Banner cycler

Erfaringer med dæk og køreegenskaber

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

Erfaringer med dæk og køreegenskaber

7. jan 2005, 21:28

Hej

Synes lige jeg ville høre andres erfaring; da jeg i foråret skiftede sommerdæk til Continental PremiumContact lagde jeg mærke til en betydelig forskel på køreegenskaberne på min 900 fra '91 - understyringen blev betydeligt mere udtalt og hele køreoplevelsen tilsvarende kedeligere.

Da jeg så skiftede til nye vinterdæk - Michelin Alpine2 - på mine gamle stålfælge, blev styringen langt mere direkte (grænsende til overstyring!). Det var en helt vild forskel ift. hvad jeg ville forvente, og der er næsten gået sport i køreegenskaberne. Det er meget underholdende - næsten lidt for uroligt ved hastigheder over 140 (på tyske motorveje, sæ'fø'li'! ;-) ). Er der andre der har lignende erfaringer eller tilsvarende erfaringer med andre dæk? Hvad med fælgene? Jeg kører på standard alufælge hhv. standard stålfølge i samme størrelse.

Hvis det er et udbredt fænomen, vil jeg klart fraråde at køre på Continental PremiumContact, udfra et underholdningssynspunkt. De bliver i øvrigt også slidt ret hurtigt :(.

/Søren
'91 900S aut.

PS: Mine michelinbagdæk er forresten ikke nye - et par år gamle, men med 75% mønster. Har siddet foran sidste sæson.

Brugeravatar
jl25
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:

7. jan 2005, 23:01

hej søren har kun haft gode erfaringer med conti sommer dæk men hold dig fra vinterdækket der er ingen kilometer i. Michelin vinterdæk er noget af det bedste jeg har kørt på både til høj fart og i sne det er klart pengene værd. hilsen jacob
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:

7. jan 2005, 23:09

Nu er det jo sådan at mange folk lytter til FDM og de siger at continental dæk er gode.Jeg har sat mange continenal dæk på 95 og 93 fordi det var aksus, hvor de var lejet der bestemte det og nej hvor var det synd for de folk, for det ødelægger sådane biler.Prøv nokian dæk og du vil aldrig køre på andet.www.slettet grundet GDPR.....dk
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

7. jan 2005, 23:26

jeg er totalt enig med slettet grundet GDPR...., nokian er som skabt til saab !! .. og jeg tror faktisk at de er det i virkeligheden.deer jo lavet i finland, så hvorfor ikke?
både sommerdækket og vinterdækket er formidabelt på saab, hvadenten det er en ældre "bedaget" model eller en af de nye opel-kloner...
man kommer simpelthen aldrig på skideren med et nokian-dæk på saab'en, på tør vej, i regnvejr, skybrud, sne eller isssalg. såen er det...
dragen
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
per
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

13. jan 2005, 22:20

Hej

På min gamle 93 2.0i 98'er var fabriksmonteret Pirelli P6000. De larmede af h. til, - meget hårde dæk, og det bliver ikke mindre med årene.
Da de var slidt ned, kiggede jeg på ADAC's hjemmeside, som jævnligt har en stor dæksammenlignings oversigt og kvalitetstest. Bl.a. støjniveauet er klassificeret, og det er værd at se på!!
Vær-så-god:

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/default.asp
(skulle måske tilføjes på klubbens link ref. side)

Her fandt jeg, at Nokian . -- ja. ja. :) var temmelig støjsvage, og også var meget højt rated mht. køreegenskaber og kvalitet i øvrigt.
Dem fik jeg bestilt og monteret på et dækcenter som "et godt tilbud", og fik også her bekræftet, at det var et støjsvagt dæk, - sammenlignet med andre,- og høj kvalitet.

For nærværende kører jeg med Michelin Pilot Primacy(dog ikke vinter) low profile(fabriksmonteret), som støjer, og som bliver skiftet ud med passende Nokian, - på et tidspunkt.

Mvh.,
Per
#101 - En to tur bo -----

P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

13. jan 2005, 22:38

Hej igen!

Jeg tror, at jeg har fået opklaret mysteriet med de ændrede køreegenskaber: Det var ikke kun dækkenes skyld, selvom de har nogen betydning. Først og fremmest skyldtes det dog, at højre forhjulsleje var kaput - igår afgik det så - under en vældig støj og ballade - helt ved døden, og efter at have fået det skiftet kan jeg konstatere, at køreegenskaberne ligner sig selv lidt mere - ikke mere overstyring (desværre ;) ). Jeg prøvede i øvrigt at bevæge hjulet frem og tilbage med bilen på donkraft, og jeg vil tro at spillet var en lille centimers penge... Jeg fik autohjælpen til at køre bilen på værksted...

Jeg går ud fra, at de kære folk hos AGL i Brønshøj har brugt lidt rigeligt vold, da de skulle skifte til vinterdæk og derved fremskyndet processen med hjullejets degenerering.

Til gengæld er jeg glad for at være sluppet for den evindelige gonk-gonk-gonk-lyd i svingene.

