Banner cycler

Lpt til hpt, gearing

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

saabcarlsson
SAAB NET NYBEGYNDER

Lpt til hpt, gearing

25. apr 2005, 19:13

Som nogen måske kan huske så fik jeg ødelagt min gearkasse for et stykke tid siden. Jeg så så på en anden gearkasse der også var defekt, og det viste sig at flere af de samme ting var knust. Det virkde en smule håbløst at fare land og rige rundt efter flere defekte gearkasser for at samle sammen til en. Anyway. Nu faldt jeg over et tilbud i sverige på en lpt motor 91, som kun havde kørt 200k, og incl. 5 trins gearkasse fra 91 (som jo er forstærket i forhold til de tidligere). Jeg fik den for 2000, og en smuttur til sverige over helsingør. Den kunne heldigvis værer bag i den gamle Volvo. Selv om jeg kun har brug for gearkassen skader det jo ikke med en "ny" turbo og en motor der har kørt det halve!

Da motoren kørte fint, er der jo ingen grund til at skille den ad. Da bilen naturligvis er en HPT og motoren kun er en lpt, skal der flyttes et par slanger fra intercooler mv til den nye. Det virker ret simpelt.

Eneste jeg er lidt betænkelig ved er bankesensoren. Jeg mente umiddelbart at bankesensoren er den der sidder på topstykket til venstre midt imellem 2 og 3 cylinder. Hvis det er den, så undrer det mig lidt, for det stik sidder også på den nye motor?

Den anden ting der skal skiftes er den primære gearing, hvor jeg skal have min 8 gearing over på den nye. Jeg skal have fat i en med en luftnøgle, er der nogen der har en på sjælland?, evt. kan jeg smide motoren bag i bilen og kører hen med den. Møtrikken er låst fast ved at kraven er banket ind, så enten skal der rykkes godt til, eller også skal de kraver bores ud (hvilket heller ikke virkede ligetil)?

En anden ting der undrer mig. Til venstre på motoren ved indsugningen sidder der for oven to indtag hvorpå der sidder vakumslanger. På den nye er der på den længst fremme to udgange, på den gamle er der kun éen. Den nye motor har ac, kan det have det noget med det at gører? (jeg var ikke med til afmontere motoren).

Mvh
Adam
Billede[/img]

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. apr 2005, 19:24

Hej Adam. der kan godt sidde en banke sensor på motoren selv om der ikke er apc system på den. der kom et andet system der hed EZK så vidt jeg lige husker der også kunne lytte efter tb bland andet på 2,1 motorerne men lige helt præcist hvordan det virker kan jeg ikke lige huske og hvor vidt sensorerne er ens ved jeg heller ikke men flyt den fra din original motor over på den nye motor så er du ude over det (husk at den skal spåndes med 20 Nm.

jeg tvivler på at den studs med 2 slanger har noget med AC at gøre men er det ikke også her et spørgsmål om at tage den fra original motoren med over på den nye
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

25. apr 2005, 21:32

Banke sensorne er ens!
Banke sensoren sidder ikke på topstykket, men den sidder på blokken, under índsugningsmanigolden. Den du tænker på er motor temperatur sensoren!

EZK: Har de nogen siden sat på andet end 2.1? Og selvfølgelig 9000! EZK system, er at der sidder en sensor i olie pumpen og der er ingen rotor + svingklodser i strømfordeleren! Der er en styreboks for sig selv til dette system!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

25. apr 2005, 22:28

Ja, sensoren sidder "langt" nede på blokken. Det er en rund anordning med et stik ind i. Der sidder en bolt i den fra oven.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

26. apr 2005, 11:46

...og hvis der aldrig har været monteret en bankesensor i det gevind før, så vil jeg anbefale dig at være omhyggelig med at rense det op før du begynder at skrue løs i det! Og for guds skyld, få det i orden INDEN motoren bliver lagt i, det vil spare dig for mange timers knokleri, og ikke mindst rød hud på underarmene;-)
God fornøjelse med det!

Kristoffer
saabcarlsson
SAAB NET NYBEGYNDER

28. apr 2005, 17:39

Med hvilket moment skal møtrikkken til gearingen spændes med?

Mvh
Adam

Tilbage til "Modern Forum"