Banner cycler

Defekt turbo

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

pghald
SAAB NET NYBEGYNDER

Defekt turbo

24. mar 2005, 20:10

Er den lykkelige ejer af en 9000 2,3 T årg. 91, hvor kæden røg i sommers(og hvad deraf følger :cry: ), og nu er den så gal med selve turboen siger mekanikeren (jeg har ingen forstand på dette). Den tager olie ind og op i intercooleren og at den på et tidspunkt vil stå af og skal skiftes. Det er åbenbart 2. gang turboen skal skiftes på bilen, er det ikke en smule usædvanligt ?
Er der nogen der kan give et ca. bud på antallet af værkstedstimer på en sådan operation, med udskiftning af turboen ??

Go´påske til alle
Per

TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

24. mar 2005, 20:45

Hvis du selv kan bruge et topnøglesæt er det noget der kan gøres på en 2 timer eller sådan. Turboen er meget let tilgængelig. En mekaniker burde ikke bruge mere end 2 timer på det. En nyrenoveret turbo koster kassen, men der skal nok være nogen her på foraet der har en til en 2.3 der er i ordenlig stand.

Om det er usædvanligt at turboen skal skiftes for anden gang kommer an på hvordan bilen bliver kørt. Hvis man er af typen der ikke kan komme afsted hurtigt nok og giver den gas når motoren er kold.... Holder en lader ikke til. Generelt siger man at motoren skal være driftsvarm inden man giver turboen klø, men så holder den også væsentligt bedre.
Anders
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

24. mar 2005, 20:46

Hey... Antal timer skal jeg ikke gøre mig klog på, men sådan en turbo går nu til engang i mellem. Hvis du ike skifter olie og oliefilter pr. 10.000 km og lader bilen køle ned i tomgang efter at have kørt den forholdsvist hårdt, så holder en turbo ikke så lang tid... Er den derimod passet kan den endda klare mere end 200.000 km...!
Se PM for mere info...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
pghald
SAAB NET NYBEGYNDER

24. mar 2005, 23:34

Tak for jeres respons og gode råd! Jeg ved den tidligere ejer, var af hunkøn med et roligt temperament :-) og for mit eget vedkommende, mener jeg at kunne sige at have kørt rimeligt fornuftigt og yderst sjældent givet den tæsk ! Har overholdt service og netop været opmærksom på driftsvarme og ikke mindst nedkøling. Men nå.... sådan kan det vel gå og jeg har bare været uheldig i denne omgang.
Hvis der er nogen der har stumper der passer vil jeg da være interreseret, fremfor nyindkøb. Fik iøvrigt at vide fra værkstedet, det nok tog en dags tid at skifte turboen.

Per
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

25. mar 2005, 04:07

Jeg er ikke mekaniker, men jeg har skiftet topstykke på min gamle 900 turbo selv. Under den process havde jeg turboen pillet af for at inspicere den for fejl, hele operationen med at skifte top tog 1 dag. 2 timer maxs for et turbo byt er mit bud...
Anders
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:

25. mar 2005, 12:05

Nu er det at sætte tid på meget svært , alle vil gerne have en pris der holder men der skal ikke så meget til at det kan gå skævt.Jeg har ikke lyst til at sætte penge til for at lave folks biler men de skal heller ikke betale for mere tid end der er brugt.Jeg plejer at sige det at det kan godt kan tage en dag men bruger jeg 4 timer skal du kun betale for den tid .Det handler om at stole på den du har til at lave din bil,men der er altid så mange meninger om det.Sidst var det et varmeapperat der blev snakket om og med nogle af de tider der kom frem kan og vil jeg ikke være med.Jeg så godt den hjemmeside der blev henvist til det var ikke min bil det skulle gøres på sådan.WWW.slettet grundet GDPR.....DK
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. mar 2005, 16:24

Hej pghald.

