p/blog-page.html
Enten meget dyre, og/eller besværlige løsninger
Android radio løsningen, er efter min mening langt mere alsidig, og relativ billig.
MVH
Morten
Et lidt irriterende sted når man har en bluetooth adapter siddende i permanent. og at den stille og roligt aflader batteriet.
Planen er at lave et ekstra stik, med tændings plus således at afladningen stopper.
Usb til original radioen det tror jeg ikke findes.
Parrot har en bluetooth løsning, men den er dyr
https://www.parrot.com/uk/car-kits/parr ... in-the-box
Her er en anden løsning
http://saabaux.com/
Hvis man vælger bluetooth løsningen, så virker telefonen, som en original multi CD. har desværre ingen handsfree funktion til telefonen
Og her er en løsning for elektronik nørden.
http://bluesaab.blogspot.dk/p/blog-page.html
Enten meget dyre, og/eller besværlige løsninger
Android radio løsningen, er efter min mening langt mere alsidig, og relativ billig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jule gave fra England
Den forstærkede krængnings stabilisator, kan ikke være på billedet
Lidt uhyggeligt den blev bestilt i fredags
MVH
Morten
Den forstærkede krængnings stabilisator, kan ikke være på billedet
Lidt uhyggeligt den blev bestilt i fredags
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Flere julegaver, denne gang fra Sverige
En spriit ny misterbitchy Turbo fra en Areo, og et komplet monterings kit til denne, det bliver lagt på hylden indtil jeg får mulighed til at montere den.
Uhyggeligt at den kostede det samme som en ombytter Turbo.
MVH
Morten
En spriit ny misterbitchy Turbo fra en Areo, og et komplet monterings kit til denne, det bliver lagt på hylden indtil jeg får mulighed til at montere den.
Uhyggeligt at den kostede det samme som en ombytter Turbo.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Udfordring manglende ladetryk, jeg tror jeg har fundet fejlen
En slange til tankudluftningen der er revnet, ud at finde en stump benzin slange i gemmerne.
MVh
Morten
En slange til tankudluftningen der er revnet, ud at finde en stump benzin slange i gemmerne.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hej Morten
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
Det er rat at nogen syntes godt om projektet,Voldsgaard skrev:Hej Morten
Det er virkelig spændende at følge med i din bil men ved du hvor pokker det benzinfilter sidder henne? jeg har ikke kunne hitte det og ville gerne ha det skiftet sammen med andre filter.
på forhånd tak
Jens
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Du kan teste envejsventilen. Hiv R slangen af APC ventilen og bloker R slangen. Hvis det giver øget effekt så er der problem med envejsventilen.
Du kan også teste med at tage W slangen af, men så har du ingen sikkerhed, men så kan du teste turboen virker.
Den utætte slange skal du dog nok have løst først.
Mvh
Troels
Du kan også teste med at tage W slangen af, men så har du ingen sikkerhed, men så kan du teste turboen virker.
Den utætte slange skal du dog nok have løst først.
Mvh
Troels
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
dvs at jeg skal ha løftet bilen op for at komme til det eller hvordan?
mvh jens
Godaften MortenMortenvig skrev: Det er rat at nogen syntes godt om projektet,
Filtret sidder i højre side foran tanken under et plastic dæksel
MVH
Morten
dvs at jeg skal ha løftet bilen op for at komme til det eller hvordan?
mvh jens
Nuværende bil.
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
Saab 9-3 2,0t fra 2002
tidligere biler
saab 9-3 2,0t fra 1999 (kmtal 530000)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Jan den skal løftes op for tilgang.
Personligt ville jeg helst gøre det på en lift, da filtret nok har siddet der alt for længe, og det er nemmere at undvige benzinen, der løber ud af filtret.
MVH
Morten
Personligt ville jeg helst gøre det på en lift, da filtret nok har siddet der alt for længe, og det er nemmere at undvige benzinen, der løber ud af filtret.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mit lille EVAP hack.
Da den lille stump slange koster en mindre formue, for ikke at tale om resten af systemet hvis en ventil går i udu.
Så blev der indkøbt lidt 6 mm benzin slange.
Systemet blev forenklet således at det kun er indsugnings manifolden der er aktiv i systemet. Slangen til før turboen er blændet af.
Projektet blev startet, og forløb uden problemer indtil jeg skulle montere returventilen.
