Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har en 900 (8-v) fra 1990. Jeg har så købt en 900 (16-v) fra 1991 i Tyskland. Da toldvæsnet vil have for mange penge, vil jeg bruge den som reservedele.
Når jeg flytter motoren over i 1990 eren, skal den synes, og bilinspektionen vil have en typegodkendelse på at jeg kan lægge en B202 i en bil, der var født med B201.
Er der nogen, der har en "erklæring" fra SAAB eller en typegodkendelse, der kan bruges ?
Typegodkendelse ved motorskift fra 8-V til 16-V
Redaktør: Bestyrelsen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Kan desværre ikke hjælpe dig, men vil foreslå dig at ringe til saab og spørge, eller lave samme tråd på www.stcs.nu i Sverige, de kan måske hjælpe dig endnu mere... Velkommen til forummet!
Daniel.
Kan desværre ikke hjælpe dig, men vil foreslå dig at ringe til saab og spørge, eller lave samme tråd på www.stcs.nu i Sverige, de kan måske hjælpe dig endnu mere... Velkommen til forummet!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Har den nye motor mere en 20% flere HK end den gamle ?
Du skriver ikke om det er Kaburator/i/Turbo motorer.
/Peter
Har den nye motor mere en 20% flere HK end den gamle ?
Du skriver ikke om det er Kaburator/i/Turbo motorer.
/Peter
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Saab-daniel

- Kontakt:
Tror der er tale om to indsprøjt-motorer, hvorfor effekt-problemet ikke bør være aktuelt... 16vI har "kun" 128 hk.
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Jeg ville mene at du gerne må gør det uden du skal til syn.Du for ikke 20 % flere hk. Jeg mener at hvis du bruger den samme motorblok og du ellers bruger saab godkente dele må du gøre som du vil og de kan ikke se at motorblokken ikke er den gamle. Så må du gerne overstige 20 %. Jeg har bygget mercedes om fra benzin til dissel uden de skulle til syn. Men der må du ikke overstige 20%. Men prøv at høre om det , det kan være jeg husker forkert.
www.slettet grundet GDPR.....dk
www.slettet grundet GDPR.....dk
- Saab-daniel

- Kontakt:
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- netroM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Så længe man ikke skifter brændstof (benzin til diesel eller modsat), ændrer motorophæng eller øger mere end 20% burde det ikke være et problem; dvs. et evt. syn kan kræve dokumentation for at det ikke ændrer bilens egenskaber i tilfælde af kollision og styre/bremseevne.
Her er det mest sandsynligt at du skal have fat i Saab teknisk afd. (prøv evt. at spørge efter "homologation"), hvor de måske kan overtales til at skrive en erklæring.
Da motorophæng heldigvis er placeret ens for alle motorerne, er der ikke ændret dér.
Det bedste ville nok være at ringe til den flinke synsmand, hvor du senere skal syne bilen til periodisk syn og få ham med på ideen. Så løber sådan nogle ting meget glattere igennem.
Han vil også kunne svare på spørgsmålet, om du skal syne den efter ombytningen, eller du kan lade være og vente til næste periodesyn.
Bemærk f.eks. overfor ham, at den nyere motor er meget bedre miljømæssigt (sådan noget ved jeg ikke med sikkerhed, men som et argument for, hvorfor der skal bygges om i det hele taget). Så kan det jo være svært at nægte en ombytning.
Her er det mest sandsynligt at du skal have fat i Saab teknisk afd. (prøv evt. at spørge efter "homologation"), hvor de måske kan overtales til at skrive en erklæring.
Da motorophæng heldigvis er placeret ens for alle motorerne, er der ikke ændret dér.
Det bedste ville nok være at ringe til den flinke synsmand, hvor du senere skal syne bilen til periodisk syn og få ham med på ideen. Så løber sådan nogle ting meget glattere igennem.
Han vil også kunne svare på spørgsmålet, om du skal syne den efter ombytningen, eller du kan lade være og vente til næste periodesyn.
Bemærk f.eks. overfor ham, at den nyere motor er meget bedre miljømæssigt (sådan noget ved jeg ikke med sikkerhed, men som et argument for, hvorfor der skal bygges om i det hele taget). Så kan det jo være svært at nægte en ombytning.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
- Saab-daniel