Jeg har en turbo der er i orden, hvis du ikke vil ofre en renovering. Den sidder på min '93 CS'er, og kører dagligt. Den smider hverken vand eller olie. Den passer direkte på din.
Du kan mail'e mig på: saab@tdcadsl.dk

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

25. mar 2005, 17:41

Nu skriver du at den tager olie ind, bruger den meget olie?
For det kan altså ikke helt undgåes at der kommer lidt olie ind i intercooleren + rør. Jeg vil først være nervøs, hvis den bruger olie og hvis der står en blå røgsky ud af udstødningen når du giver den gas! Det er vel ikke bare fordi din mekaniker vil tjene lidt ekstra penge? Hvis han har vist dig det olie i intercooler og rørne, så husk der vil altid være lidt olie der!
MVH Lars Kristensen
pghald
SAAB NET NYBEGYNDER

25. mar 2005, 18:07

Det der først skete var da jeg fornylig var til syn (i to omgange) og da udsugningsrøret blev afmonteret væltede der hvid røg ud begge gange. Alle sagde umiddelbart toppakning men det er det åbenbari ikke alligevel. Den er også blevet en anelse sløvere i optrækket fornemmer jeg, men jeg kører den ikke særlig hårdt. Motoren blev toltalt renset inden syn og nu ligger der en del olie foran omkring køleren. Den har ca. tabt en ½ til 1liter olie på 1000 km. Den kraftige hvide røg forsvandt efter ca 10 km kørsels begge gange. Jeg kan godt forstå tanken om at min mekaniker vil tjene penge, men han er altså ret reel og har lavet SAAB for mig løbende de sidste 15 år, og mange gange fundet en billigere løsning end bare at skifte til nyt hele tiden. Han siger også, jeg bare skal fortsætte med at køre, men at på et tidspunkt bliver det nødvendigt med en udskiftning, hvilket han også siger er sjældent to gange på samme bil.
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. mar 2005, 18:14

pghald.

Det kan godt være din turbo der tager vand ind.

M.v.h.

pghald
SAAB NET NYBEGYNDER

25. mar 2005, 19:57

Hvis den tager vand ind, så er det vel også lig med en udskiftning alligevel ikke ?

M.v.h.
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. mar 2005, 21:12

pghald.

Jo, meget snart ihvertfald.

M.v.h.

Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

25. mar 2005, 21:47

Hej Anders

Du nævner i dit indlæg en hjemmeside hvor det bliver beskrevet hvordan man skifter et varmeapparat. Er det den side her:

http://www.thesaabsite.com/9000/9000cab ... RandRt.htm

Det var en side jeg henviste til - kan du ikke uddybe hvad der er i vejen med den fremgangsmåde.

Bjarne
autoanders
Kontakt:

25. mar 2005, 23:24

Det er ikke den jeg har set .Det var noget med nogle remme der holdt ac enheden uden den blev fjernet.www.slettet grundet GDPR.....dk
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

27. mar 2005, 14:17

Hej.

AC-enheden skal ikke fjernes for at skifte varme-app. Rørene skal holdes til side, det er det. Udskiftningen kan gøre på 30 - 45 minutter.

M.v.h.

autoanders
Kontakt:

27. mar 2005, 15:39

Det er godt at være klog og den er ment på dig 9000turbo er lidt træt af du altid skal være så klog vi er osse andre der ved en lille smule du kan knække div ting ved at gøre det på den måde det var slut på den snak fra mig www.slettet grundet GDPR.....dk
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

27. mar 2005, 15:57

Hej Anders.

Jamen det er jo helt fint. Nu har du selv telefonisk oplyst mig tiden for skiftningen. Da jeg fik min skiftet - på 30 minutter - var der ingen dramatik i det. Jeg siger dermed ikke at der ikke er noget der kan gå galt, for det er der jo altid.

M.v.h.

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

28. mar 2005, 12:24

Udskiftning af varmeapparat : SE : http://www.saab9000.com/procedures/vent ... lower.html
Jeg skiftede varme apparatet på min 9K fra 1995, efter denne fremgangs måde, selv om min "slæde" er lidt anderledes i motorrummet.
Afmontering varede ca 2 timer incl. kaffe pause (hvorfor have super travlt når man arbejder med ynglings bilen !).
Da der først var åbnet skulle der foretages en kraftig afrensning/rengøring da varme apparatet havde svinet hele luft kassetten til, samt lækket væske og dermed krystal aflejringer over alt. Føj et svinderi. Der smuttede et par timer med rengøring/aftørring og samling. Men nu stinker kabine luften ikke længre af "gammel motor og cigar".
Hele arbejdet snuppede en eftermiddag, men nu kommer der masser af varme til kabinen og ACC enheden kan regulerer uden problemer.

Morale : Ting tager, ordentligt arbejde tager længre tid men holder.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"