Den ene ende kunne lige presses ind i slangen, men det var no go i den anden ende
Hvorfor de har 3 forskellige studs størrelser i systemet ligger over min fatte evne.
Den permanente løsning bliver at finde en ventil med 6mm studser i begge ender
Nødløsningen
Jeg fandt også en slidt slange tik vakumforstærkeren
Så plast afdækningen blev fluks modeficeret
Resul tat 0.1 bar mere i ladetryk, så det ligner mere og mere en død turbo, speciel da den nu ryger kraftigt ved opstar, når den har kørt en kort tur..
MVH
Morten
Da den lille stump slange koster en mindre formue, for ikke at tale om resten af systemet hvis en ventil går i udu.
Så blev der indkøbt lidt 6 mm benzin slange.
Systemet blev forenklet således at det kun er indsugnings manifolden der er aktiv i systemet. Slangen til før turboen er blændet af.
Projektet blev startet, og forløb uden problemer indtil jeg skulle montere returventilen.
Den ene ende kunne lige presses ind i slangen, men det var no go i den anden ende
Hvorfor de har 3 forskellige studs størrelser i systemet ligger over min fatte evne.
Den permanente løsning bliver at finde en ventil med 6mm studser i begge ender
Nødløsningen
Jeg fandt også en slidt slange tik vakumforstærkeren
Så plast afdækningen blev fluks modeficeret
Resul tat 0.1 bar mere i ladetryk, så det ligner mere og mere en død turbo, speciel da den nu ryger kraftigt ved opstar, når den har kørt en kort tur..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Jeg købte ventiler fra VW, de er til at betale og så lidt 6 mm slange.
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9d7dc15e65
Det er da heldigt du har ekstra turbo liggende på hylden, på min var det heldigvis ovenstående Quick fix.
Mvh
Troels
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9d7dc15e65
Det er da heldigt du har ekstra turbo liggende på hylden, på min var det heldigvis ovenstående Quick fix.
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Tak for linket.
Heldig og heldig, jeg havde mine mistanker, da ryger programmet ikke altid var aktiveret ved opstart.
Og jeg havde egentligt købt den pgaf prisen var rigtig, og den passede ind i planen en lidt bedre 9-3 uden at stresse turboen helt vildt.
Planen er nok bare fremskyndet med et par måneder.
Betinget af hvor hurtigt den game turbo dør fuldstændigt
Ps. det med at fjerne trykslangen fra waste gaten er ikke noget jeg vil anbefale.
I bedste fald sker der ingen ting. turboen kan tage lidt skade pga den ganske simpelt overdrejer.
Turboen dør grunder overdrejning, Eller motor tager skade pga. for højt tryk og der bare er et sikkerheds system der svigter i motorstyringen.
MVH
Morten
Heldig og heldig, jeg havde mine mistanker, da ryger programmet ikke altid var aktiveret ved opstart.
Og jeg havde egentligt købt den pgaf prisen var rigtig, og den passede ind i planen en lidt bedre 9-3 uden at stresse turboen helt vildt.
Planen er nok bare fremskyndet med et par måneder.
Betinget af hvor hurtigt den game turbo dør fuldstændigt
Ps. det med at fjerne trykslangen fra waste gaten er ikke noget jeg vil anbefale.
I bedste fald sker der ingen ting. turboen kan tage lidt skade pga den ganske simpelt overdrejer.
Turboen dør grunder overdrejning, Eller motor tager skade pga. for højt tryk og der bare er et sikkerheds system der svigter i motorstyringen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Hvis bilen ryger eller turboen fløjter så er det nok ikke så godt med w slangen, men min kørte fint men dog med lidt for lavt tryk. Den blev derfor testet een gang uden w slangen og da den kom højere op i tryk, så var det ikke turbo/wastegate der umiddelbart var problemet, så jeg synes godt metoden kan anvendes med forsigtighed.
Hvis turboen er færdig, skyldes det så manglende smøring eller blot slidt op?
Mvh
Troels
Hvis turboen er færdig, skyldes det så manglende smøring eller blot slidt op?
Mvh
Troels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det er svært at sige hvorfor turboen står af. det kan være oliemangel, og det kan være almindeligt slid.
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.
MVH
Morten
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Takker prøver bare at beskrive det jeg tænker og oplever med bilen.
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html
MVh
Morten
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Et lille android radio lysstyrings projekt, foreløbig på planlægnings stadiet.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk