Hej Saabfolk !!
Jeg er helt nybagt saabejer, og har lidt spørgsmål som jeg håber at de teknisk kyndige her i klubben kan hjælpe mig med !
Jeg har lige købt en Saab 900i fra 1988 med 209000 km på samvittigheden, den har lidt fejl :
Tomgangen er ret høj, faktisk er det lidt omvendt for det virkersom om at tomgangen bliver højere når bilen bliver varm, burde den ikke blive lavere når div chokere er slukket ?
Tomgangs skuren er vist knække erter hvad jeg kan se ,hvad gør man så ?
Kobling !! når jeg skal sætte bilen i Bakgear hamrer den i med et uhyggeligt brag, det lyder ikke sundt, den er heller ikke alt for god i fremad gående gear, kan dette justeres eller er det fordi koblingen er færdig ?
Varmeapparatet fungere ikke som det skal, det lyder som om at blæseren kører rundt, men den blæser ikke, og der kommer ikke varm luft ud når man kører hurtigt ?
Kan varmeapparatet være defekt og er det vanskeligt at skifte ?
Sprinkleren virker ikke, sidder der en sprinkler motor under sprinklervædske beholderen ?
Eller kan det være kontakten oppe på ratstammen ?
Har nogen forslag til ting jeg skal efterse eller udbedre på sådan en bil, modtages de med kys hånd !!
Har man i saab klubben "skruegruppen" der laver biler sammen (bor i kbh ) eller kan nogen anbefale værksteder hvor man ikke bliver ruineret gerne på sjælland eller i sydsverige !
På forhånd tak
Allan Egesholm.
Spørgsmål Saab 900i 1988.
Redaktør: Bestyrelsen
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Tomgang:
Det er helt sikkert din tomgangs ventil/regulator. Der sidder en lille bi-metal fjeder inde i, som bliver snavset med tiden af sod osv. Pil den af, og rens den igennem med rensebenzin. Det kan du gøre nogle gange! For at kontrollere om den virker, så læg den i fryseren og efter en tid så ta´ den op og se om den er helt lukket. Når den er varm, skal den jo selvfølgelig være åben, alt afhænig af temperaturen.
Nu da du har gang i rensebenzinen, så tag´ den slange af, som går på spjældhuset og rens spjældhuset indvendig med en pensil.
Så skulle tomgangen være ok igen. Men nu skriver du tomgangs skruen ikke virker, det finder du ud af når du har renset det andet.
Kobling:
Der er ikke noget som kan justeres da den er hydragisk! Altså der presses bremsevæske der ned! Du kan evt. prøve at udlufte den. Hvis det ikke virker, så er det nok koblingen. Eller hoved/slave cylinderen.
Hvor ligger koblings punktet?
Du skal huske, hvis du holder i frigear og du ikke har tråd koblingen ned, og hvis så du træder koblingen ned og sætter den i bakgear, så vil den "slå" i gearet! Der skal du lige sætte den i et fremad gående gear først.
Varme:
Det kan sagtes være varmelegmet, som er færdig. Det er ikke så svært at skifte! Men de fleste gange er det regulatoren, som er færdig! Den er lidt svær at komme til.
Er dreje knappen hård?
Det kan også være regulering af udluftnings dyserne. Siger den phiiiiiift, når du drejer på reguleringen?
Sprinkler:
Har du kontrolleret sikringen? Der sidder en motor under beholderen.
Tomgang:
Det er helt sikkert din tomgangs ventil/regulator. Der sidder en lille bi-metal fjeder inde i, som bliver snavset med tiden af sod osv. Pil den af, og rens den igennem med rensebenzin. Det kan du gøre nogle gange! For at kontrollere om den virker, så læg den i fryseren og efter en tid så ta´ den op og se om den er helt lukket. Når den er varm, skal den jo selvfølgelig være åben, alt afhænig af temperaturen.
Nu da du har gang i rensebenzinen, så tag´ den slange af, som går på spjældhuset og rens spjældhuset indvendig med en pensil.
Så skulle tomgangen være ok igen. Men nu skriver du tomgangs skruen ikke virker, det finder du ud af når du har renset det andet.
Kobling:
Der er ikke noget som kan justeres da den er hydragisk! Altså der presses bremsevæske der ned! Du kan evt. prøve at udlufte den. Hvis det ikke virker, så er det nok koblingen. Eller hoved/slave cylinderen.
Hvor ligger koblings punktet?
Du skal huske, hvis du holder i frigear og du ikke har tråd koblingen ned, og hvis så du træder koblingen ned og sætter den i bakgear, så vil den "slå" i gearet! Der skal du lige sætte den i et fremad gående gear først.
Varme:
Det kan sagtes være varmelegmet, som er færdig. Det er ikke så svært at skifte! Men de fleste gange er det regulatoren, som er færdig! Den er lidt svær at komme til.
Er dreje knappen hård?
Det kan også være regulering af udluftnings dyserne. Siger den phiiiiiift, når du drejer på reguleringen?
Sprinkler:
Har du kontrolleret sikringen? Der sidder en motor under beholderen.
MVH Lars Kristensen
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Den skrue der er knækket er din spjældskrue.Tomgangs skruen sidder oppe midt på spjældhuset og den virker sådan at den lukker luft forbi spjældet. Den anden er et stop så spjældet ikke lukker helt.www.slettet grundet GDPR.....dk
- saabcarlsson
- SAAB NET NYBEGYNDER
Jeg havde samme problem med min mht. gear. Lidt svær at få i første gear og bakgear og koblingen skulle helt i bund for at kunne koble ud. Det hjalp at lufte koblingen ud. Husk at man ikke kan pumpe luften ud af koblingen på samme måde som man kan med bremsen. Man skal bruge et "bleederkit".
Man kan også lave det selv, sæt en ventil i midten på et låg der passer på bremsevæskebeholderen. Pump med en kompressor eller en cykelpumpe.
Hvis det er koblingen eller slavecylinderen der er gået, er den ikke svær at skifte selv. Man kan gører det mens motoren er i bilen, kræver kun at køleren tages ud. Til slavecylinderen kan man købe et renoveringskit bestående af nye pakninger mv.
Mvh
Adam
Saab 900 Carlsson
Man kan også lave det selv, sæt en ventil i midten på et låg der passer på bremsevæskebeholderen. Pump med en kompressor eller en cykelpumpe.
Hvis det er koblingen eller slavecylinderen der er gået, er den ikke svær at skifte selv. Man kan gører det mens motoren er i bilen, kræver kun at køleren tages ud. Til slavecylinderen kan man købe et renoveringskit bestående af nye pakninger mv.
Mvh
Adam
Saab 900 Carlsson