Banner cycler

SAAB, En sikker bil?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Øffe
EXTREME SAAB FREAK

SAAB, En sikker bil?

25. jan 2005, 13:01

Jeg har lige siden mine tidlige barndomsår været klar over at en SAAB er en sikker bil. De store kofangere på den første generation af 900 (1978-1987) har altid facineret. Jeg synes ikke at de er gudesmukke, men de udstråler en form for magt og magtdemonstration:"Hvis du kommer for tæt på, så maser jeg dig :twisted: "

Jeg måtte i morges sande hvor magtfulde disse sorte kæmper er. Jeg skulle køre min søn på 3 i børnehave. Vi var for en gangs skyld i god tid, så jeg var omhyggelig med at børste bilen ren for den løse nyfaldne sne. Bilen blev ren og dyret blev startet. Som det er kotyme hver morgen, sidder min søn og jeg og snakker om de andre biler på parkeringspladsen, da der pludselig kommer et stort bump. Ungen spørger "hvad var det, far?". Faderen må desværre erkende at han bakkede ind i naboens bil med 5 km/t og et tilløb på ½ m. "Pis", råber faderen og flyver (jo, jo, SAAB-bilerne har flygener) ud af bilen for at se på skaden.

Og hvad var der så sket? Jo, naboens røde Mitsubishi Colt fra 1992 var blevet trykket godt og grundigt. Kofangeren knækkede (!) simpelthen, ophænget til denne blev bøjet og lygterne peger i hver sin retning :cry: SAAB'en fik ikke så meget som en skramme, heldigvis da.

Han tog det nu pænt, naboen. Vi fik snakket godt om det, og det bliver en sag for forsikringen, for billigt bliver det ihvertfald ikke.

Moralen i denne historie er, at man i en ældre SAAB altid kan være sikker på, at man smadrer alt hvad man kører ind i :!:

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

25. jan 2005, 20:24

Kender det godt, øffe, total-skadede en golf 2 med min tidligere bil, 99'er. Min fik lige rippet kofangeren lidt op (det kunne bare trykkes ind igen) og skiftede det ene side-blinklys... Skadede golfen for 20k...
Så godt du har en saab, det er sgu robuste biler!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

26. jan 2005, 12:39

Indtil engang i 90'erne var forhandlede den lokale Saab-forhandler i Roskilde også Fiat. Engang da jeg var derude, stod der ved siden af hinanden en Saab 900 og en Fiat Uno. Føreren af sidstnævnte havde overset Saab'en der holdt for rødt, og torpederet den med omkring 50 km/t.

Fiaten var hinsides al redning. Kofanger, lygter, kølergrill, køler, motorklap, hjulophæng m.m. var ødelagt, og selve karossen havde også "sat sig" ret pænt . Saaben holdt og ventede på en ny bagkofanger, da denne var blevet lidt ridset...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

26. jan 2005, 13:50

Man kan da ihvertfald sige at den er robust ud over alle grænser. Jeg har bekendte der kører i både Golf 2 og Fiat Uno. Jeg har bestemt mig for at videregive advarslerne til disse "piloter". De skal ihvertfald skynde sig at flyve når der kommer en SAAB :lol:
turbosøren
EXTREME SAAB FREAK

26. jan 2005, 14:53

I gamle dage da SAAB var svensk, der var rigtige snestorme om vinteren og min fader selv kørte lægevagter (i dag kører de taxi) i sin 99´er skete det tit at han enten kørte i gryften, rullede rundt på taget eller kørte ind i et vej træ hvor efter han kaldte Falck over radioen som så kom ud og enten trak ham op, fri eller vendte ham rundt hvorefter han kørte videre! det værste der skete med bilen var en bule eller to!
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

26. jan 2005, 15:37

Hehe, der er ikke noget som sandfærdige gamle historier. Er der andre der har sjove historier fra dengang en SAAB blev bygget til at modstå det samme som en panseret mandskabsvogn?
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

26. jan 2005, 16:39

Jeg har flere historier, men ikke fra den gang spar konge var knægt!
Jeg kan bl.a. huske engang, hvor jeg skulle afsted til en hunde konkurrence i dansk politihunde forening, der skulle jeg have én med og vi skulle mødes hos mine forældre, som boede på en gammel nedlagt landejendom, der parkerede hende, som jeg skulle have med, i hendes nissan sunny, midt på gårdspladsen, som godt nok var græsplæne! Men vi skulle til at køre, i min gamle T8'er, så jeg bakkede som jeg altid plejdede at gøre og vendte, der jeg altid plejede at vende, da vi så havde vendt bilen, kom jeg til at kigge på hende nissan, den holdte ikke der hvor hun satte den, nej den havde jeg bakket ind i, uden jeg havde mærket en pind, den var flyttet flere meter. Der var INTET at se på min bil! :D
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
LarsT
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

