Banner cycler

Tabe venstre baghjul - Spændende oplevelse.

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Tabe venstre baghjul - Spændende oplevelse.

29. mar 2009, 09:58

Jeg vil da lige dele min ellers for jer andre ligegyldige oplevelse, for der sker jo alt for få uheld i det ligenu kørende Formel1.

I går aftes var der en far og en søn.
Denne søn, ville gerne høre hvordan deres fælles eje i form af en Saab 96 lød, når der var åbnet godt op til luften, så motorhjelmen op, åbne lidt for luftfilteret, og køre en tur - Og for ***** hvor det larmede :D Lykken over knap at være i stand ti lat have en samtale under acceleration skulle denne søn selvfølgelig genere sin kæreste med en tur. Afsted det gik og hun beklagede sig vældigt da hendes fortællinger om heste på græs blev afbrudt af larmen fra en nærmest uendelig stor mængde luft blev suget ind i den voldsomme 850ccm motor :lol:
Men der bliver kørt en smule, holdt ind til en cola hos nogen bekendte, og så ud og genere Herning en sidste gang, nu er det jo lørdag aften ;)
Efter ikke mange km kommer der en ekstra lyd kort efter et ganske normalt 90 graders sving, intet racing, det er jo ikke ligefrem hvad vores undervogn spiller mest op til ;)
Lyden starter lidt udefinerbart, fik mest mistanke til at bilen beklagede sig over den ekstra luft. Jeg prøver at koble lidt ud, røre lidt ved chokeren uden større held, lyden forsvinder lidt som hastigheden går ned, og kommer umiddelbart ikke igen med samme kraft da vi øger farten lidt igen - Det hele sker inde i byen, og med hastigheder der ikke overstiger 40km/t.
Lidt betænksom køres der lidt videre og så kommer der ellers en god gang lyd, mit umidbare indtryk var at kobling, friløb eller gearkasse gjorde en eller anden form for knas, men 10 meter senere blev uvidenheden gjort til skamme, for der kom en ekstra lyd, og man blev sendt lidt op, og lidt ned, og det skete vel et par gange imens jeg forsøgte at bremse lidt, til sidst blev vi sendt en 15-20 meter op i luften (Føltes i hvert fald sådan :shock: ), og så kom ned. Jeg får bremset bilen ned, flyver ud, får tastet de gamles nummer ind på telefonen, henter hjulet, får før omtalte farmand til at komme forbi med det nødvendige udstyr imens jeg finder de første 2 hjulbolte.
Straks derefter holder en flinker Hyundai ind bagved, tænder sig katastrofeblink og forsøger at hjælpe os igang med sin donkraft som dog ikke var helt høj nok, men pænt af ham :) Han blev og assisterede indtil de gamle kom.
På med hjulet igen, og afsted det gik igen.

Umiddelbart ingen synlig skade sket, alle hjulbolte blev fundet og var intakte, fælgen var så fin så fin, og bilen kørte upåklageligt efterfølgende, men jeg må da indrømme at det var noget ubehageligt, hele seancen udførte sig fra start til slut over noget der minder om 500-700 meter max, der var ingen antydelse af noget forkert før.

Hjulet har siddet der siden vi købte bilen, så jeg synes det er lidt vildt hvis det bare sådan giver op, jeg har altid været af den opfattelse at man mærkede det mange kilometer inden som en rumlen eller tilsvarende, men det kom vitterligt efter et ganske normalt sving, og udfaldet skete en halv kilometers penge efterfølgende før jeg nåede at forstå hvad der var sket.

Som sagt var der ingen synlig skade at se overhovedet, og bilen kørte upåklageligt hele vejen hjem. Så lidt heldig har man vel lov at være :P Og en oplevelse rigere.

Men når man kan køre halvanden omgang uden venstre fordæk i Formel1...

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

29. mar 2009, 10:22

Avv, for en skræmmehistorie! :shock:

Man spænder hjul og topstykker med en momentnogle. De fleste andre steder spændes til det klikker i håndleddet.

Der spændes over kors, og stålfælge spændes 10 kgm. Letmetalfælge spændes 12 kgm. Så bliver det siddende til man selv vil have det af igen.

Onkels FIAT 131 kom fra værksted, og havde vel kørt 10 km. siden den forlod værkstedet. Så kom der gæster med. 1 på forsædet og 3 på bagsædet. Han kørte få meter, hvorefter det sagde pling-pling-pling i hurtig rækkefølge, så faldt baghjulet af.

Samtlige bolthoveder var sprængt af. Narrøvene havde spændt hjul på med en luftnøgle, hvor man ikke har en jordisk idé om der spændes 1 kgm, eller 25 kgm. :evil:

Når man spænder med en momentnøgle ved man at man kan få hjulet af på motorvejen, og man ved at det ikke falder af af sig selv. Ved akutte hjulskift spænder man kraftigt til med krydsnøglen, og når man kommer hjem, finder man momentnøglen frem, løsner hjulboltene og spænder dem, så tingene igen er i orden. :wink:

Sagde Edwins, som aldrig har oplevet en skæv skive.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SOAP
SUPER SAAB FREAK

29. mar 2009, 21:15

da er der likevel en gud som holder handen over saabfolk!!
Full Trothle-No Brakes
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

29. mar 2009, 22:18

Jeg skulle på et tidspunkt til sydfyn for at kigge på en 9000'er, så 90'eren blev tanket op og så afsted på motorvejen.
Hele vejen derned blev der mere og mere mærkbart ratslør, få km fra målet på fyn steg jeg simpelthen ud af bilen for at tjekke om der var en styrekugle der var ved at falde fra hinanden.

Dog blev de umiddelbart fundet fejlfr, så jeg kørte ned og så bilen, og så hjem igen til aalborg, med stadigt mere og mere ratslør.

Da jeg så kom hjem ville jeg lige pille hjulet af for at se hvad pokker det lige var. Til min store overraskelse sad samtlige 4 møtrikker kun fast med 3-4 rynker på det tidspunkt og var overhovedet ikke spændt.

Den blev spændt med luftnøgle med moment-top. Efterfølgende blev min momenttop i arbejdsskabet skiftet :)
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

29. mar 2009, 23:03

Edwins, den skal nok blive spændt efter en god håndfuld af kunstens gode regler - Det sjove er bare at vi har kørt længe og mange gange i bilen, så at hjulet sådan pludselig, og hurtigt vælger at give slip er lidt "sjovt" :S

RuneSM, din beskrivelse er præcis som jeg havde forventet at det ville være, bilen er sat i pit og bliver gennemgået af pitcrew snarest før den bliver tilladt larmekørsel igen.

Ved nærmere inspektion havde venstre bagskærm taget lidt af tæskene fra hjulet, men ikke noget slemt - Det er kastet nogenlunde på plads og står alligevel til udskiftning da det er en V4 glasfiber-skærm, så en skærm til en totakter vil jo ikke være noget minus :)
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

30. mar 2009, 10:16

Hejsa René

gik jeres TTer OK uden nogen form for filter - det kan min ikke :oops:

(kun hvis jeg skifter et par dyser)
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

30. mar 2009, 14:43

Tono, nej det kan man ikke beskylde den for, men man har jo en choker til at hjælpe på vej :P
Det er ikke sådan den kører til hverdag, men det var lige tid til lidt sjov og spas, planen er at der skal 3 åbne luftfiltre på, og at karburatoren trimmes ind efter det, så må vi se om vi kan få det til at køre :)
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 Aero 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1963, Saab 96 TT 1962, Saab 92 1955

Tilbage til "Veteran Forum"