/Søren
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

14. jan 2005, 09:02

Undgå AGL i Brønshøj, det går lidt for stærkt. Det har jeg også oplevet engang med en sporing, der ikke ville lykkedes for dem.- Til gengæld fik han ødelagt min ene styrestang, så jeg måtte skaffe nogle nye. Årsagen til at han ikke kunne spore bilen fandt en bedre dækmand: mit hjælpestyreleje (en MB123) var gået.
Jeg har ikke brugt AGL siden, da der er masser af andre til rimelige priser og med bedre tid.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
j.b
SUPER SAAB FREAK

14. jan 2005, 17:21

hej..
hvordan er komforten i de Nokian dæk? slettet grundet GDPR.... og dragedems kører måske med de dæk??

mvh j.b
per
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

16. jan 2005, 16:56

Hej

Langt mindre dæk-støj. Angiveligt bedre vejgreb, specielt med alderen, da dæktypen er en anelse blødere, og dæk altid bliver lidt hårde med alderen.

Ellers se på ADAC's sammenlignende test. De ser på div. komfortparametre.

Mvh.,
Per
#101 - En to tur bo -----

P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
j.b
SUPER SAAB FREAK

16. jan 2005, 19:34

hej Per..

tak for informationen. jeg tror at jeg vil prøve de Nokian dæk. Jeg kører også på michelin både vinterdæk og lavprofildæk. dem er jeg ikke tilfreds med :evil:

mvh j.b
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

17. jan 2005, 19:55

Jeg kører på Michelin Energy 205/60R15 91V. Syntes ikke jeg har problmer med køreegenskaberne som sådan, heller ikke med dem jeg lige har pillet af der var på minimums mærker. De smed stadig vandet helt godt. De er dog noget dyre...
Anders
j.b
SUPER SAAB FREAK

17. jan 2005, 21:06

hej turboand..

mine michelin lavprofildæk har ok køreegenskaber men har bare en rigtig dårlig komfort syntes jeg. mine michelin vinterdæk larmer mere end pigdæk :x og det er ikke fordi at jeg har købt de billigste michelindæk.tværtimod !!! men nu vil jeg lytte efter slettet grundet GDPR....,dragedems og per, og prøve de Nokiandæk.
:wink: mvh j.b
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. jan 2005, 22:28

Nu har jeg ikke så meget erfaring endnu med Saab, så jeg kan ikke sammenligne med andre, men jeg kan godt sammenligne med andre biler jeg har kørt i.
Og indtil videre er jeg forbavset over de Nokian jeg har siddende på min Saab. Før i tiden syntes jeg altid at " der var noget det hedder dæk og så er der noget det hedder Michelin". Men nu er der også noget det hedder Nokian.

Kan man egenlig køre på michelin ( altså med saab). (kommer ikke engang i nærheden af en overvejelse :wink: )
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
900LTT
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hej.

17. jan 2005, 22:37

Ja Michelin er kvali det hersker der vel ikke nogen tvivl om.. Er der ik flere af jer der har hørt folk sige "Dunhop" - nok ikke uden grundt!?

J.B. - Ja du bør skam ikke være nervøs for at købe et sæt Nokian dæk. Prøv det nye NRHi dæk eller NRW.
Jeg har selv et sæt af dette mærke på mine sommerhjul. Prisen er meget favorabel i forhold til mærker som Pirelly, Yokohama, Michelin og Conti.
I Danmark er det nok et lidt overset mærke, for der er ikke mange som har på lager og er også svært at finde reklamer med det.

Der findes en PDF fil man kan hente på nettet fra FDM - hvor Nokian bl.a. er med - det ligger kun middel der, da det åbentbart falder lidt igennem på nogle punkter. På tør vej siges der at det ikke er optimalt, men på den anden side - hvor ofte er vejene knas-tørre i DK? Det bedste er vel et dæk som er godt til at lede vand væk og bevare et godt vejgreb i sving og undvigemanøvrer m.m.

Serpen jeg er lidt forundret over din utilfredshed med Conti Premium Contact - det går nemlig for at være noget af det bedste. Men nu ved jeg ikke om du tænker mest på krængning og bremseevner m.m. Jeg kender i hvert fald flere steder, hvor man sætter disse dæk på biler som har en tendens til at slide skævt - hæl/tå.

I øvrigt vil jeg lige tilføje at Conti TS810 vinterdæk er de bedste vinterdæk jeg har haft indtil videre.

Mojn fra Martin
Brugeravatar
Serpen
ULTRA SAAB FREAK

17. jan 2005, 22:49

Martin: Min utilfredshed med Conti skyldes primært to ting: Dels forstærkes understyringen og dels synes jeg at de slides hurtigt - det ser ud til, at de ikke holder meget mere end 20-25K km (på forhjulene). Derudover er de vist fine, både til at bremse og i regnvejr - men jeg mærker altså mest til den tunge styring, og det er jeg lidt ked af.

Jeg havde jo ellers også købt dem fordi de skulle være gode...

/Søren
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:

18. jan 2005, 00:07

Michelin har en gang været kvali men de tider er forbi.www.slettet grundet GDPR.....dk
TurboAnd
EXTREME SAAB FREAK

18. jan 2005, 17:28

Tja, man har vel sine meninger, men det sidste sæt af de dæk jeg kører på nok har en 30-35kkm på bagen er jeg ok tilfreds. Kan have noget at gøre med at man ikke kan lave ringe dæk med en V hastighedskvalifikation.
Anders

Tilbage til "Modern Forum"