26. jan 2005, 17:20

Det svenske forsikringsselskab Folksam kontrollerer løbende sikkerheden i biler baseret på virkelige ulykker; og
ikke kun udfra en teoretisk opstilling som euro-ncap.
Her er hjemmesiden:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/ ... torlek.htm
Sabb 9-5 er idag verdens sikreste bil !
Før den var det Saab 9000; og før denne igen mener jeg det var Saab 900 !
Det er da utrolig godt gået !

n.b. For lidt tid siden kom jeg forbi en mark udenfor Viborg; hvor der lå en Saab 900 på taget ca.50
meter inde (efter den formentlig havde trillet rundt flere gange).
Bilen så overhovedet ikke trykket ud, og begge døre så ud til at være åbnet bagefter
uden problemer. Mange biler ville være blevet fladtrykte efter sådan en tur.
Saab 9000 CS 2.3 Turbo S , årg.1992 , 400000 km
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

26. jan 2005, 17:22

Hæ Hæ og så er det man kan undre sig over nissans bagrude reklame. den med "vil du forand så kør nissan" måske man skulle tilføje et "dyt lige hvis du kører SAAB"
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

27. jan 2005, 08:37

Hmm, der er vist flere der har prøvet det samme. Jeg har også bakket min saab ind i svigerfar's passat. Der skete heldigvis ikke så meget med den (og sæføli ikke noget med saab'en). Kun en knust fake-tågelygte i kofangeren til 500 kr. Ulykken skete fordi han uden jeg havde bemærket det, havde parkeret lige bag mig, og da jeg så skulle afsted stod han og vinkede. Jeg vinkede igen og kiggede ikke bagud... :oops: Nå, men mere generelt så har jeg ALDRIG set en rigtigt smadret Saab...
PM
Brugeravatar
dragedems

27. jan 2005, 09:00

som pressefotograf i over 30 år har jeg s'føli været ude til 1000-vis af trafikulykker, nogle af dem med dødelig udgang hvor saab'er har været involveret i frontalsammenstød, men det har altid været den anden part hvor mennesker er omkommet. personerne i saab'en har faktisk altid kunnet kravle rimelig uskadte ud af bilen og stået ved siden af deres saab når udrykn.køretøjer (og jeg) er ankommet. jeg mindes ikke nogensinde at have været til dødsulykker hvor personer er omkommet i en saab...
i øvrigt foretog saab i sin tid da 99'eren skulle lanceres, tests med at lade bilen køre ned ad skihopbaner MED fører..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

27. jan 2005, 10:04

En mekaniker på Saab i Gladsaxe fortalte mig engang, at i de 25 år han havde arbejdet med Saab havde ingen af kunderne mistet livet pga. trafikuheld.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
turbosøren
EXTREME SAAB FREAK

27. jan 2005, 10:05

Ja de er sku skøre de svenskere, men det bliver der nok desværre ikke så meget mere af når GM flytter saab til USA!!!!
labr_dk
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2005, 00:18

Kan tilføje at jeg blev påkørt bagfra i min gamle 9000 Turbo 16V - 4 km efter at have tanket den fuldt op. Vi holdt stille, bilen der ramte os kørte 100km/t (tro det eller ej - manden skulle taste et nummer ind på sin mobiltelefon...).
Efter en tur over vejen med totalt låste baghjul (klemt op i skærmkasserne) ud over vejskilte og 20-25 m ind på en mark, kunne vi to stige ud af Saab. Godt ømme i læg-musklerne efter at de var slået op i sæde-hynden, eller intet !!!!
Ikke en dråbe bensin manglede i den.
Saab-en lignede udefra noget der var løgn. Baggagerummet var ca. 20 cm langt ialt - og selv fronpanelet ved forruden var blevet klemt - via stødzonerne var trykket sendt uden om kabinen, lavet et lille knæk i taget og begyndt at klemme zonerne foran også.
Indvendigt ... INGENTING andet end at askebægeret lå på bagsædet.

Den der Toyota som ramte os... NOT GOOD... bensinen pissede ud, motoren var stort inde på gulvet af bilen, og de to i bilen havde været en tur i forruden, og så IKKE spor godt ud.
Jo Saaben var totalt skadet, men vi sad og drak kaffe ½ time efter (og rystede lidt på hænderne ;-)...

Jeg vil helt sikket købe Saab indtil de går nedenom og hjem (eller jeg får råd til den nye M5 V10-er ;-)

mvh
Lars
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 :-)
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

29. jan 2005, 00:45

labr_dk skrev: eller jeg får råd til den nye M5 V10-er ;-)
Dvs til den første :) ?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

labr_dk
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

2. feb 2005, 23:36

Hvor ville jeg ønske det var sandt, Daniel ;-)
Livet begynder ved én bar; navnet på min bar er 9-5 aero '00 :-)
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

2. feb 2005, 23:43

For pokker, skulle du betale hus-leje?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
dragedems

4. feb 2005, 14:22

selv den gamle V4 er sikre... ;-)
føreren slap uskadt, men ham han kørte ind i, fik bl.a. snitsår og brækkede ribben..
http://www.saab-v4.co.uk/images/crash/gallery.htm

Tilbage til "Modern Forum"