Banner cycler

rust og spartelmasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
henrik
SUPER SAAB FREAK

rust og spartelmasse

6. apr 2005, 12:39

Hej

Jeg er i gang med at lave rust i skærmene på min 99er, så den kan komme på plader. Jeg har hæftet den nye inderskærmsplade til yderpladen som det er gjort fra fabrikken. Nu har jeg så tænkt mig at grunde med hammerite rusthæmmende grunder og derefter spartle det ud ligesom saab selv har gjort.

Mit spørgsmål er så hvad spartelmasse bruger i / hvad slags skal man bruge når det skal kunne holde til nogle vridninger og stadig ikke krakkelere og falde af.

VH Henrik

På forhånd tak!!

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. apr 2005, 14:33

Du skal vel bruge det som kaldes karroseri kit/tætner. Det blev også kaldt volvo kit i gamle dage!
MVH Lars Kristensen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

6. apr 2005, 15:22

Nemlig, du skal bruge karosserikit når det ikke er synlige pladedele som skal lakeres. Der findes forskellige slags, prøv at finde en urethanbaseret. Det virker virkeligt godt! husk at overmale det hele når kitten er størknet og giv til sidst det hele en gang undervognsmasse.
PM
Brugeravatar
henrik
SUPER SAAB FREAK

6. apr 2005, 19:38

Tak for svarene på indlæget...
Der melder sig lige et andet spørgsmål nu når vi er i gang med det med spartelmasse. hvad skal man så bruge de steder på bilen hvor der senere skal males og lakeres, har hørt noget om at glasfiberspartel skulle være godt?

VH Henrik
Mvh Henrik
medlem nr. 239
Saab 99 Gl
9000 cs 2,3 Turbo
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

6. apr 2005, 20:10

Du skal bare bare almindelig finspartel
MVH Lars Kristensen
jcdk
SAAB FREAK

8. apr 2005, 12:56

Ja du kan godt bruge karrosserikit men husk at affedte godt inden og giv grundmaling, personlig bruger jeg hellere noget fed tekstyl da det beskytter bedre mod rust og arbejder bedre sammen med div. rustbeskyttelser, karrosserikittet har det med at løsne sig med tiden og er en medvirkende grund til at der kommer rust i skærmkanterne da der ikke skal meget sprække til før vandet fnder ind og husk at give rigeligt med penetrerende hulrumsbeskyttelse bagfra så varer det mange år inden du får problemet igen
Mvh. Jørgen
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. apr 2005, 13:52

Du kan muligvis også bruge noget undervognsmasse, men karosserikit bruges altså normalt til at seale pladesamlingerne. (Der skal selvfølgelig et lag undervognsmasse udenpå den færdige reparation).
Hvis du vil reparere, hvor der senere skal lakeres, kan du godt bruge glasfiberspartel til at lukke større huller (som dog absolut bør svejses i stedet). du kan dog ikke slibe den jævn, så du er nødt til at færdigspartle med finspartel (to-komponent polyester) som Lars skriver.
PM
jcdk
SAAB FREAK

8. apr 2005, 14:04

Hej PeterM
Ikke for at være et brokkehoved og ja mange bruger sealer ved karrosserisamlinger også en del pladesmede det er rigtigt, og nu ved jeg ikke hvad du er af profession, men jeg er tidligere pladesmed og har erfaret at det er meget bedre med en god undervognsmasse, personligt bruger jeg ikke noget til at seale med på mine egne biler da der altid vil være en lille utæthed hvor der kan trænge fugt ind og på en SAAB med den konstruktion den har er der efter min mening ingen grund til at seale ved skærmkanter, formål ?
Mvh. Jørgen
Brugeravatar
henrik
SUPER SAAB FREAK

8. apr 2005, 19:32

Jeg takker mange gange for svarene på indlægget....
og vil skynde mig ud i værkstedet og arbejde videre

henrik
Mvh Henrik
medlem nr. 239
Saab 99 Gl
9000 cs 2,3 Turbo
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. apr 2005, 21:12

Hej Peter

Nårmalt bruger jeg sikaflex i samlinger, f eks mellem inderskærm og skærm. Det kan males og det sprækker ikke, og så er det bare helt tæt. Ved samlinger f eks en skaring af to pladedele, en skærmkant f.eks. Der lukker jeg først med glasfiberspartel og bagefter poliester. Det går ikke at bruge udelukkende alm. spartelmasse, da den kan trække fugt og vil derfor med tiden revne og gå løs.

Hilsen Dennis
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

8. apr 2005, 21:56

Jeg vil gi' dig ret i sikaflex er super. Det bruger jeg også til rigtig mange ting! Men de synlige svejsninger fx dem under bagsædet skal være lukket med karosserikit. Ellers går synsfolkene helt agurk, det har jeg prøvet engang. De truede både med told og skat og alt muligt! :D
MVH Lars Kristensen

Tilbage til "Modern Forum"