- Kontakt:
Du må gerne skifte mellem benzin og Diesel, det var i det mindste beskeden gutten med DK's hurtigste diesel fik (peugeot 206 HDI) da han forespurgte en ombygning fra benzin til Diesel.
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- autoanders
- Kontakt:
Du må gerne skifte mellem benzin og dissel du skal bare på motorkontoret og omrigistre din bil.Det har jeg gjort flere gange dog kommer de 20% ind i billedet.www.slettet grundet GDPR.....dk
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Mht. homologeringsattest kan du evt. ringe eller skrive til DASU. Der kan med sikkerhed fortælle dig hvordan du får en homologeringsattest. Hvis du spørger pænt kan de sende dig filen til eget print.
Jeg er selv så småt gået i gang med at bygge en bil op til Historisk Motorsport og har skullet skaffe homologeringsattester der passer til modellen. Der står virkelig ALT omkring bilen.
Jeg er selv så småt gået i gang med at bygge en bil op til Historisk Motorsport og har skullet skaffe homologeringsattester der passer til modellen. Der står virkelig ALT omkring bilen.
- dvj
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Her er adressen til told og skat, hvor der står, hvad man må og ikke må i forbindelse med tuning.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat ... rch=tuning.
Hilsen Dennis
Her er adressen til told og skat, hvor der står, hvad man må og ikke må i forbindelse med tuning.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat ... rch=tuning.
Hilsen Dennis
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Ganske interessant link til Told & Skat. Har siddet og læst lidt og sakset følgende afsnit:
"Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder."
og
"Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Det betyder vel at jeg kan bygge min c900 8v (100 hk) om til en c900 t8v, så længe at jeg bruger den motorblok der har ligget i bilen fra fødslen af
Hvad siger I??
Øffe
"Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder."
og
"Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
Garrat Volvo Turbo monteres.
Intercooler monteres.
Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Det betyder vel at jeg kan bygge min c900 8v (100 hk) om til en c900 t8v, så længe at jeg bruger den motorblok der har ligget i bilen fra fødslen af
Hvad siger I??
Øffe
- Briansh
- SAAB NET NYBEGYNDER
du kan få en typegodkendelse fra GM Danmark hvis man ringer til dem jeg fik en godkendelse til at lige en 2,0 turbo motor fra 89 i min saab 2,3 fra 90 uden turbo jeg ringet til GM Danmark og snakket med en og han sage hvad der skulle til.
Her er der et nr 39 97 85 56 til en der heder Preben Jørgensen han kan nok hjælp dig med det
Briansh
du kan få en typegodkendelse fra GM Danmark hvis man ringer til dem jeg fik en godkendelse til at lige en 2,0 turbo motor fra 89 i min saab 2,3 fra 90 uden turbo jeg ringet til GM Danmark og snakket med en og han sage hvad der skulle til.
Her er der et nr 39 97 85 56 til en der heder Preben Jørgensen han kan nok hjælp dig med det
Briansh
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
Men hov, hvis den originale 2.3i motor havde 150 hk, så vil den nye turbomotor fra en 89'er c900 jo heller ikke overskride den afgiftspligtige 20% grænse, som her vil være 180 hk.
Hvis jeg hælder en anden motor ned i motorrummet på min bil, og denne samtidig overstiger de lovlige 20 %, så skal jeg jo betale afgift uanset hvad:
"Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges. "
Ydermere må der også kun skiftes een ting ad gangen:
"Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit."
Medmindre selvfølgelig man får en typegodkendelse af GM Danmark. Sidstnævnte skal jeg nok ikke regne med
Er der noget jeg har misforstået??
Øffe
Men hov, hvis den originale 2.3i motor havde 150 hk, så vil den nye turbomotor fra en 89'er c900 jo heller ikke overskride den afgiftspligtige 20% grænse, som her vil være 180 hk.
Hvis jeg hælder en anden motor ned i motorrummet på min bil, og denne samtidig overstiger de lovlige 20 %, så skal jeg jo betale afgift uanset hvad:
"Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges. "
Ydermere må der også kun skiftes een ting ad gangen:
"Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit."
Medmindre selvfølgelig man får en typegodkendelse af GM Danmark. Sidstnævnte skal jeg nok ikke regne med
Er der noget jeg har misforstået??
Øffe
- K.Hansen
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
Her står lidt om hvad de siger til syn , men der er mange love og regler og man skal huske at læse det hele
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
Her står lidt om hvad de siger til syn , men der er mange love og regler og man skal huske at læse det hele
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009