Banner cycler

Rustbeskyttelse af Saab 9-5 galvaniseret?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

SørenR
SAAB NET NYBEGYNDER

Rustbeskyttelse af Saab 9-5 galvaniseret?

9. aug 2005, 22:09

Hej Saab klub danmark
Dette forum er helt nyt for mig men jeg har dog allerede fundet utallige brugbare emner og indslag, og derfor dette spørgsmål, som jeg håber I vil besvare for en begynder inden for området.
Jeg er helt faldet for en Saab 9-5 og har prøvet et par stykker hos forskellige forhandlere, hvilket ikke ligefrem har gjort mig mindre interesseret (helt fantastisk motor den 2.0 T). En at forhandlerne nævnte at 9-5 er galvaniseret er dette korrekt?
Er der specielle ting man skal holde øje med på denne model. Jeg har indtil videre set på ca. 5-6 år gamle udgaver der generelt har været i god stand.
Mvh
SørenR

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

9. aug 2005, 23:05

Velkommen til forummet Søren!!!
Personligt ved jeg ikke så meget med 9-5'eren, men det er der andre der nok skal byde ind med!
Brug forummet alt hvad du kan, det gør vi andre:)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
labr_dk
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

9. aug 2005, 23:24

Velkommen hertil, og jeg kan godt forstå, at du bliver fristet af en af Saab's turbo-motorer - kører selv i en 9-5 Aero :-)

Jeg må dog skuffe dig omkring galvaniseringen. 9-5 er ikke fuld-galvaniseret - der er udvalgte dele (jeg ved ikke alle detaljerne, så jeg undlader det hellere helt), som er galvaniseret, og så er den beskyttet ganske godt fra fabrikken.
Jeg har lige læst en undersøgelse fra Sverige (bilsyn), hvor 9-5-eren er en blandt 5 bil-mærker, som var helt uden rust-problemer efter 3 års kørsel, og med meget få fejl efter 5 års kørsel.
Selv har jeg rustbeskyttet min efter 3 år, og forvente at forny det hvert 2. år fra nu af.

Indtil videre, så er er der heller ingen rapporter fra Sveriges saab-klub om rustproblmer med 9-5eren, så det ville jeg ikke være bekymret om !

Check dog 1 ting før købet: Bilen skal være serviceret efter reglerne (antal km mellem services); de her højtydende motorer har ikke godt af at køre for længe med olien, og hvis nogen har synes, at de har villet springe et eftersyn over - eller måske indføre 30.000 km service intervaller for at spare lidt på driften, så kan det være katastrofalt for motorens levetid.
Men er service overholdt, så er der ingen problemer.

Hvilken årgang har du kig på, iøvrigt ?
mvh
lars
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 :-)
SørenR
SAAB NET NYBEGYNDER

10. aug 2005, 07:28

Mange tak for svar og den pæne velkomst.

Det lyder godt, at der er så få problemer med rust på 9-5eren, og det er vigtigt for mig at vide det om service skal være ok.

Jeg ser på modeller omkring år 2000 både sedan og estate.
Mvh
Søren
SAW
EXTREME SAAB FREAK

10. aug 2005, 08:18

Den undersøgelse Lars henviser til er fra i år og foretaget af korrosionsinstituttet i Sverige.Der klarer Saab sig som det 3. bedste mærke (med hensyn til rust), og en god portion bedre end "gennemsnitsbilen"

Det der er interesssant i undersøgelsen er, at alle de biler der er undersøgt for rust, har kørt i områder i Norge, Sverige og Danmark hvor der saltes om vinteren! Undersøgelsen er derfor meget relevant. FDM har finansieret den.

Du kan sikkert finde den på nettet med grafik osv, men her er et link til FDM(nederst på siden) der fortæller de vigtigste facts fra undersøgelsen. Af andre undersøgelser der er foretaget i år, kan man jo like nævne at FOLKSAM har kåret 9-5 til den sikreste personbil i verden, når man ser på real life accidents.

Det er også rigtigt hvad Lars skriver mht service/olieskift. Der har været nogle få motorsammenbrud i relativt ung alder på 9-5, (og 9-3 eren) men efter hvad jeg havde hørt så var det biler, hvor der ikke var skifet olie - ofte ikke engang op til 60.000- ja enda 80000 km. jeg mville ikke være bekymret for at købe en 9-5. eller 9-3. Men nye biler skal stadig plejes! - Både med hensyn til rystbeskyttelse og service.

Held og lykke med købet!

http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/p ... asp?ID=259
turbosøren
EXTREME SAAB FREAK

10. aug 2005, 10:01

95´eren er en dejlig bil, har desværre ikke haft sådan en endnu, men mine erfaringer fra tidligere SAAB´er (4 stk) er at du ikke skal være bange for høje kilometer tal dvs. 200.000 og derover, det er nettop disse biler som prismæssigt ligger godt! Men som det står ovenfor så vær meget omhyggelig med servicebøgerne og vil du være 100% sikker mht. motorerne så køb kun en bil som er serviceret hos et autoriseret værksted, men den værst tænkelige situation er en ombyttenings motor som du kan få i Sverige til 5-10000 med 8 års garenti! Hvad der er vigtigt er om balanceakselkæderne er skiftet, typisk ved 250.000 km da det koster 10-12.000,- kr. hos et uautoriseret værksted og kan komme op over 20.000,- kr hos SAAB i Gladsaxe!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Når du så har fundet bilen så kør den forbi en af de her på forumet anbefalde værksteder for lige at få den checket igennem! Siger de så god for bilen er det bare om at få banken til at skrive checken!

Lige som en sidebemærkning, gå efter udstyret da SAAB´erne kan byde på RIGTIG mange sjove gimmiks som man aldrig helt bliver træt af at lege med!

Tilbage til "Modern Forum"