Banner cycler

Problemer med stenslag

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

TIN
SAAB NET NYBEGYNDER

Problemer med stenslag

28. feb 2005, 19:45

Min 9-3SS kaster forfærdelig mange sten op, hvilket har resulteret i stenslag på kølerhjelm og tag, og har nu senest koste mig en frontrude. :(
Er der andre, der har haft lignende problemer?
Har som løsning på problemet overvejet at montere en AERO frontspoiler, eller sætte en skærmforøger på kofangeren fortil, men er meget interesseret i at høre andres mening/løsningsforslag.

Mvh
TIN

Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

28. feb 2005, 20:08

Hej Tin.

Jeg kan ikke forstå, hvordan den skal kunne kaste dem op på din egen bil. Du er sikker på at de ikke stammer fra mod- eller forankørende?

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
per
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

28. feb 2005, 21:48

Hej

Den der med at det er egen bil der kaster sten op på bilen ( forruden), stammer fra en bilguru's(eller flere) artikel i Berlingske eller Motor for en del år siden. Måske artikler begge steder? De har det sikkert fra pålidelig kilde?
Forklaringen skulle være såre simpel:
Dækkene(dine egne- ligesom dine sko!!! :? ) "gemmer" på sten etc. som ved stigende hastighed(acceleration etc.), vil løsne sig (du ved -- centrifugalkraften).
De sten som tilfældigvis slynges fremad foran bilen, vil med en større sandsynlighed ramme bilens front,-- og af og til forruden.

Der er nu nok ikke noget større statistisk grundlag for at sige det, ligesom det er svært at bevise/påvise, hvad der faktuelt er rigtigt. -- Hvis man da ikke lige befinder sig fuldstændig alene på vejen, uden modkørende, medkørende - og får ruden ødelagt af stenslag, ja - så kan der da være noget om det. Det kan jo også være en fugl der har tabt en klat med et og andet i?

Selv hælder jeg til den umiddelbare statiske og nøgterne antagelse, at det nok i de aller aller-fleste tilfælde er forankørende, modkørende hhv. overhaldende, der er årsag til det fleste stenslag mv.
En enkelt sten kan da godt komme fra egen bil, - hvem ved?

Selv fik jeg et ordentligt drøn forleden, som helt klart stammede fra en overhalende offroader(med grove dæk!)

Men sådan er der så meget :wink: !

Mvh:;
Per
#101 - En to tur bo -----

P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
TIN
SAAB NET NYBEGYNDER

1. mar 2005, 19:01

Hej med Jer

Tak for jeres svar. Mine overvejelser er helt på højde med dine, Per. Der er to forhold, som ligger til grund for min teori om, at bilen selv i et vist omfang er synderen.
1) Jeg har kun kørt 30.000 km i min 9-3SS og alligevel har den flere stenslag end min forrige 9-3, som jeg havde kørt 150.000 km.
2) Frekvensen af stenslag er langt større med sommerdæk monteret (225mm) end med vinterdæk (195mm).
Pga. kofangerens koniske form i siderne rager fordækkene en hel del ud forneden, hvilket giver plads til, at der kan kastes sten frem foran bilen, hvorfor jeg overvejer at montere en sideskærm på kofangeren. En anden mulighed er, at stenene bliver kastet frem under kofangeren, hvorfor jeg overvejer, om en frontspoiler ville kunne have gavnede virkning.
Jeg vil derfor gerne bl.a. høre fra 9-3SS ejere, som kører med en frontspoiler, og om dette har en gavnlig effekt på problemet.

VH/ TIN

Tilbage til "Modern Forum"